"Måste jag göra den? Försämras mina chanser för goodwill vid en eventuell reklamation?" Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.
Fråga:
Jag har en VW Passat Variant med 190 TDI 4motion DSG som har rullat 4 300 mil. Gjorde en vanlig service med oljebyte med mera i januari. Nu larmar bilen om en inspektionsservice. jag ringer den lokala VW serviceverkstaden. Priset för inspektionsservicen är 1 950 kr. Dyrt tycker jag, för något som borde ingå i den vanliga servicen. Besikta bilen måste jag ju ändå göra. Måste jag göra inspektionsservicen? Försämras mina chanser för goodwill vid en eventuell reklamation? Eller räcker det att göra den vanliga servicen?
Peter
Svar:
Den här frågan har varit uppe tidigare, även angående någon av VW Groups andra fabrikat. Så vi bad om ett svar från importören: ”Den här bilen har ett servicekoncept som består av två delar. Dels har den ett flexibelt intervall på oljebytena men också ett fast intervall för inspektion. Oljebytena regleras med hjälp av en beräkningsalgoritm som tar hänsyn till antal kallstarter, tid och körsträcka. Det innebär att bilen kan indikera ett oljebyte i princip när som helst upp till 3 000 mil/2 år som är den övre gränsen. Vid oljebytesservicen så sker inga andra arbeten än oljebytet. Inspektionsservicen sker vid var 3000:e mil, eller vartannat år, beroende på vad som inträffar först, och innefattar alla övriga schemalagda byten och kontroller så som t ex pollenfilter, växellådsolja, bromsvätska m m. Det betyder att oljebytesservice och inspektionsservice sällan sammanfaller exakt. Däremot brukar våra verkstäder föreslå att de utförs vid samma tillfälle om differensen är inom ett par hundra mil eller ett par månader för att kunden ska slippa åka in igen. Det är riktigt att garantin inte är giltig om man inte genomför båda typerna av service.”
Marcus Thomasfolk, kommunikationschef
Volkswagen Sverige
Fråga:
Jag har en VW Passat Variant med 190 TDI 4motion DSG som har rullat 4 300 mil. Gjorde en vanlig service med oljebyte med mera i januari. Nu larmar bilen om en inspektionsservice. jag ringer den lokala VW serviceverkstaden. Priset för inspektionsservicen är 1 950 kr. Dyrt tycker jag, för något som borde ingå i den vanliga servicen. Besikta bilen måste jag ju ändå göra. Måste jag göra inspektionsservicen? Försämras mina chanser för goodwill vid en eventuell reklamation? Eller räcker det att göra den vanliga servicen?
Peter
Svar:
Den här frågan har varit uppe tidigare, även angående någon av VW Groups andra fabrikat. Så vi bad om ett svar från importören: ”Den här bilen har ett servicekoncept som består av två delar. Dels har den ett flexibelt intervall på oljebytena men också ett fast intervall för inspektion. Oljebytena regleras med hjälp av en beräkningsalgoritm som tar hänsyn till antal kallstarter, tid och körsträcka. Det innebär att bilen kan indikera ett oljebyte i princip när som helst upp till 3 000 mil/2 år som är den övre gränsen. Vid oljebytesservicen så sker inga andra arbeten än oljebytet. Inspektionsservicen sker vid var 3000:e mil, eller vartannat år, beroende på vad som inträffar först, och innefattar alla övriga schemalagda byten och kontroller så som t ex pollenfilter, växellådsolja, bromsvätska m m. Det betyder att oljebytesservice och inspektionsservice sällan sammanfaller exakt. Däremot brukar våra verkstäder föreslå att de utförs vid samma tillfälle om differensen är inom ett par hundra mil eller ett par månader för att kunden ska slippa åka in igen. Det är riktigt att garantin inte är giltig om man inte genomför båda typerna av service.”
Marcus Thomasfolk, kommunikationschef
Volkswagen Sverige
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Kunden är ju inte tvungen att åka till dyra märkesverkstaden, det finns gott om mindre verkstäder som utför minst lika bra jobb, och till en lägre kostnad.
Min svärmor köpte en begagnad V70 2013 D3 förra året med god servicehistorik från Volvo.
En dag för några veckor sedan lämnade min svärmor in bilen för en vanlig oljeservice (19000mil) hos Volvo, allt frid och fröjd.
