Nästa artikel
Bilfrågan: Ta bort stenar i vinterdäcken?
Bilfrågan

Bilfrågan: Ta bort stenar i vinterdäcken?

Publicerad 17 februari 2020 (uppdaterad 2 november 2020)
"De flesta borde rimligen försvinna vid färd – kanske skulle de fungera som extradubb på is?" Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Jag upptäckte att vinter-däcken, med dubb, vid bytet var belamrade med en massa inkilade småsten i mönstret. Med tveksamhet av nyttan med det pillade jag bort stenarna. Men frågan kvarstår. De flesta stenarna åtminstone borde rimligen snabbt försvinna vid färd – trots att de verkar sitta hårt fastkilade och kanske skulle fungera som extradubb på is? Å andra sidan kanske de försämrar bromssträckan på våt väg. Finns det någon undersökning om detta?
Ulf Ljusteräng

Svar:
Nej, Vi Bilägare har inte utfört något test av hur stenar påverkar greppet. Vi kontaktade Informationschef Bernt Wahlberg på STRO (Scandinavian Tire & Rim Organization) som svarade så här: ”Oftast är det när man tar av eller monterar vinterdäcken som man noterar att det kan finnas en mängd stenar i sajpningarna. Det beror på att man oftast tagit av vinterdäcken innan vägarna sopats. Alla däck ’plockar’ sten, speciellt vinterdäck och i synnerhet moderna nordiska dubbfria däck som har täta sajpningar/lameller. Stenarna fastnar när man kör i låg hastighet men försvinner när man ökar farten. Vanligtvis har man färre stenar i drivhjulen där ju mönstret jobbar lite mer.” Bernt tycker inte att man behöver peta bort stenar om det inte handlar om större och vassa stenar, som man kan få på vägar belagda eller sandade med kross. De kan arbeta sig ner i mönstret och skada däcket. Men generellt anses de ha mindre påverkan på greppet eftersom de lossar vid acceleration respektive bromsning. Med anledning av denna fråga har jag kontrollerat vinterdäcken på min egen bil och noterade att de stenar jag såg vid monteringen i höstas nu är borta. Men en del mindre stenar tycks sitta hårdare i de allra smalaste sajpningarna.
Erik Rönnblom, Vi Bilägare

Diskutera: Vad tycker du om svaret?
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2020-02-17 16:26
glimma-48

Har en singelinfart till vår villa så varje gång bilen rullar in respektive ut fastnar diverse sten i sajpningarna. Att varje gång bilen kommit ut på gatan stanna och pilla bort all sten är inte rimligt. Vid byte till vinter- resp. sommarhjul rensar jag de avtagna däcken. Det får räcka. Tycker dock att problemet ökat över tid. Jag har haft bil sen 1966 d.v.s. sen diagonaldäckens tid och kan bara konstatera att problemet har ökat.

#2 • Uppdaterat: 2020-02-17 21:48
jete

Glimma -48. Problemet är störst för dom som ligger bakom dig. Jag startar också från grusgårdsplan och är bekymrad över att jag kanske kastade sten bakåt. Man får väl göra så att man drar upp hastigheten när ingen är nära bakom. Dubbarna lossnade däremot aldrig, som en del brukar gnälla om här.

#3 • Uppdaterat: 2020-02-19 07:30
bgl

Beror på stenarnas form hur fast dom sitter.
Krossgrus från berg som spricker i flagor med liten vinkel mellan vissa sidor kan sitta "för alltid".
Här grusas flera mindre vägar med ett dåligt material från en nerlagd gruva. Alldeles rätt att vissa stenar släpper när man kommer ut på asfalterad 90-väg, det har flera hetsiga fjällturister fått lära sig den hårda vägen när dom kör för nära i väntan på omkörningstillfälle. Dock blir många kvar, jag har vid något tillfälle petat mönstret rent och fått bort mer 200 stenar per hjul!

#4 • Uppdaterat: 2020-02-19 18:26
glimma-48

Jag har relativt stora stänkskydd både fram och bak. Tycker även att däcktillverkarna har ett ansvar.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.