Nästa artikel
Bilfrågan: Ska jag byta kedja?
Bilfrågan

Bilfrågan: Ska jag byta kedja?

Publicerad 19 maj 2016 (uppdaterad 6 november 2020)
Frågeställaren undrar om kamkedjebyte på en Kia Soul.
”Kedjan behöver inte bytas alls, sa killen på verkstan. Men man måste göra en årlig service för att kamkedjan ska hålla. Är det nödvändigt?” Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Jag har köpt en Kia Soul 1,6 diesel som har gått 10 000 mil. När måste jag byta kamkedja? Jag har frågat en kille på en verkstad och kedjan behöver inte bytas alls, sa han. Men han sa också att man måste göra en årlig service för att kamkedjan ska hålla. Är det nödvändigt?
Mohamed
 
Svar:
Din bil ska servas var 2 000:e mil eller en gång per år, vilket som inträffar först. Vid service kontrolleras en mängd punkter, bland annat kamkedjan. Om bilen fått bra och regelbunden service ska kamkedjan inte behöva bytas under bilens livslängd. Du behöver dock inte åka till en Kia-verkstad utan kan göra service på vilken verkstad som helst, förutsatt att den kan anses göra ett lika professionellt jobb som Kias auktoriserade verkstäder.
Marianne Sterner, Vi Bilägare
 
Diskutera: Har du behövt byta kamkedja någon gång?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2016-05-19 14:04
Vidstige

Min erfarenhet säger att mil är viktigare än år när det gäller oljebyte. Så har man bytt inom 2000 mil så ska det vara lugnt. Dessutom tål diesel slarv med oljebyte bättre än bensin pga att motoroljan bryts ner långsammare på en diesel.

Så tror inte man behöver oroa sig för kedjan här och ingen anledning heller att byta proaktivt.

#2 • Uppdaterat: 2016-05-19 17:57
juhani.torro@ringen.se

Jag tycker att man inte skall svara så att oljan bryts ner långsammare i en Diesel, utan ge killen ett svar så han förstår.
Serva bilen med intervaller som fabrikanten bestämmer men om bilen körs mindre än tvåtusen mil per år så bör han byta motoroljan varje 1000 mil för att oljan inte blir för gammal. Om man t.ex. kör 1000 mil / år
så är det två ( 2 ) år gammal olja i motorn och då är kamkedjan " adjöss " ganska snart. Ingen motor med hydrauliska ventillyftare och hydraulisk kedjesträckare till kamkedjan vill vara med längre. D.V.S. byt olja oftare och bli lycklig bilägare mycket längre. Johan i Borlänge.

#3 • Uppdaterat: 2016-05-19 23:44
snabb95

En olja blir inte sämre av ålder! Det kondensvatten som bildas (även i ett gallgarage) vid en icke använd motor är försumbar i förhållande till det vatten som bildas vid förbränning när motorn körs. Om bilen körs långa sträckor, men sällan och därmed bara några hundra mil per år så kan man behålla oljan i många år utan problem.

Om bilen körs bara korta sträckor så måste oljan bytas ofta, med få mil mellan oljebyten.
Det gäller dieselmotorer i ännu högre grad eftersom det tar längre tid innan en dieselmotor blir varm.

#4 • Uppdaterat: 2016-05-20 10:56
jete

Att göra en regelbunden "service" är en sak, att byta olja i god tid är en annan sak. Service är dyrt, att byta olja är mycket billigare. Kedjan känner av oljebyte (möjligen) inte service. Förr höll kedjorna hela bilens livslängd och det var aldrig tal om oljan överhuvudtaget, man bara bytte. Det är någonting som är fel med dagens kedjekonstruktioner, fast man skyller på oljan.

#5 • Uppdaterat: 2016-05-20 19:02
Vidstige

@juhani.torro

Tycker jag svarade rätt tydligt men kan förtydliga att jag menade att kamkedjan inte ska behöva bytas proaktivt här. Med motorolja gäller ju grundregeln att ju oftare desto bättre men det jag sa var att främst milen avgör inte år. Så därmed blir det lite märkligt hur verkstan antyder att kedjan skulle rasa om man inte bytt varje år och dessutom kan man ju inte göra så mycket åt hur bilen servats tidigare.

Jag uppfattar frågeställarens grundfråga som en undran om det finns en risk att kamkedjan blivit dålig, jag tycker med den information som ges att svaret måste vara nej och att det bara är att köra på som vanligt. Att byta olja varje år är förstås inte alls fel och då ingår ju även kontroll så att man om möjligt kan upptäcka om nåt är fel i tid. Skulle motorn dra olja så minskar ju risken för problem om man byter olja oftare eftersom det ju i praktiken också innebär en påfyllning och inte alla ägare har så bra koll på oljenivån.

Årlig service kan också handla om garanti/goodwill och att tillverkaren kanske gärna vill friskriva sig om man inte serva bilen varje år och problem uppstår. Men ur den aspekten kanske det redan är kört, man får väl då kolla serviceboken och verifiera att service verkligen gjorts årligen hela tiden utan nån miss.

#6 • Uppdaterat: 2016-05-20 21:52
snabb95

Jag har aldrig hört eller sett att kamkedjan kontrolleras vid service och hur skulle det gå till utan en alltför stor arbetsinsats. På grabbens Passat ville jag att VW verkstaden skulle kontrollera kedjans spänning vid servicen eftersom det är ett känt problem på TSI 1,4 motorn. Men det var inte ens att tänka på enligt serviceteknikern!

När kedjan blir tillräckligt slack brukar motorlampan tändas (ofta innan det är för sent) p.g.a. att timingen mellan vevaxel och kamaxel då kan bli fel.

#7 • Uppdaterat: 2016-05-20 22:21
snabb95

Vedstige @ Du skriver: "Dessutom tål diesel slarv med oljebyte bättre än bensin p.g.a. att motoroljan bryts ner långsammare på en diesel."
Kan Du förklara vad det skulle bero på. Är det inte det omvända beroende på allt sot som bildas p.g.a. dålig förbränning i dieselmotorn, eller?

Dessutom är det betydligt högre tryck och därmed lagerbelastning, vilket kräver en bättre smörjfilm i dieselmotorn.

#8 • Uppdaterat: 2016-05-21 09:37
Vidstige

snabb95, har fått det förklarat för mig att det alltid läcker lite bränsleångor från förbränningen/kolvarna till motoroljan. Alltså det som främst bryter ner motoroljan på sikt. Etanol är mest aggressiv mot motoroljan och diesel minst. Det förklarar då också varför det krävs tätast oljebyten på bilar som kör på E85. Inte ovanligt med 3000 mil oljebyten på dieselmotorer f.ö. så redan 2000 mil låter som extra god marginal.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.