"Läggs ansvaret på bilägaren trots att det är Volvofirman som inte hinner med sina åtaganden?" Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.
Fråga:
Vi har en Volvo V60 och serviceavtal med en Volvoverkstad. Vid årsskiftet kom ett meddelande upp i bilens display att det var dags för service. Jag ringde i början av januari för bokning av servicetid. Det var inte möjligt att få en tid förrän 20/2 vilket jag tyckte verkade sent. Mycket riktigt så har jag nu sista dagarna fått upp ett meddelande på displayen ”Tid för service överskriden” varenda gång bilen startas. Jag förstår att det finns marginaler och bilen känns helt okej men undrar vad som händer om det blir något motorfel? Gäller garantier? Läggs ansvaret på bilägaren trots att det är Volvofirman som inte hinner med sina åtaganden?
Meta Björk Drotz
Svar:
Från Volvo Cars svarar Karin Wik: ”I det här fallet har kunden skött sitt åtagande och bokat service när serviceindikeringen visas i bilen, då gäller garantin precis som vanligt.”
Erik Rönnblom, Vi Bilägare
Diskutera: Vad tycker du om svaret?
Fråga:
Vi har en Volvo V60 och serviceavtal med en Volvoverkstad. Vid årsskiftet kom ett meddelande upp i bilens display att det var dags för service. Jag ringde i början av januari för bokning av servicetid. Det var inte möjligt att få en tid förrän 20/2 vilket jag tyckte verkade sent. Mycket riktigt så har jag nu sista dagarna fått upp ett meddelande på displayen ”Tid för service överskriden” varenda gång bilen startas. Jag förstår att det finns marginaler och bilen känns helt okej men undrar vad som händer om det blir något motorfel? Gäller garantier? Läggs ansvaret på bilägaren trots att det är Volvofirman som inte hinner med sina åtaganden?
Meta Björk Drotz
Svar:
Från Volvo Cars svarar Karin Wik: ”I det här fallet har kunden skött sitt åtagande och bokat service när serviceindikeringen visas i bilen, då gäller garantin precis som vanligt.”
Erik Rönnblom, Vi Bilägare
Diskutera: Vad tycker du om svaret?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Visst ok.. men man kan ställa sig frågan vad svaret hade varit om det inte varit vi bilägare som ställt frågan o motorn hade rasat??
Detta svar skall nog Volvo-ägarna spara om det skulle visa sig att behovet uppstår...
Råkade ut för samma sak med Polon jag hade.
Ringde direkt när servicelampan tändes, fanns ingen tid inom en månad, semestertider.
Det var ca: hundra mil kvar till 2000 mil som var intervallet, fick då till svar att garantin fortfarande gällde med plus 10% på milen, alltså kunde jag köra ytterligare 200 mil efter 2000.
Undrar dock vad som sagts om något hänt innan servicen.
Tja, bilägandet är ett lotteri, ibland vinner man ibland förlorar man...
Var väldigt nöjd med Polon, och återförsäljaren, aldrig några problem.
Skulle mycket väl kunna tänka mig en VW igen, men nu är man en gång så funtad att det aldrig blir samma märke två bilar i rad, oavsett hur nöjd jag varit med bilen i fråga.
Kan inte tänka mig något tristare än att köpa en snarlik bil av samma märke om och om igen, jag vill prova nåt nytt hela tiden, annars vet man ju inte vad man missar.
Har av den anledningen heller aldrig besökt samma semesterort två gånger, vill jag ha samma samma hela tiden stannar jag hellre hemma, där vet jag vad jag vad jag får utan överraskningar och nya intryck.
Men alla är vi olika, somliga gillar trygghet och oföränderlighet, gott så, dock pådyvlar jag inte min inställning som den allena allrådande.
Välj Toyota nästa gång och du vill aldrig ha något annat märke!!
.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.