Illustration: Johan Isaksson.
"Kan man skrota den på plats och ta bussen hem? Eller är man tvungen att transportera tillbaka vraket till Sverige?" Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.
Fråga:
Jag överväger att göra en resa i Tyskland under sommaren i en äldre, men välskött Opel Astra årsmodell 1999. Med ålderns rätt kan saker så klart gå sönder och en risk finns alltid för fullständigt haveri (typ brusten kamrem). Rent praktiskt skulle det i så fall inte vara ekonomiskt rimligt att laga bilen. Kan man då skrota den på plats och ta bussen hem? Eller är man tvungen att transportera tillbaka vraket till Sverige?
Per Blom
Svar:
Vi kontaktade Transportstyrelsen som meddelar att man absolut kan skrota bilen i ett annat EU-land. Då gäller samma regel som i Sverige – att du kan presentera ett skrotningsintyg, Certificate of Destruction, när du anmäler skrotningen via ditt registreringsbevis. Information finns på Transportstyrelsens hemsida. Skrotningsintyget måste innehålla följande information: Den auktoriserade bilskrotarens namn, adress, underskrift och organisationsnummer eller motsvarande. Namn på och adress till tillståndsmyndigheten som har tilldelat bilskrotaren auktorisationen (motsvarande Sveriges länsstyrelser). Datum då skrotningsintyget utfärdades. Fordonets nationalitetsbeteckning, registreringsnummer, fordonsslag, märke, modell och identifieringsnummer. Ditt namn, din adress, nationalitet och underskrift. Uppgift om att fordonets registreringsskyltar har förstörts. Om den uppgiften saknas, ska skyltarna skickas in till Transportstyrelsen. Du kan också ladda ner en blankett för skrotningsintyg att använda i utlandet via följande länk.
Erik Rönnblom, Vi Bilägare
Diskutera: Har du varit med om att din bil brakat samman på en utlandsresa?
Fråga:
Jag överväger att göra en resa i Tyskland under sommaren i en äldre, men välskött Opel Astra årsmodell 1999. Med ålderns rätt kan saker så klart gå sönder och en risk finns alltid för fullständigt haveri (typ brusten kamrem). Rent praktiskt skulle det i så fall inte vara ekonomiskt rimligt att laga bilen. Kan man då skrota den på plats och ta bussen hem? Eller är man tvungen att transportera tillbaka vraket till Sverige?
Per Blom
Svar:
Vi kontaktade Transportstyrelsen som meddelar att man absolut kan skrota bilen i ett annat EU-land. Då gäller samma regel som i Sverige – att du kan presentera ett skrotningsintyg, Certificate of Destruction, när du anmäler skrotningen via ditt registreringsbevis. Information finns på Transportstyrelsens hemsida. Skrotningsintyget måste innehålla följande information: Den auktoriserade bilskrotarens namn, adress, underskrift och organisationsnummer eller motsvarande. Namn på och adress till tillståndsmyndigheten som har tilldelat bilskrotaren auktorisationen (motsvarande Sveriges länsstyrelser). Datum då skrotningsintyget utfärdades. Fordonets nationalitetsbeteckning, registreringsnummer, fordonsslag, märke, modell och identifieringsnummer. Ditt namn, din adress, nationalitet och underskrift. Uppgift om att fordonets registreringsskyltar har förstörts. Om den uppgiften saknas, ska skyltarna skickas in till Transportstyrelsen. Du kan också ladda ner en blankett för skrotningsintyg att använda i utlandet via följande länk.
Erik Rönnblom, Vi Bilägare
Diskutera: Har du varit med om att din bil brakat samman på en utlandsresa?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Det är ju praktiskt att kunna skrota bilen var som helst inom EU, men eftersom det är en Opel Astra vore det säkert praktiskt att byta kamrem innan resan?
Frågan är befogad, risken för stort motorhaveri kan finnas. Men undviks genom att man kollar kylsystemet noga så att den inte läcker, byter till ny lite tjockare olja (med högre viskositet) i motorn före resan och kollar att det inte hörs några klart misstänkta knackningar och oljud från motorn, så håller den flera tusen mil till
Svenne. inte en Opel, vissa modeller krävde kamremsbyte oftare än man bytte strumpor.
En studiekamrat och par personer till råkade ut för att deras bil rasade ihop i Istambul.
De lämnade bilen på gatan och tog tåget hem (60.-talet)
Det var mycket enklare förr....
Lämna bilen i Istanbul går fortfarande utmärkt. Att få bilen avregistrerad i Sverige efter det är omöjligt.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.