Nästa artikel
Bilfrågan: För starka LED-ljus?
Bilfrågan

Bilfrågan: För starka LED-ljus?

Publicerad 8 mars 2022
Illustration: Johan Isaksson
"Finns det inga regler för ljus längre? Eller är det bara att ingen bryr sig om det?" Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Mejla till bilfragan@vibilagare.se.


Fråga:
Jag är en trogen läsare sedan några årtionden. Era tester av nya bilar brukar vara utmärkta. En trafiksäkerhetsparameter saknar jag dock. Nya bilar med LED-belysning är ofta mycket bländande även på halvljus. Det är helt enkelt mycket mer ”ströljus”. Har jag en ny bil med LED-ljus bakom mig så är även taket på min bil mer eller mindre upplyst, eftersom många av ledljusen inte har lika väldefinierad ljusbild som äldre belysning. Dessutom verkar ljusstyrkan vara mycket högre än vad som tidigare var tillåtet. Märkligt att ni inte noterat det, eller åtminstone kommenterat det någon gång. Finns det inga regler för ljus längre? Eller är det bara att ingen bryr sig om det? Förut fick man på besiktningen visa att ljusbilden inte var för högt ställd. Är det borta nu? Vore intressant att höra era erfarenheter.
Björn Wikmark

Svar:
Visst noterar också vi att vissa bilar man möter kan ha mer bländande ljus. Och med LED-teknik så är ju ljuset så att säga ”vitare” och upplevs betydligt intensivare än med glödlampor. Men vi kan också se vid våra ljustester, att graden av bländning på halvljus skiljer sig mellan olika strålkastare. För några år sedan gjorde vi ett test mellan bilarnas standardljus kontra tillvalen av olika slags LED-system där armaturerna innehåller ett flertal ljuskällor. Det visade sig då att ljusdatorn i de flesta fall noterade betydligt högre bländfaktor på de mer avancerade ljussystemen. Det är lite märkligt eftersom alla strålkastare förstås är typgodkända och ska uppfylla samma normer. I praktiken finns säkerligen fel som kan förklara bländande ljus, till exempel felaktig justering eller en krånglande reglerteknik. Det här var en fråga som togs upp i Bilfrågan 2020. Då svarade Transportstyrelsen att man avsåg att införa nya regler för kontroll av fordon där tillverkarens instruktioner för kontroll och bedömning av underkännandekriterier för belysningssystemet gällande bilar som registrerats från och med 20 maj 2020. Strålkastare kontrolleras förstås vid besiktning och med skärpta regler sedan dess. Men fel kan ju uppstå mellan kontrollerna. Problemet finns trots att tekniken snarare borde ha minskat risken för bländning vid möte på halvljus. Kanske bilarnas ljus borde mätas och testas också med armatur på bil utanför godkännande myndighets labb? In-real-life som vid avgastester? Någon lösning annan än att koncentrera blicken på höger vägkant vid möte, ser vi för närvarande inte. Högt placerade strålkastare kan öka bländrisken för mötande eller framförvarande vid kökörning.
Erik Rönnblom, Vi Bilägare

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (5)

  • 8 mars 2022 Apropå regler för ljus på…
  • 8 mars 2022 Förr i tiden var det absolut…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.