Nästa artikel
Bilfrågan: Ska partikelfiltret bytas?
Bilfrågan

Bilfrågan: Ska partikelfiltret bytas?

Publicerad 23 januari 2017
Frågeställaren undrar om partikelfiltret på Volvo V60 från 2014 behöver bytas.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Jag har en Volvo V60 D3 från 2014 (136 hk) med nya fronten. Ska partikelfiltret bytas på den någon gång eller är filtret självrengörande?
Niklas
 
Svar:
Partikelfiltret till din motor ska, enligt Volvo, hålla under bilens hela livslängd.
Marianne Sterner, Vi Bilägare

Diskutera: Har du gjort ett byte av partikelfilter?
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2017-01-23 12:38
Schuckert

Det är enbart de riktiga grova partiklarna i filtret som inte bränns av vid rengöringsprocessen. De ansamlas och kan behöva tömmas. Min verkstad plockade av filtret och hällde bokstavligen ut den fina sanden av restpartiklar (i ett kärl för deponi naturligtvis). Filtret i sig håller livstid (Fiat 1,9 diesel 2006).
Ang. Preems diesel behöver man byta bränslefilter var 6-7000 mil. Det beckar igen av bakterier som bildas i biodieselkomponenten. Inga problem så länge man vet om det.

#2 • Uppdaterat: 2017-01-23 16:23
Styggavargen

Stoor, du verkar ännu mer fäst vi diesel än Swemba? Det bästa partikelfiltret som finns är det som inte finns monterat på bilen och aldrig behöver bytas (kör på bensin istället).

#3 • Uppdaterat: 2017-01-23 17:53
walle_x

Varför skulle man vilja köra bensinbil när man kan välja en dieselbil och köra den på svanenmärkt diesel från Preem? Säg mig vad som skulle vara bättre med bensin.

#4 • Uppdaterat: 2017-01-23 19:43
Peugo

Har vi sånt här i Sverige? https://www.neste.com/en/neste-launches-neste-my-renewable-diesel-made-100-waste-and-residues-finland
"The product enables up to 90% lower greenhouse gas emissions throughout the life cycle of the fuel compared to conventional fossil diesel."
Det betyder matematiskt uträknat att man kör med mindre CO2 än med elbilar. :D

#5 • Uppdaterat: 2017-01-23 23:22
walle_x

Jag tänkte i första hand på Preems ACP Evolution+ som "bara" innehåller 50% förnybart. Jag tror inte någon personbilsdiesel är godkänd för HVO100 än men däremot en del lastbilar körs på det.

#6 • Uppdaterat: 2017-01-23 23:38
snabb95

walle_x @ Varför skulle man vilja köra diesel när man kan välja bensin? Säg mig vad som skulle vara bättre med en diesel? Många i dessa trådar tycker att en diesel kräver automatlåda p.g.a. snävt varvtalsregister.

Kör man dessutom som Stor 500 mil/år och väljer diesel blir det dyra mil. Att köra på diesel från Preem ger inte mindre utsläpp av kväveoxider och inte tillåtelse att köra i städer när dieselförbud råder. En dieselmotor i en personbil släpper i genomsnitt ut 10 ggr så mycket NOx per liter bränsle som en Buss eller lastbil.
Diesel i personbilar har nått vägs ände.

#7 • Uppdaterat: 2017-01-24 06:34
Peugo

Det är inget problem att fixa NOxen, bara det blir strängare tester. Diesel kan använda mångsidigare bränslen och effektivare därför kommer den att dö ut först efter att bensinare dött.

#8 • Uppdaterat: 2017-01-24 14:03
adzam

Avrådde en bekant att köpa diesel igår... Hon köpte hybrid från Toyota istället..

#9 • Uppdaterat: 2017-01-24 19:55
snabb95

Peugo @ Verkar onödigt att med högt förbränningstryck och -temperatur producera kväveoxider för att sedan behöva efterbehandla avgaserna för att neutralisera kväveoxiderna.
Det man vinner på Gungorna förlorar man på Karusellen.

#a • Uppdaterat: 2017-01-23 10:57
milkylainen

Partiklar bränns av i nästan alla filterimplementationer. Ofta kan man känna eller lukta på en dieselbil när den bränner partiklar. Efter partikelbränningen ansamlas aska i partikelfiltret. Partikelfiltret har inte oändlig livslängd, men förhoppningsvis hinner du köra "slut" på bilen innan det behöver bytas. I billtillverkares termer betyder det "han har inte kvar bilen så länge".
Exakt hur länge den hinner gå beror körstil och bränsle.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.