"Hur påverkar det däckens grepp- och bromsförmåga och eventuellt hjulens balans?" Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.
Fråga:
Jag har de senaste åren haft funderingar kring den stora mängd småstenar som numera fastnar i våra bildäck. Vid vårens däckbyten har jag därför börjat sprätta bort dessa stenar. Vid fjolårets byte vägde stenmängden 267 gram och vid årets byte hela 350 gram. Drygt dubbelt så mycket fastnar i bakdäcken jämfört med framdäcken. Jag kör mest på E4 mellan Piteå och Luleå. Om däckens skåror är fyllda med småstenar undrar jag hur det påverkar däckens grepp- och bromsförmåga och eventuellt hjulens balans.
Stig Söderberg
Svar:
Det här är en fråga som regelbundet dyker upp. Däckbranschen hävdar att alla däck plockar sten i olika grad, men att man inte behöver ta bort dem. Om det inte handlar om större eller vassa stenar. De lossar själva då man kör lite fortare, som på motorväg eller då man bromsar eller svänger så att mönstret får jobba lite mer.
Erik Rönnblom, Vi Bilägare
Diskutera: Upplever du också att stenmängden som fastnar i däcken har ökat?
Fråga:
Jag har de senaste åren haft funderingar kring den stora mängd småstenar som numera fastnar i våra bildäck. Vid vårens däckbyten har jag därför börjat sprätta bort dessa stenar. Vid fjolårets byte vägde stenmängden 267 gram och vid årets byte hela 350 gram. Drygt dubbelt så mycket fastnar i bakdäcken jämfört med framdäcken. Jag kör mest på E4 mellan Piteå och Luleå. Om däckens skåror är fyllda med småstenar undrar jag hur det påverkar däckens grepp- och bromsförmåga och eventuellt hjulens balans.
Stig Söderberg
Svar:
Det här är en fråga som regelbundet dyker upp. Däckbranschen hävdar att alla däck plockar sten i olika grad, men att man inte behöver ta bort dem. Om det inte handlar om större eller vassa stenar. De lossar själva då man kör lite fortare, som på motorväg eller då man bromsar eller svänger så att mönstret får jobba lite mer.
Erik Rönnblom, Vi Bilägare
Diskutera: Upplever du också att stenmängden som fastnar i däcken har ökat?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Mina vinterdäck är alltid fulla med stenar och de sitter rätt hårt. Kanske de ger bättre isgrepp? :)
Jag bor ju invid grusväg...
Jag har bott vid en grusväg i hela mitt liv ... Och sett stenar fastna och gå
Bättre med stenade däck än en stenad förare...
Jag brukar få dom i vindrutan... SMACK! :(
Patrik sätter fingret på något viktigt. Bilar skvätter grus, och bilar som hela tiden ska köra för fort och göra omkörningar skadar andras bilar i större utsträckning än om de kör rätt. Dessutom gör dagens bilmode att många av dessa bilister med felaktigt beteende kör en SUV som på grund av sin konstruktion är mer skvättbenägna än personbilar. Jag löser det genom att när min bil blir drabbad så smyger jag efter och kastar sten på syndarens bil när den parkerats, det hjälper inte min bil men det känns skönt.
Kan bekräfta frågeställarens vägningsresultat. När vi körde SAAB 9-5 för 15 års sen blev jag varje vår överraskad av mängden sten i vinterdäcksmönstret bak. Första våren efter byte till nya vintersulor petade jag ur alla stenar och vägde:
över 1 hekto per bakhjul!
Nästa gång jag byter däck ska jag plocka bort sten och grus och plocka fram vågen. Jag ställer mig jäkligt tveksam till att det sitter (mer än) 1/3 kg på en vanlig personbil.
På en större terränggående med stor däckdiameter och djupt däckmönster för att klara svår teräng så kanske, men på en vanlig sketen standardkombi !
Jag säger som Stefan Sauk
"Jag är skeptisk"
Spelar ingen roll att ta bort dem vid däckbyte. Det fylls på och lossar ständigt.
Beträffande att ofta få stenskott så kan det ju faktiskt också bero på att man själv har för vana att sniffa framförvarande bil i baken...
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.