Nästa artikel
Bilfrågan: Ska jag konservera?
Bilfrågan

Bilfrågan: Ska jag konservera?

Publicerad 27 oktober 2015 (uppdaterad 10 november 2020)
"Har köpt en nästan ny Toyota Auris. Bör jag rostskyddsbehandla? Har hört talas om lackkonservering och lackförsegling, vad är skillnaden i metoderna?" Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Jag har köpt en nästan ny Toyota Auris som jag tänker behålla i många år och som jag förstås vill ska vara snygg och rostfri även i framtiden. Bör jag rostskyddsbehandla den? Jag har hört talas om lackkonservering och lackförsegling, men det är väl främst behandlingar för äldre bilar? Vad är skillnaden i metoderna?
Nya bilar har väl ett yttre lager av klarlack och det borde vara tillräckligt motståndskraftigt utan att kräva extra behandling, eller? Man kan ju handvaxa bilen också, om man vill skydda lacken.
Erik N
 
Svar:
Om du tänker behålla bilen länge är det klokt att ge den en ordentlig rostskyddsbehandling när den är ny och fräsch. Toyota Auris har nämligen stora brister i grundskyddet från fabriken och har av Vi Bilägares rostexpert fått det klena betyget två av fem. Den har plastsköldar som täcker underredet och under dessa finns otätade skarvar. Det saknas invändig behandling i balkarna under bilen och dörrar, huv samt baklucka är dåligt tätade i hörnen.
En lackbehandling ger bilen en snyggare yta och gör den mer lättvättad. Det finns många firmor som utför jobbet med olika produkter och behandlingen är inte avsedd främst för äldre bilar. Tvärtom. Klarlacken på nya bilar har porer där föroreningar kan få fäste och så småningom göra ytan matt. Förseglingen täpper igen porerna och lacken håller sig blank och fräsch.
Vissa företag skiljer på lackförsegling och konservering. Försegling är en lite enklare behandling och håller inte så länge. Vid en konservering – som rekommenderas till nyare bilar – sker behandlingen i flera steg och håller länge. Sex års garanti på lackens lyster är inte ovanligt.
Lackskydd kostar från drygt 3 000 kronor och uppåt. Det blir förvisso billigare att handvaxa, men det bör göras minst ett par gånger per år.
Marianne Sterner, Vi Bilägare
 
Diskutera: Vilken metod skulle du råda frågeställaren att använda sig av?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2015-10-27 20:23
Rutger Jönåker

Simon - vad kostar Toyotas behandling? Vet någon hur denna skiljer sig från Perma-Shine? Verkar ha vissa likheter, ex 5års garanti och ingen efterbehandling. Jag har Perma-Shine på min 3e bil och har goda erfarenheter av det. Jag gav 3000kr för min senaste behandling, för snart 3år sedan, men tror priset gått upp sen dess. Kan nog stämma med ca4300kr som RASV skrev.

#9 • Uppdaterat: 2015-10-27 23:06
Axa

Det finns andra än Toyota som kör keramisk lackkonservering. Har det på min bil och kan se köar förbättring i lackets lyster men även att smutsen inte fastnar lika lätt. Bara att spola av. Bilen blir fin även efter en regnskur.

#a • Uppdaterat: 2015-10-27 23:15
Simon no1

Rutger, har inte rätta priset idag men när jag fick min bil hade man ett erbjudande på 4000:- i samband med nybilsköp, jag har ju skinn med mocka i min bil så man hoppade över invändigt behandling i min bil.

Tydligen har denna behandling funnits några år i andra länder innan Toyota Sverige bestämde sig för att ta in produkten till Sverige, att den ger ett bra skydd kan man se på denna video trots att man inte låter det gå många minuter från applicering till test

https://www.youtube.com/watch?v=_qg3ftIUhCo

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.