På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.
FRÅGA:
Jag har för avsikt att byta till en dieselbil och har då fått information att dieselbil ska man bara ha om man kör längre sträckor så att motorn blir varm och partikelfiltret inte sätter igen, vilket kan innebära en dyr reparation.
Jag kör normalt kortare sträckor på cirka fem kilometer vintertid varje dag och då blir motorn knappt varm men på sommaren blir det flera mil åt gången.
Kan man avhjälpa detta faktum med att alltid använda motorvärmare vintertid så att motorn är tillräckligt varm? Eller är detta med igensatta partikelfilter en myt?
Sören Ahlstedt
SVAR:
Ingen förbränningsmotor, vare sig bensin eller diesel, mår bra av att bara köras korta sträckor. Blir inte motorn genomvarm, och då avses inte kylvattnet utan motoroljan, är det risk att kondensvatten stannar kvar i motorn och förorsakar problem. Dessutom behöver batteriet laddas ordentligt vilket det inte hinner på fem kilometer. Då dieselmotorn har en högre verkningsgrad tar uppvärmningen här längre tid och den är därför mindre lämpad att köras korta sträckor. Tillsatsvärmen kan hjälpa något men är mest avsedd för passagerarnas komfort vintertid.
Partikelfiltret ska normalt sett rena sig självt men även detta sätts på större prov när bilen bara går korta sträckor. På din beskrivning låter det som att en bensindriven bil är bästa valet.
Bengt Dieden, Vi Bilägare
Diskutera: Hur hade du svarat på frågan?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Kör man så lite är det väl bättre att satsa på en elbil t.ex.:
http://www.blocket.se/orebro/Elbil__citybil__75km_h__PASSA_PA_54864218.htm?ca=8&w=1
eller en större
http://www.blocket.se/dalarna/Nissan_Leaf_Tekna_100__Elbil_54839634.htm?ca=8&w=3
Håller med saabnisse, här blir en elbil det klart bästa alternativet
Motoroljan blir alltid snabbare varm (och är varmare) än kylvätskan. Batteriet hinner laddas på 5 km, inget problem. Partikelfilter är numera självrengörande på alla vettiga dieslar. Motorvärmare (med kupévärmare) hjälper en hel del men hur ofta har man tillgång till eluttag på arbetsplatsen / gatan? Om bilen har bränsledriven värmare (Webasto o.d.) kan man dock förvärma motorn upp till 60 grader (i princip driftsvarm).
Min rekommendation: om bilen har inbyggd dieselvärmare, köp gärna en diesel. Om bilen inte har den: köp inte en diesel ty du kommer att frysa och ständigt dras med kondensproblem på rutorna vintertid.
Eftersom en dieselbil kostar mer än en bensinare är det sällan värd att köpa en diesel om du inte kör minst ca. 2500mil om året så att den lägre förbrukningen (sommartid) uppväger merpriset.
Ett annat alternativ som dessutom inte ser ut som en Farmor-Anka bil - http://www.blocket.se/goteborg/Volkswagen_High_Up_E_UP_82hk_54838562.htm?ca=8&w=3
UP är den sämsta bil jag kört på många år, plåtig, billig i utförandet, lite plats. Kändes som att komma in i 70-talet om man inte tittade på infoskärmen.
Köper definitivt hellre en Leaf.
Köp bensin,du kommer knappt upp i vattentemp på 5km,än mindre oljetemp som Dieden korrekt påpekar.
Gått från diesel till bensin och de moderna bensinarna gör dieslar överflödiga på mindre bilar till ett lägre pris.
Egentligen är 5 km för lite för vilken bil som helst, möjligtvis undantaget elbil. Cykel, elcykel eller scooter borde vara det naturliga valet, eller kanske en kombination med dessa bra fortskaffningsmedel. Inte för att jag kan föregå med gott exempel men hustrun har tillbringat många pendlingsmil på scooter. Går lika fort på den korta sträckan. Mycket bra för plånboken medan cykeln ju har ännu fler fördelar vilket vi behöver i våra stillasittande vardagar.
Om man jämför dom som för ca 15 år sen köpte en amerikansk Chevrolet-pick-up med dieselmotor med dom som köpte med bensinare får man ett enkelt svar. Vid vanliga körsträckor runt 3000mil/år är bensinaren en klar vinnare.
På min bil blir i alla fall kylvätskan varm lite snabbare än oljan. Sommartid blir oljan förstås så småningom varmare men vintertid blir den ytterst sällan lika varm som kylvätskan.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.