Nästa artikel
Bilfrågan: Skäl till opålitlig färddator?
Bilfrågan

Bilfrågan: Skäl till opålitlig färddator?

Publicerad 11 juni 2014
Färddatorn visar för låg förbrukning för bensin och för hög för E85, hur kan det bli så? Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

FRÅGA:
Jag kör en Saab 9-3 Biopower och roar mig med att nollställa färddatorn varje gång jag tankar för att sedan jämföra den beräknade snittförbrukningen med den verkliga. Det brukar stämma på några decimaler när men med ett regelmässigt undantag; när jag har kört på E85 visar alltid datorn lite för hög förbrukning och när jag kört på bensin lite för låg. Exempel: datorn visar en snittförbrukning på 10,5 l E85 när bilen enligt mina ovetenskapliga beräkningar har dragit 10,1. Men när den visar 8,0 l bensin är den verkliga förbrukningen 8,3. Hur kan det bli så?

Torbjörn Westman, Oskarshamn

SVAR:
Färddatorn är inte något särskilt exakt instrument för mätning av bränsleförbrukning. Volvo tillåter till exempel hela tio procent felvisning. Den felvisning du uppger måste alltså betraktas som normal, men det är ändå intressant varför den skiljer mellan de två bränslena.
Energiinnehåll och oktantal är olika hos bensin och E85 men motorstyrningen ska kalibrera om sig för detta och ge aktuella ingångsvärden till färddatorn gällande förbrukning. Detta borde inte ge de skillnader du iakttagit. De två bränslenas olika densiteter skulle däremot kunna göra det. Färddatorn mäter hur lång tid spridarna är öppna och högre densitet gör bränslet mer trögflytande, vilket medför att en mindre mängd bränsle strömmar in i motorn under en viss tidsenhet. Bensin har lägre densitet än E85. För lika lång indikerad tid skulle därför mer bensin än E85 passera spridarna. Färddatorn kommer därför att underskatta förbrukningen av bensin, precis som du noterat.

Bengt Dieden, Vi bilägare

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2014-06-11 08:04
VW Polo 2012

Men visst är det "märkligt" att färddatorn "alltid" visar mindre förbrukning än verkligheten. Det är i alla fall min erfarenhet.

#2 • Uppdaterat: 2014-06-11 08:16
Mr.Wheeler

Nu vet jag inte hur en färddator mäter förbrukning men energiinnehåll och oktantal för bränslet borde vara helt ointressanta parametrar när man mäter flöde. Flöde per tidsenhet är förbrukning och har inget med energiinnehåll och oktantal att göra.

#3 • Uppdaterat: 2014-06-11 09:13
Gunnar Lindberg

VW Polo 2012 - Det kan bero på att färddatorn alltid överskattar hastighet och körsträcka.

#4 • Uppdaterat: 2014-06-11 15:00
snabb95

Hur färddatorn kan veta om det är E85 eller bensin eller en blandning av dessa två i tanken skulle vara intressant att veta. För som Bengt Dieden skriver är densiteten 5 % högre för etanol vilket gör att flödet i insprutningsmunstycket blir något lägre, dock marginellt.

Skillnaden i förbrukning bör förhålla sig som skillnaden i värmevärde vilket innebär 30 % högre förbrukning med E85 än E05. Det stämmer exakt med den av färddatorn angivna skillnaden enligt Torbjörn Westmans avläsning.

Att skillnaden vid macken blir bara 21,7 % beror nog på att det finns bensin kvar i tanken vid tankning av etanol och etanol kvar i tanken vid tankning av bensin.

#5 • Uppdaterat: 2014-06-11 15:57
Pi

Har samma erfarenheter som frågeställaren men för mig var det en Focus. Läste man olika fora där E85-bilar avhandlades så var erfarenheterna snarlika överlag så det måste rimligen ha något med densitetsskillnaden eller "värmevärdet" att göra. Tror knappast att de flesta som kör på E85 byter bränsle speciellt ofta så teorin som snabb95 framför i slutet av sitt inlägg tror jag inte på.

#6 • Uppdaterat: 2014-06-11 23:56
snabb95

Då beror det väl på att färddatorn inte kompenserar för skillnaden i densitet.

#7 • Uppdaterat: 2014-06-12 20:06
göinge

Färddatorn på min Ford Focus flexifuel -09 visar 15% för mycket vid E85-drift. Vad den visar vid bensindrift vet jag inte efter den aldrig har tankats med bensin, men ändå gått felfritt.

#8 • Uppdaterat: 2014-06-13 06:17
VW Polo 2012

Hej Gunnar Lindberg. Och jag som "trodde" att bilfabrikanten ALLTID ville ha det så, för att ge ett sken av att just deras bilar är så snåla. ;)

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.