"Har köpt en nästan ny Toyota Auris. Bör jag rostskyddsbehandla? Har hört talas om lackkonservering och lackförsegling, vad är skillnaden i metoderna?" Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.
Fråga:
Jag har köpt en nästan ny Toyota Auris som jag tänker behålla i många år och som jag förstås vill ska vara snygg och rostfri även i framtiden. Bör jag rostskyddsbehandla den? Jag har hört talas om lackkonservering och lackförsegling, men det är väl främst behandlingar för äldre bilar? Vad är skillnaden i metoderna?
Nya bilar har väl ett yttre lager av klarlack och det borde vara tillräckligt motståndskraftigt utan att kräva extra behandling, eller? Man kan ju handvaxa bilen också, om man vill skydda lacken.
Erik N
Svar:
Om du tänker behålla bilen länge är det klokt att ge den en ordentlig rostskyddsbehandling när den är ny och fräsch. Toyota Auris har nämligen stora brister i grundskyddet från fabriken och har av Vi Bilägares rostexpert fått det klena betyget två av fem. Den har plastsköldar som täcker underredet och under dessa finns otätade skarvar. Det saknas invändig behandling i balkarna under bilen och dörrar, huv samt baklucka är dåligt tätade i hörnen.
En lackbehandling ger bilen en snyggare yta och gör den mer lättvättad. Det finns många firmor som utför jobbet med olika produkter och behandlingen är inte avsedd främst för äldre bilar. Tvärtom. Klarlacken på nya bilar har porer där föroreningar kan få fäste och så småningom göra ytan matt. Förseglingen täpper igen porerna och lacken håller sig blank och fräsch.
Vissa företag skiljer på lackförsegling och konservering. Försegling är en lite enklare behandling och håller inte så länge. Vid en konservering – som rekommenderas till nyare bilar – sker behandlingen i flera steg och håller länge. Sex års garanti på lackens lyster är inte ovanligt.
Lackskydd kostar från drygt 3 000 kronor och uppåt. Det blir förvisso billigare att handvaxa, men det bör göras minst ett par gånger per år.
Marianne Sterner, Vi Bilägare
Diskutera: Vilken metod skulle du råda frågeställaren att använda sig av?
Fråga:
Jag har köpt en nästan ny Toyota Auris som jag tänker behålla i många år och som jag förstås vill ska vara snygg och rostfri även i framtiden. Bör jag rostskyddsbehandla den? Jag har hört talas om lackkonservering och lackförsegling, men det är väl främst behandlingar för äldre bilar? Vad är skillnaden i metoderna?
Nya bilar har väl ett yttre lager av klarlack och det borde vara tillräckligt motståndskraftigt utan att kräva extra behandling, eller? Man kan ju handvaxa bilen också, om man vill skydda lacken.
Erik N
Svar:
Om du tänker behålla bilen länge är det klokt att ge den en ordentlig rostskyddsbehandling när den är ny och fräsch. Toyota Auris har nämligen stora brister i grundskyddet från fabriken och har av Vi Bilägares rostexpert fått det klena betyget två av fem. Den har plastsköldar som täcker underredet och under dessa finns otätade skarvar. Det saknas invändig behandling i balkarna under bilen och dörrar, huv samt baklucka är dåligt tätade i hörnen.
En lackbehandling ger bilen en snyggare yta och gör den mer lättvättad. Det finns många firmor som utför jobbet med olika produkter och behandlingen är inte avsedd främst för äldre bilar. Tvärtom. Klarlacken på nya bilar har porer där föroreningar kan få fäste och så småningom göra ytan matt. Förseglingen täpper igen porerna och lacken håller sig blank och fräsch.
Vissa företag skiljer på lackförsegling och konservering. Försegling är en lite enklare behandling och håller inte så länge. Vid en konservering – som rekommenderas till nyare bilar – sker behandlingen i flera steg och håller länge. Sex års garanti på lackens lyster är inte ovanligt.
Lackskydd kostar från drygt 3 000 kronor och uppåt. Det blir förvisso billigare att handvaxa, men det bör göras minst ett par gånger per år.
Marianne Sterner, Vi Bilägare
Diskutera: Vilken metod skulle du råda frågeställaren att använda sig av?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Du kan göra en en Perma-Shine lackkonserverings behandling som jag har gjort på min nya bil med väldigt gott resultat. Lätt att tvätta av bilen och den är blank också. kostnad ca 4300:-
MVH
RASV
Ska man behålla bilen så pass länge som 6-7 år så skulle jag göra alla behandlingar på bilen så den även är fin i slutet av ägandet.
c k: En bil behöver inte vara i gott skick avseende rost bara för att den ser rostfri ut på utsidan! Ett undermåligt rostskydd redan från tillverkningen bådar aldrig gott för framtiden och utgör under hela bilens livstid en ökad risk för rostangrepp (även om det råkar vara en Toyota). Jag skulle absolut väga in Vi Bilägares rostbetyg vid köp av bil.
Toyota har tagit fram en egen keramisk lackbehandling där du slipper efterbehandlingar och min erfarenhet än så länge är att det är den bästa behandlingen jag haft hittills, körde Diamondbrite innan som jag var mycket nöjd med, men då ska man besiktiga varje år dessutom får du inte den hårda ytan som ett keramiskt lackskydd ger
http://www.toyota.se/service-och-tillbehor/originaltillbehor/protect.json
Har drivit bil-rekonditioneringsfirma vid sidan om bilförsäljning i många år där vi bl.a. utförde Perma-Shine behandling. Visst skyddar sådana behandlingar lacken till viss del en tid men det bästa är en vaxning höst och vår, då håller sig lacken blank och hal hela tiden så stenskott, grussprut inte får fäste som på en trög lack. Alla små stenskott som det trots allt blir ändå täpps då till efterhand. Min erfarenhet bara.
Inga påpekanden av besiktningsmannen de första femton åren på Toyotan som stått ute hela tiden året runt och tvättats vid väldigt få tillfällen . Service kan man även hoppa över efter garantitiden om man klarar att byta olja och filter själv eller kan få hjälp av en bekant. Om man tänker behålla bilen till den blir veteranbil så kanske det är vits med en underedsbehandling.
Allt handlar ju om hur länge man ska behålla en bil. Men är det minst fem år, så skulle jag absolut kosta på en behandling. Toyotas rostskydd liknar ju ingenting, sen spelar det ju ingen roll hur bra resten av bilen är, om den inte tål nordiskt klimat.
Simon - vad kostar Toyotas behandling? Vet någon hur denna skiljer sig från Perma-Shine? Verkar ha vissa likheter, ex 5års garanti och ingen efterbehandling. Jag har Perma-Shine på min 3e bil och har goda erfarenheter av det. Jag gav 3000kr för min senaste behandling, för snart 3år sedan, men tror priset gått upp sen dess. Kan nog stämma med ca4300kr som RASV skrev.
Det finns andra än Toyota som kör keramisk lackkonservering. Har det på min bil och kan se köar förbättring i lackets lyster men även att smutsen inte fastnar lika lätt. Bara att spola av. Bilen blir fin även efter en regnskur.
Rutger, har inte rätta priset idag men när jag fick min bil hade man ett erbjudande på 4000:- i samband med nybilsköp, jag har ju skinn med mocka i min bil så man hoppade över invändigt behandling i min bil.
Tydligen har denna behandling funnits några år i andra länder innan Toyota Sverige bestämde sig för att ta in produkten till Sverige, att den ger ett bra skydd kan man se på denna video trots att man inte låter det gå många minuter från applicering till test
https://www.youtube.com/watch?v=_qg3ftIUhCo
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.