Dagen efter (!) hon hämtat bilen tvärdör bilen hem från jobbet.
Bilen bärgas till Volvo och det konstaterats att kamremmen hoppat. I och med att bilen servats rigoröst på Volvo beslutar dem om "Goodwill" och byter motor utan kostnad. Något som annars hade gått lös på ca 60 000kr. Fantastisk tur för min svärmor som annars behövts skrota bilen!
Ställer mig frågandes till om utfallet hade varit samma om bilen servats på mekonomen, autoexoerten, bosses bil och däck mm.
Kamremsraset borde ju inte ens inträffat, hade Volvo verkligen gjort ett bra jobb vid senaste bytet?
Det enda som får mig att möjligen tro på den historien att Volvo (mer troligt säljaren) betalade för en ny motor är att bilen såldes med garanti och nybytt kamrem vid 18000 mil, samt att man hade tabbat sig när man gjorde bytet (alternativt att det missats, men såldes med info att den var bytt).
Givetvis hade ingen goodwill erhållits om den varit servad hos icke Volvo märkesverkstad.
Men som sagt, jag tror att det var säljaren och inte Volvo som fick ta smällen, pga eget slarv.
Rådet är att alltid läsa på ordentligt innan man ingår ett avtal.
Det VWs kommunikationschef säger är inga hemligheter. Hur det ligger till med service, intervall, kostnad etc kan bilförsäljaren upplysa om innan avtalet skrivs under och köpet genomförs. Köps bilen begagnad är dessa uppgifter ett telefonsamtal bort till märkesverkstaden.
Se alltid till ta reda på allt om det du köper. Det är först när du som köpare har alla uppgifter som det går att göra bedömningen om det är ett bra köp eller inte. Så slipper det dessutom komma surt efteråt med frågor, funderingar och höga verkstadsnotor, som i detta fall.
Glömde att kommentera vad tråden faktiskt handlar om, VAG, en styggelse att dela upp servicen med en fristående inspektion, tror att alla känner sig lurade snarare än glada för detta system, bättre att ha en årlig service då. Varför dessa 2 rullande system som i praktiken kan göra att din bil ska in bara dagar efter senaste titten (med lite otur)? Snarast ett säljargument där det tillsynes endast är service vartannat år och verkar billigt i testar då inspektionen missas att räknas med. Själv tror jag att alla bränsledrivna motorer ska ha ett olje och filter byte var 1500 mil/år (här där temperaturen svänger vilt under året). Dumheter med längre intervall, om man inte vet med sig att man kör mycket "långmil" där motorn är varm större delen av dygnet, då är det antagligen OK att behålla oljan i fler mil, finns det anledning att chansa? Inte enligt mig, har man råd med bil, så har man absolut råd med ny olja och filter 1 gång/år.
När man läser försäkringsbolagets statistik över motorskador, hur många bilar finns där i toppen med ett 3000 mils serviceintervall? Oavsett fantastiskt fina oljor känns det skönt att köra in på service var 1500'e mil så ev. fel kan upptäckas i tid. Bilen kostar ju faktiskt ett antal hundratusen så en bra service känns inte speciellt tungt och lönar sej i längden.
Eller så byter man olja/filter själv vare 1000 mil för ca 400 kr och 20 minuters jobb och skiter i resten...
En bekant fick problem med kamkedjan i sin Tuaran, men VW ville inte ta det. "bilen har ju gått över en service" (märkesverkstad hela tiden)
Kruxet var bara att bilen var köpt hos VW och det vid försäljningen sades att den var "fullservad", och hon hade annonsen kvar där detta hävdades.
Då mjuknade VW-firman och de tog kostnaden....
Inspektionsservice är bara en "rip off", en påhittad sak som VW tycker ägarna skall göra för att kunna dra in mer pengar på service. Jag har kört min Skoda 7 år/12000 mil och har bara gjort en inspektionsservice.. den första, så min ursäkt var att jag inte riktigt förstod vad det handlade om förrän jag hämtade ut bilen ca 2000 kr fattigare.
När meddelandet kommer upp, åker jag till min lokala verkstad så tar de bort den på ca 1 minut och tar 0 kr betalt. Det är irriterande att se meddelandet.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.