Nästa artikel
Bilfrågan: Svagt samtalsljud i telefonen
Bilfrågan

Bilfrågan: Svagt samtalsljud i telefonen

Publicerad 16 juni 2020 (uppdaterad 2 november 2020)
"Det går inte att varken höja eller sänka! Ni kanske har en lösning?" Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Jag har ett problem med min handsfree i min Volvo XC60 Summum årsmodell 2017. Vid inkommande samtal är ljudet väldigt lågt och det går inte att varken höja eller sänka! Jag har en iPhone 8, cirka tre månader gammal. Allt funkar. Det är bara att samtalsljudet inte går att justera. Hade bilen på service och påpekade problemet. Man testade då min bil med två olika Samsungtelefoner (Android), fungerade klockrent! Så man sade att problemet ligger i min iPhone. Jag vände mig därför till handlaren som sålt telefonen, men fick ingen hjälp där eftersom de inte kunde lämna affären för att testa telefonen i bilen. Ni kanske har en lösning?
Erik Westerholm 

Svar:
Jag lånade grannens V40 av samma årsmodell och provade med min mobiltelefon, en iPhone 10XR. Sedan testade vi att ringa från bilen och till bilen. Jag upptäckte då att om mobiltelefonens ljud var på lägsta nivå, så hörde jag inte den uppringande personen alls genom handsfree-systemet. Det spelade ingen roll hur mycket jag skruvade upp volymen på bilen. Med lite högre volym på mobilen kunde jag höra den uppringande svagt, men först vid volymen på minst 50 procent gick det att hålla ett samtal någorlunda. Jag provade då att sätta bilens volymkompensering för ökad fart på max och då höjde faktiskt bilen volymen också på telefonen till ungefär 50 procent. Vid uppringning från bilen spelade inte ljudnivån på mobiltelefonen någon roll. Sensus lade då nivån som man justerat för telefonsamtal – oavsett om mobiltelefonens volym var noll procent eller högre. Bad också om en kommentar från Volvo Cars som svarade: ”Information som kunden har fått från sin verkstad stämmer. Det har uppstått vid vissa IOS-uppdateringar som Apple gör, att volymen påverkas i bilar som är några år gamla. Det rådet vi ger är att höja volymen ordentligt i telefonen och sedan reglera den med bilen."
Erik Rönnblom, Vi Bilägare

Diskutera: Har du upplevt samma problem som frågeställaren?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2020-06-16 12:27
LeifV

Slarvig konstruktion, dåligt underhållen -inte helt oväntat när amatörer, Volvo i detta fall, ger sig in på områden de inte behärskar.

#2 • Uppdaterat: 2020-06-17 19:57
EnannanRobban

Vad är det för fel på er, Gubbar?
"amatörerna på Volvo"
"Apple har ett gäng skitkonstruktioner"

#3 • Uppdaterat: 2020-06-21 14:57
AlexanderD

Har varit med om det i min V60 CC från 2017, det gick varken att höja ljudet vid telefonsamtal eller när man lyssnade på musik via telefonen. Efter uppdatering av Ios försvann problemen och de har inte dykt upp igen.

#4 • Uppdaterat: 2020-06-22 22:47
Bo Håkansson

Om man inte har iTunes aktiverad blir det mycket lägre ljud vid handsfree. Tog av misstag bort iTunes från telefonen. Dålig volym blev resultatet. Installerade iTunes och allt fungerar klockrent. Varför vet endast Apple.

#5 • Uppdaterat: 2020-06-16 21:17
milkylainen

LeifV: Hur vet du att det är Volvos fel? Du tror inte att Apple har ett gäng skitkonstruktioner och egenheter för sig, mest bara för att de är "Apple"? Bilen funkar ju utmärkt med mängder av andra telefoner. Volvo säger ju dessutom att uppdateringen på telefonen påverkar beteendet.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.