Nästa artikel
Bilfrågan: Serviceavtal eller inte?
Bilfrågan

Bilfrågan: Serviceavtal eller inte?

Publicerad 14 april 2021
"Det är dyrare än förut – är det lönsamt att förlänga avtalet?" Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga
Köpte en ny Volvo S90 D4 AWD i november 2017 och tecknade då ett serviceavtal med däckbyte och förvaring. Kostnad per månad 483 kronor. Avtalet har nu gått ut och jag erbjuds ett års förlängning av avtalet till en kostnad av 684 kronor per månad. Det högre priset motiveras med att kommande service är mer omfattande och dyrare än de första tre åren. Bilen har nu gått cirka 4 500 mil och min fråga är om det är lönsamt att förlänga avtalet? Enligt nya avtalet kommer nästa service att så att säga kosta mig 8 208 kr. För övrigt är jag nöjd med mina servicebesök på verkstaden.
Tacksam för svar 

Svar
Jag tror nog att du kan få service om ett år och 6 000 mil till lägre pris. Men det beror också delvis på var i Sverige du lämnar in bilen och till vem. Sedan innehåller ju ditt serviceavtal däckservice och miltalsbundna intervalltillägg. Kamremsbyte lär du inte hinna med. Förlängning av mobilitetsförsäkring får du även vid utförd service hos Volvo. Men avtalet innebär också reparationer som orsakats under normalt slitage även på fabriksmonterad extrautrustning, samt ingen självrisk vid skada som täcks av maskinskadeförsäkring (förutsatt att bilen är försäkrad i Volvia). Så det är lite som en husförsäkring – man betalar också för trygghet för något som man absolut inte vill ska inträffa.
Erik Rönnblom, Vi Bilägare

Ämnen i artikeln

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.