Frågeställaren har en trasig främre lambdasond på sin Peugeot 407 Coupé.
"Kan jag köra en längre sträcka innan jag byter lambdasond eller kan det tillföra ytterligare skador?" Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.
Fråga:
Jag har en Peugeot 407 Coupé (3.0 V6), med en trasig lambdasond (främre) som behöver bytas.
Jag undrar om jag kan köra en längre sträcka (cirka 700 km) innan jag byter eller kan det tillföra ytterligare skador?
Ayan Jamil
Svar:
Om ägaren vet eller misstänker att en lambdasond är defekt så avråder vi starkt att köra så långt med bilen.
Felaktiga lambdavärden kan leda till att katalysatorn tar skada och att även den behöver bytas.
Maria Lantz, Peugeot Sverige
Fråga:
Jag har en Peugeot 407 Coupé (3.0 V6), med en trasig lambdasond (främre) som behöver bytas.
Jag undrar om jag kan köra en längre sträcka (cirka 700 km) innan jag byter eller kan det tillföra ytterligare skador?
Ayan Jamil
Svar:
Om ägaren vet eller misstänker att en lambdasond är defekt så avråder vi starkt att köra så långt med bilen.
Felaktiga lambdavärden kan leda till att katalysatorn tar skada och att även den behöver bytas.
Maria Lantz, Peugeot Sverige
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Man kan köra rätt länge med en trasig lambdasond. Det enda som sker är att avgasvärdena blir sämre (mer utsläpp av NOx och / eller CO samt kolväten). Lambdasondens uppgift är att mäta mängden syre i avgaserna och ´se till´ att det varken är för lite (då ökar CO utsläppet) eller för mycket (NOx utsläppet ökar).
I äldre tider, när katalysatorn infördes (Kalifornien, 1975), fanns inga lambdasonder och katalysatorerna höll ändå.
Finns ingen Lambdasond så finns det en C0-skruv/potentiometer
annars fetar den på när signalen från sonden upphör och då skada katten
När lambdasonden på min Saab gick sönder ökade bränsleförbrukningen markant, och motorn gick sämre.
Ska katalysatorn skadas, ska blandningen fetas på rejält, och det gör den inte av bara det felet, då skulle kallstarter förstöra den, eftersom styrenheten inte tar hänsyn till lambdasonden förrän motorn är varm, dwssutom med kallstartsanrikning i början...
Den kommer köra i oreglerat tillstånd, inte ens säkert att blandningen blir fetare, den kan också bli magrare.
När blandningen är så fet att bensin tar sig ut oförbränd, så det självantänder, tar den skada, men då är det annat än lambdasonden som är knas, tändning eller insprutare tex.
Oreglerat läge betyder att den går som en insprutningsmotor utan kat, och såna var inte dubbelt så törstiga.....
Maria har rätt även om risken är relativt liten över en kort sträcka. Speciellt om bilen beter sig som normalt i övrigt. (trottelrespons, förbrukning osv). Men risken finns där, helt klart.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.