På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.
Fråga:
Jag upplevde en sak i somras som jag aldrig märkt förut. Jag har en Toyota Yaris Hybrid, ett år gammal. Den drar enligt färddatorn, nästan oavsett antal passagerare och körsätt, 0,47–0,48 liter per mil. Men i somras när värmen kom sjönk förbrukningen allt eftersom värmen tilltog. När det var som varmast, 37–38 grader C, var jag nere i 0,41 l/mil. Samma körmönster och passagerarantal. Nu när temperaturen är normal visar färddatorn 0,47–0,48 igen. Finns det någon förklaring?
Bengan
Svar:
Jag vet inte om du tänkt på att kolla förbrukningen just efter start? Även din hybrid gör en kallstart då förbrukningen är betydligt högre än när motorn är varm. Det kan slå rätt ordentligt på kortare körsträckor. I somras blev säkert motorn varm snabbare. Varm luft ger lägre luftmotstånd och troligen ger värmen också lägre rullmotstånd. Men jag är lite förvånad över att inte klimatanläggningens ökade förbrukning väger upp de små skillnader vi talar om. Men grattis till att du har stenkoll på förbrukningen och tydligen kör konsekvent och snålt!
Erik Rönnblom, Vi Bilägare
Diskutera: Vad tycker du om svaret?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Man kan väl inte alltid lita på färddatorn heller. Bäst är att mäta vid pump om man nu vill veta mer exakt.
.
Tar oftast två till tre mil att få upp oljetemp till ca 90-100 grader. Så som många kör sin fossilt drivna bil idag skapas väldigt höga utsläpp. Tänk en tung SUV i två tons klassen, som startas kall. Den drar massor med bränsle de första milen, med väldigt höga utsläpp som följd.
Batteriet räcker väl längre i värme än kyla med. Kanske ska till mer rejäla minusgrader innan sådant ger utslag dock...
Är det kanske så enkelt att kall luft har högre densitet än varm, dvs fler syremolekyler per volymsenhet?
Mer syre = mer bensin..
Lambdan ska ju korrigera det?
Kör man tvåtakt är fenomenet mycket påtagligt..
OT: => Stygga Vargen. Hade en färddator på 70.talet i en bakhjulsdriven bil.
Tog ca 2.5 mil innan motorn var nere i normalförbrukning...sommartid!
Hur är det möjligt att en Toyota Yaris Hybrid eller en hybrid över huvudtaget drar så mycket bränsle? En Hybrid på 0,47-0,48L/mil?
Jag har en Peugeot 508-1,6 e-Hdi automat från 2012 som väger 2 ton och nu på vintern med vinterdäck drar den 0,52L/mil blandad körning och kallstarter. Kör jag landsvägskörning på vintern med dubbdäck drar den 0,48-0,49L/mil.
På sommarhalvåret drar den 0,45-0,47L/mil blandad körning och kör jag dom 9 milen jag har till Göteborg och håller hastighetsbegränsningarna och kör en hel del med farthållaren kommer jag ner i 0,42L/mil för en rymlig bil med god komfort och lastmöjligheter samt 4personer i den. Det tycker jag är bra förbrukningssiffor. Jag har haft bilen i 4år nu och den har gått 9950mil. Dagen hybrider är en skämt med avseende på förbrukning och inköpspris samt miljöeffekt.
Jag har dessutom både oljetemp mätare och kylartemp mätare och oljan blir varm mycket fortare än kylvätskan och det går på 3-4km innan oljetempen är riktigt varm medans kylarvätskan behöver ca 10km körning vid minus 3 grader för att bli varm. Inga 2-3mil som styggavargen påstår. En större dieselmotor (190hk) som frugan har på sin volvo XC60 blir varm mycket fortare än min lilla snåldiesel men visst den är väl ingen miljöbil direkt. Men volvo har väl Adblue på sina senaste diselbilar vilket tillsammans med låg förbrukning gör mindre skada för miljön.
Jag tycker fortfarande en liten bra snåldiesel med Adblue är en bra lösning. När man pratar el-bilar och framför allt hybridbilar så tar man aldrig hänsyn till hela! produktens livscykel kostnad. Hur påverkar den batteriframställningen inkl destrution miljön.......?
Toyota Yaris Hybrid.......hm.
Skillnad på kylarvätska och oljan. Min Octavia är varm vid ca 2-3 km (temp) men oljan blir varm långt senare. Varm olja minskar förluster och utsläppen.
Nog för att det var varmt i somras, men några 37-38 grader var det då inte i Sverige.. Framgår ju iofs inte vilket land han befann sig i.
Långsam reaktionsförmåga, upptäckte tråden först nu!
Har frågeställaren fått hjälp till förändring eller är bilen fortfarande likadan?
Det borde vara de högre "upplevda normalförbrukningen" som är problemet.
Bilen behöver i så fall kontrolleras så att den inte går med för låg motortemperatur i alla väder utom sommarhetta.
Oljetemperaturen på en motor är nog en 90-100 grader. Allt under det är "kall" motor per definition.
Tror Volvo gjorde någon kommentar med något liknande tidigare i något inlägg.
Både mjukvara och förbränning samt friktion är högre tills motorn blivit helt varm.
Så det är inte konstigt att bilen drar mindre i stekande sommarvärme.
Sen är det precis som Erik säger, varm luft är snällare och det är varm asfalt med.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.