Frågeställaren har en Volkswagen Passat Ecofuel från 2010 och oroar sig över kamkedjorna.
”Hur vanligt är kamkedjeproblemen på TSI-motorer hos VW? Ska jag sälja bilen innan jag eventuellt råkar illa ut?” Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.
Fråga:
Jag har en Passat Ecofuel 2010 som gått 7 500 mil. Den har suveräna miljöegenskaper på biogas. TSI-motorerna har ett känt problem med dåliga kamkedjor. Kör 1 000 mil per år, mest långkörning. Har därför servat bilen på märkesverkstad var 1 500:e mil, rekommenderat är egentligen minst en gång per år. En kompis med likadan bil, men längre körsträcka, behöver byta kamkedja. Kostnaden är från 20 000 till 28 000 kronor beroende på verkstad. Hos VW ställer man sig kallsinnig till ersättning helt eller delvis.
Hur vanligt är kamkedjeproblemen på TSI-motorer hos VW? Ska jag sälja bilen innan jag eventuellt råkar illa ut?
M v h Janne
Svar:
TSI-motorerna på 1,4 liter med kamkedja är ett sorgebarn hos Volkswagen och även hos koncernens andra märken. Kamkedjorna kan sträckas trots att bilarna servats efter konstens alla regler och trots att en del inte ens gått 10 000 mil. Du kan förstås chansa på att din bil är en av dem som inte drabbas, men pajar kamkedjan blir det dyrt. VW bytte för ett par år sedan ut kedjan mot kamrem i 1,4-litersmotorn.
Marianne Sterner, Vi Bilägare
Diskutera: Hur tycker du att frågeställaren ska göra?
Fråga:
Jag har en Passat Ecofuel 2010 som gått 7 500 mil. Den har suveräna miljöegenskaper på biogas. TSI-motorerna har ett känt problem med dåliga kamkedjor. Kör 1 000 mil per år, mest långkörning. Har därför servat bilen på märkesverkstad var 1 500:e mil, rekommenderat är egentligen minst en gång per år. En kompis med likadan bil, men längre körsträcka, behöver byta kamkedja. Kostnaden är från 20 000 till 28 000 kronor beroende på verkstad. Hos VW ställer man sig kallsinnig till ersättning helt eller delvis.
Hur vanligt är kamkedjeproblemen på TSI-motorer hos VW? Ska jag sälja bilen innan jag eventuellt råkar illa ut?
M v h Janne
Svar:
TSI-motorerna på 1,4 liter med kamkedja är ett sorgebarn hos Volkswagen och även hos koncernens andra märken. Kamkedjorna kan sträckas trots att bilarna servats efter konstens alla regler och trots att en del inte ens gått 10 000 mil. Du kan förstås chansa på att din bil är en av dem som inte drabbas, men pajar kamkedjan blir det dyrt. VW bytte för ett par år sedan ut kedjan mot kamrem i 1,4-litersmotorn.
Marianne Sterner, Vi Bilägare
Diskutera: Hur tycker du att frågeställaren ska göra?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Man ska göra sig av med det som oroar..
Du har tre val:
1) Sälj bilen nu, med kraftig värdeminskning. För om du är ärlig vid försäljningen och upplyser om kamkedjeproblemen så lär köparen lär garanterat vilja dra av kostnaden på 20-28000 kr för kedjebyte på priset.
2) Reparera bilen. Kostnad 20-28000 kr.
3) Chansa och hoppas på att kamkedjan inte rasar. Kostnad 0 kr om det inte rasar. Kostnad 50000 kr om det rasar och gör kaos med övriga motorn.
1. Byt olja enligt rekommenderation. Om motorlampa tänds, punkt 3a, annars punkt 2
2. Lyssna på motorn ibland och var uppmärksam på missljud. Ej missljud och ej orolig, punkt 3b annars 3a.
3a. Byt kedja hos alernativ bra verkstad med halva timdebiteringen.
3b. Kör vidare, åter punkt 1.
Dubbelpost..
Vad tycker Shogun jag skall säga till min kompis (med familj) som köpte ett japanskt bilmärke (i tron att det var utomordentlig kvalitet - att den bara går och går) när den dricker 1liter olja på 40-80mil? Motorbyte säger verkstan fast de skött alla originalservicar... kolvar och cylindrar är slut. Bilen har gått ca 15t mil.
Jag kunde inte sälja min Toyota Avensis privat för att kamkedjan hördes lite innan motorn blev varm, alla som ville köpa vände när de hörde motorn när den var kall. Jag hade kört med bilen med detta lilla "missljud" i flera år, inget haveri. De som inte ville köpa hade hört att andra fått byta och med skyhöga kostnader som följd. Bilen jag pratar om hade gått ca 20 tusen mil. Men är egentligen kamrem bättre? Min nuvarande Octavia har kamrem, blir säkert dyrt den dagen kommer och den måste bytas. Är bilen inte värd så mycket så hade jag kört vidare och hoppats på det bästa. Är man orolig och inte har pengar sparade skall man nog sälja. (Ta det säkra före det osäkra).
Tycker TS gör rätt i att göra sig av med bilen om det oroar, särskilt nu när bilen är så pass gammal att maskinskada på försäkring riskerar sluta gälla. Byta kamkedja förebyggande är ingen garanti mot problem i framtiden.
LeifV: Berätta gärna hur många passater som tankarna "smällt" på.
Din bil, Passat Ecofuel är en riktig "värsting" där modellen har VW's problem koncentrerade. Du har kamkedjan, de smällande gastankarna, (ev.) undermålig DSG-låda och rostproblemen. I princip borde den värderas till noll på beg.marknaden, men av någon underlig anledning så upprätthålls priset.
Den bästa affären är att sälja bilen till någon som inte vet bättre. Förslagsvis så byter du in den hos VW (de kan ju knappast undervärdera bilen pga ovanstående) så att ingen oskyldig drabbas.
Vill du ändå behålla bilen så gäller utökad noggrannhet och underhåll. De 20-28000 kronorna är en blåsning (kolla vad TV betalade när de bytte, ref. http://teknikensvarld.se/varning-kop-inte-denna-volkswagen-motor-185407/ ), vänd dig till annan seriösare verkstad, och när kamkedjan är bytt -byt olja frekvent, typ var 1000:e mil eller minst en ggr/år. Se till att alla gastankar är utbytta och om du har DSG-lådan -ägna omvårdnad även åt den. När det gäller rosten så gäller frekvent inspektion och omvårdnad -ta hand om ev problem på tidigast möjliga stadium.
ps. när det gäller kamkedjan så bör du läsa detta:
https://www.motormannen.se/nyheter/nyheter-2015/det-hemliga-brevet-om-kamkedjorna/
Prova sedan en diskussion med VW-verkstan, är de på bra humör och vänligt sinnade så finns en liten, liten möjlighet att du kan komma en bit här...
Bilden visar en Passat Eco-fuel av årsmodell 2011 eller senare. Frågan gällde 2010-års modell.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.