Nästa artikel
Bilfrågan: Strålar det i Volvo?
Bilfrågan

Bilfrågan: Strålar det i Volvo?

Publicerad 10 september 2015 (uppdaterad 10 november 2020)
I äldre Volvomodeller var batteriet placerat baktill med enbart en pluskabel fram till motorrummet, vilket gav hög strålning.
”Jag läste att V70 och S80 hade haft hög strålning, men att problemet nu var löst. Hur säkerställer man att det inte är någon fara längre?” Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Jag ska snart bli pappa och tänkte köpa en säker bil. Därför har jag kollat på en V70 (miljöbil) årsmodell 2016. Under min jakt på en säker familjebil läste jag några artiklar där det framkom att bland andra Volvo V70 och S80 hade hög strålning tidigare som kunde orsaka olika allvarliga sjukdomar, enligt några andra artiklar framkom det att problemet nu var
löst och att det inte är någon fara. Hur säkerställer man att det inte är någon fara längre? Har ni någon koll på var man kan göra strålningsmätningar eller ni kanske har gjort mätningar på även nya modeller?
Manne Köyluoglu
 
Svar:
De höga magnetfälten i tidigare Volvomodeller uppstod av att batteriet var placerat baktill och att det bara gick en pluskabel fram till motorrummet.
När Volvo så småningom kompletterade bilarna med en jordkabel intill pluskabeln minskade magnetfälten drastiskt.
Numera har Volvobilarna batteriet framme i motorrummet, vilket inte ger några höga magnetfält i kupén. Därför har vi inte gjort några mätningar under senare år.
Det finns företag som gör magnetfältsmätningar och det finns också enklare mätare att köpa för den som själv vill mäta strålningen i sitt hem eller bil. Allt går att hitta på internet.
Marianne Sterner, Vi Bilägare

Diskutera: Är du orolig för magnetfält i bilar?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2015-09-10 08:02
VW Polo 2012

Och då undrar jag hur elbilar strålar?!

#2 • Uppdaterat: 2015-09-10 08:39
VW Polo 2012

Hej Hackenbush. Kul vits där, men du glömde kråkfötterna runt "strålande". Och då tänker jag närmast på räckvidden.

#3 • Uppdaterat: 2015-09-10 09:21
Styggavargen

c k, Folksams rapport bygger på verkliga olyckor. Volvo är tyngre än många andra märken och därför ger detta Volvo fördelar. Visst, en Volvo V70 ifrån 2009 får höga poäng i EuroNCAP tex, men många andra bilar ifrån denna tiden får bättre, bara som ett exempel så har Opel Insignia mycket högre poäng än din V70. Jag hade varit mer imponerad om Volvo haft lättare bilar men ändå haft mindre skador än motparten. Volvo är säkert medvetna om detta och lägger därmed ingen kraft på att bygga lättare bilar. Hade en XC60 vägt 1350 kg som min Octavia med samma yttermått och haft högre poäng än Skodan hade jag varit imponerad. Jag är lite imponerad av XC90, den får mycket höga poäng för en sådan tung bil.

#4 • Uppdaterat: 2015-09-10 10:33
Henrik_gbg

Foliehatt kanske. :-P

#5 • Uppdaterat: 2015-09-10 14:29
PREVIA

Nu behöver signaturen ck inte längre sväva i osäkerhet om att Toyota Prius har högre elektromagnetiska fält i sina bilar än gammelmodiga dieselbilar som Volvo ,Priusen har vid alla mätningarna lägre värden än den Kinesiska Volvon som i sin tur ligger under gränsvärdet för elektromagnetiska fält med cirka 99 %.
http://www.stralsakerhetsmyndigheten.se/Global/Nyheter/2010/Matprotokoll-Elhybridbilar.pdf

#6 • Uppdaterat: 2015-09-10 15:41
N-iklas

Volvos teknik i framstolarna bör rimligen vara det bästa whiplash-skyddet - OM man uteslutande bryr sig om skyddet mot nackskada för framsätespassagerarna och helt nonchalerar alla andra effekter, förhållanden och omständigheter.

