På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Mejla till bilfragan@vibilagare.se.
Fråga:
En fråga om bilar från Kina. Här i Europa så skall all plast i bilar kunna återanvändas. Miljövänlig plast är ett måste. Undrar om bilar från Kina har miljövänlig plast eller material av miljöfarliga ämnen. Har tittat på bilar från Kina, men inte hittat några stämplar eller några skyltar om återvinning. Skulle vara trevligt med svar på denna fråga. Varför köpa bil från Kina, när vi har biltillverkare i Europa? Tänk på utsläppen från fartyget!
Camaro
Svar:
Nu är det så förnuftigt att den som sätter en bil på marknaden inom EU och i Sverige måste uppfylla det så kallade producentansvaret. Det infördes 2007 och i Sverige är det Bil Sweden som koordinerar och sköter återvinningsrapporteringen i enligt med producentansvarsförordningen. Så importörerna blir medlemmar i Bil Sweden och får då tillgång till ett system av bilåtervinningsföretag, dit bilen kan lämnas utan kostnad vid skrotning. Där tas bilen om hand enligt reglerna. Och då ska numera 95 procent av bilens vikt återvinnas, varav 85 procent av vikten ska utgöras av återanvändning eller materialåtervinning. Maximalt 10 procent får gå till energiåtervinning, det vill säga eldas och bli värme.
EU:s fordonsgodkännande innebär att också importerade bilar måste uppfylla samma krav på märkning av detaljer som bilar tillverkade inom EU.
Alla bilar som tas om hand av systemet med bilåtervinnare måste rapportera sin verksamhet till Bil Sweden. Det finns också bildemonterare som står utanför bilproducenternas återvinningssystem.
Plast är ett problem när det kommer till återvinning. Enligt SCB återanvändes bara 34 procent av den mängd plastförpackning som samlas in. Att från en bil demontera och separera plast är dyrt och plasten är inte särskilt värdefull om den inte innehåller en komponent som ökar värdet. Polypropen förstärks ofta med glasfiber vilket gör det svårare och dyrare att först separera materialen. Det pågår ett flertal projekt för att öka andelen återanvändning av plast. Volvo har för avsikt att de ska använda 25 procent återvunnen plast i nya bilar. Men även när det gäller plast som tas om hand av bilåtervinningsföretag från bilar, går största mängden för närvarande till energiåtervinning, vilket ryms inom direktivet.
Långa sjötransporter innebär förstås utsläpp. Men även där finns gröna projekt. Mest nydanande är Wallenius Marines ”Oceanbird” ett roro-fartyg som kanske redan i slutet av 2024 kan frakta 7 000 bilar över haven enbart med hjälp av vind.
Erik Rönnblom, Vi Bilägare
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (2)
- 14 april 2022 PREVIA skrev: Köper man en…
- 14 april 2022 Köper man en Kinesisk bil så…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.