Frågeställaren äger en Mitsubishi Outlander av laddhybridtyp och undrar om elmotorn tar skada av att man lättar foten från bromspedalen så att el överförs fastän bilen står stilla.
”Jag är ingen expert men inbillar mig att en elmotor inte mår bra av att den får ström men tvingas stå still.” Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.
Fråga:
Jag har en Mitsubishi Outlander PHEV -16. Vid relativt hårt tryck på bromspedalen vid inbromsning vid exempelvis rödljus stannar bilen och energidisplayen visar att ingen energi överförs till drivhjul. Om jag medvetet eller framför allt omedvetet låter benmusklerna slappna av något lättar ju trycket på bromspedalen en aning men bromsarna ligger fortfarande på. Bilen står still men energidisplayen visar att energi överförs från batteri till drivning.
I mina ögon är energiöverföring vid anliggande broms (bromsljusen lyser) och stillastående bil ett fel. Kontakten som känner av bromstryck och avgör energiöverföring verkar vara för okänslig för lätt tryck på pedalen. Jag är ingen expert men inbillar mig att en elmotor inte mår bra av att den får ström men tvingas stå still.
Hur är det med tryck på bromspedalen och inkopplad energi till drivning?
Svar:
Funktionen är att jämställa med en konventionell automatväxlad bils beteende och är inte på något sätt skadligt för elmotorn.
Lotta Thulin, Mitsubishi Sverige
Diskutera: Vad tycker du om svaret?
Fråga:
Jag har en Mitsubishi Outlander PHEV -16. Vid relativt hårt tryck på bromspedalen vid inbromsning vid exempelvis rödljus stannar bilen och energidisplayen visar att ingen energi överförs till drivhjul. Om jag medvetet eller framför allt omedvetet låter benmusklerna slappna av något lättar ju trycket på bromspedalen en aning men bromsarna ligger fortfarande på. Bilen står still men energidisplayen visar att energi överförs från batteri till drivning.
I mina ögon är energiöverföring vid anliggande broms (bromsljusen lyser) och stillastående bil ett fel. Kontakten som känner av bromstryck och avgör energiöverföring verkar vara för okänslig för lätt tryck på pedalen. Jag är ingen expert men inbillar mig att en elmotor inte mår bra av att den får ström men tvingas stå still.
Hur är det med tryck på bromspedalen och inkopplad energi till drivning?
Svar:
Funktionen är att jämställa med en konventionell automatväxlad bils beteende och är inte på något sätt skadligt för elmotorn.
Lotta Thulin, Mitsubishi Sverige
Diskutera: Vad tycker du om svaret?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Motorn värms något men mindre än när den driver bilen.
Många tillverkare av elbilar och hybridbilar driver något när man lättar på foten och växelväljaren i D läge vilket underlättar när man vill flytta bilen en liten bit vid parkeringsförflyttningar utan att behöva gasa med gaspedalen. Tillverkarna vill nog att bilister känner igen funktionen från tidigare automater som drar lite när man släpper bromsen. Många länder har nästan uteslutande automatväxlade bilar.
Som PREVIA skriver ovan.
Det finns två skolor; "creep" eller "no creep" när det kommer till elbilar. Creep är som traditionell automatlåda, det omvända är när gaspedalen används för all flytt av fordonet.
Det kan inte vara tal om något onödigt slitage på elmotorn i alla fall.
Det finns elbilar med omkopplingsbar krypfunktion, liksom variabel motorbroms.
Absolut ingen fara -strömmen som går till motorn i ett stillastående "krypläge" är långt, långt under vad motorn klarar av och innebär noll risk. Det vore en annan sak att blockera motorn och sedan trycka fullgas -men även då finns säkert skyddskretsar (strömbegränsare, temp.sensorer) som skulle bryta innan någon skada sker.
Jag jobbar med elmotorer i frysrum, de har matning på sig 7/24 för att hålla värmen och inte frysa ihop, alltså matning till lindningen. De tar ingen skada alls av det.
Det datorstyrda elektroniska styrsystemet hanterar elmotorn på ett smart sätt som skall göra att den inta bara driver bilen framåt.
Den skall också vara en del av inbromsningen och delaktig i återladfningen av batterierna.
Jämför bara med en modern tvättmaskin, den väger pch roterar tvätten efter ett intelligent program.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.