Man får betala ett pris för denna teknik och det är att om man har något stående på golvet i baksätet, om det sitter passagerare i baksätet, om baksätets ryggstöd är nedfällda, om man har någon form av last fram mot ryggstöden - så är risken påtaglig att detta kan påverka ryggstödens funktion och dels minska deras effektivitet och dels i fallet med en passagerare i baksätet, om man tänker på det med sunt förnuft så inser man att risken finns att framstolarna kan förorsaka möjlig okänd skada på den personen.

Med undantag för det sistnämnda så står detta att läsa i Volvos instruktionsbok under rubriken VARNING.
Vilket helt motsäger AL.s tidigare påståenden att ryggstödens flyttning bakåt inte har någon betydelse för baksätet alls.

Detta är ingen bra lösning om den kan sättas ur spel genom normal användning av bilen.

Vill man ha den perfekta lösningen skall det vara en dubbel teknik där Volvos stol kombineras med det aktiva nackstödet och en teknik som känner av hinder i baksätet och då kopplar ur fällningen av stolen bakåt och istället utlöser nackstödet.

Tills en sådan stol finns är båda teknikerna nödlösningar och kompromisser utan perfektion.
För övrigt får Volvo V60 av EuroNcap 3.6 poäng för skydd mot nackskador och Opel Astra 3.7.
Och på tal om Opel så var man först i världen med whiplash-skydd i baksätet i Signum, hur många bilar har det i dag?

#7 • Uppdaterat: 2015-09-10 15:45
N-iklas

Och vad strålning av elektromagnetism gäller ska nog AL inte lägga sig i sådant han inte begriper sig på - och det är MYCKET DET.

#8 • Uppdaterat: 2015-09-10 20:49
N-iklas

Läs Volvos instruktionsbok, där står mer än om "lådor".
Bland annat att baksätespassageraren skall sitta upprätt och så långt bak mot ryggstödet som möjligt, även om det är en självklarhet kan man undra varför man gör sig besväret att skriva ut det om fällningen av ryggstödet är helt betydelselös och inte alls kan påverka vare sig fällningens funktionen eller passageraren i baksätet?

Och hur är det med att man skall flytta fram stolen om man fäller baksätets ryggstöd? Om fällningen inte kan påverkas skulle den förordningen självklart inte behövas.

#9 • Uppdaterat: 2015-09-10 23:27
Rutger Jönåker

Niklas - Anledningen till att man ska flytta fram stolen om man fäller baksätets ryggstöd beror helt enkelt på att annars går det inte att fälla ner helt. Det kommer att fastna på stolen framför. Volvo har som bekant inte så enormt benutrymme i baksätet... Så det har inget med säkerheten att göra.
Att baksätespassageraren skall sitta upprätt och så långt bak mot ryggstödet som möjligt är helt enkelt en säkerhetsinstruktion, för att bältena ska göra sitt jobb på bästa sätt liksom ryggstöd och nackstöd. Sitter du på något annat sätt kommer skaderisken att öka och det oavsett vilken bil du sitter i. Sen kan man möjligen tycka att det är en något överdriven säkerhetsinstruktion... Kanske kunde man lagt till: "Kom ihåg att stänga dörren" också. ;-P

#a • Uppdaterat: 2015-09-11 14:40
N-iklas

Enligt Volvos instruktionsbok är baksätespassagerarens sittposition av direkt specifik betydelse för framstolarnas fällning bakåt och är ingen allmän rekommendation i störta allmänhet.

På samma sätt är det av specifik nödvändighet för säkerhetssystemet att flytta fram stolarna om man fäller baksätet, detta är inte nödvändigt för att kunna fälla baksätet.

Instruktionsboken är mycket tydlig på dessa punkter och Volvo borde rimligen veta bäst hur det fungerar.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.