"Tillhör riskgrupp, men för att besiktiga bilen så måste jag släppa in en främmande människa i min bil. Kan detta vara helt okej?" Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.
Fråga:
Jag ska inom kort besiktiga min bil för första gången. Med tanke på coronaepidemin, så är jag lite fundersam över att utsätta mig för detta eftersom jag tillhör riskgruppen. Jag ska tänka på att hålla avstånd, ofta tvätta/sprita händerna, inte ens vara i lokaler med flera människor till exempel butiker, apotek med mera. Men för att besiktiga bilen så måste jag släppa in en främmande människa i min bil. Kan detta vara helt okej? De svar jag fått från olika instanser är inte till någon vidare hjälp.
Prenumerant 554152
Svar:
Folkhälsomyndigheten hänvisade Vi Bilägare till de allmänna råd som finns och meddelade att det inte fanns några specifika anvisningar i det här fallet. Det som främst framhålls är hygienkravet att tvätta händerna noggrant och ofta. Arbetsgivare ska enligt anvisningarna erbjuda personal möjlighet att tvätta händerna med tvål och vatten, erbjuda handsprit samt vidta åt-gärder som gör att man undviker att flera personer samlas, särskilt i trånga lokaler. I anvisningarna läggs också ett personligt ansvar för att undvika smittspridning: ”Personer över 70 år och de som tillhör andra riskgrupper bör begränsa fysiskt nära kontakter med andra och helt undvika att åka med kollektivtrafik och andra allmänna färdmedel. Är man över 70 bör man också undvika att handla i butiker som apotek och matvarubutiker eller vistas på andra platser där människor samlas.” Vi Bilägare kontaktade tre besiktningsföretag – Bilprovningen, Dekra och Carspect. Alla tre är medvetna om myndighetens råd, förordar betalning i förväg och att bilägaren väntar utanför och inte går in i lokalen alls. Besiktningsföretagen vill ju heller inte utsätta sin personal för smittorisk och vill därför inte ha bilägaren bredvid sig vid kontrollen. När vi ifrågasätter att besiktningsmannen ju måste beröra detaljer inne i bilen, bland annat ratten, påpekas att personalen är instruerad att tvätta händerna mellan varje kund. Från Carspect meddelas att personalen ska använda handskar även inne i bilen. På Dekra anser man att tvätt av händerna och inga handskar är säkrare, eftersom man lätt kan glömma att byta mellan kontrollerna. Bilprovningen ser gärna att oroliga tar kontakt med sin station före besiktning om frågor finns. Bilprovning gav en öppning för att bilägaren, om denne så vill, kan medföra engångshandskar som besiktningsmannen kan använda och sedan slänga när kontrollen är klar. Men att låta någon annan köra till besiktningen med bilen är inte självklart säkrare. Enklast hade varit om Sverige, liksom andra länder, skjutit upp besiktningskravet i sex månader. Det är i vart fall frågeställarens uppfattning, som irriterat kommenterar enligt följande ”Det är större risk att jag dör av corona, än av att bilen skulle bli trafikfarlig av ett uppskov på sex månader!”
Erik Rönnblom, Vi Bilägare
Diskutera: Har coronaviruset på något sätt påverkat dig som bilägare?
Fråga:
Jag ska inom kort besiktiga min bil för första gången. Med tanke på coronaepidemin, så är jag lite fundersam över att utsätta mig för detta eftersom jag tillhör riskgruppen. Jag ska tänka på att hålla avstånd, ofta tvätta/sprita händerna, inte ens vara i lokaler med flera människor till exempel butiker, apotek med mera. Men för att besiktiga bilen så måste jag släppa in en främmande människa i min bil. Kan detta vara helt okej? De svar jag fått från olika instanser är inte till någon vidare hjälp.
Prenumerant 554152
Svar:
Folkhälsomyndigheten hänvisade Vi Bilägare till de allmänna råd som finns och meddelade att det inte fanns några specifika anvisningar i det här fallet. Det som främst framhålls är hygienkravet att tvätta händerna noggrant och ofta. Arbetsgivare ska enligt anvisningarna erbjuda personal möjlighet att tvätta händerna med tvål och vatten, erbjuda handsprit samt vidta åt-gärder som gör att man undviker att flera personer samlas, särskilt i trånga lokaler. I anvisningarna läggs också ett personligt ansvar för att undvika smittspridning: ”Personer över 70 år och de som tillhör andra riskgrupper bör begränsa fysiskt nära kontakter med andra och helt undvika att åka med kollektivtrafik och andra allmänna färdmedel. Är man över 70 bör man också undvika att handla i butiker som apotek och matvarubutiker eller vistas på andra platser där människor samlas.” Vi Bilägare kontaktade tre besiktningsföretag – Bilprovningen, Dekra och Carspect. Alla tre är medvetna om myndighetens råd, förordar betalning i förväg och att bilägaren väntar utanför och inte går in i lokalen alls. Besiktningsföretagen vill ju heller inte utsätta sin personal för smittorisk och vill därför inte ha bilägaren bredvid sig vid kontrollen. När vi ifrågasätter att besiktningsmannen ju måste beröra detaljer inne i bilen, bland annat ratten, påpekas att personalen är instruerad att tvätta händerna mellan varje kund. Från Carspect meddelas att personalen ska använda handskar även inne i bilen. På Dekra anser man att tvätt av händerna och inga handskar är säkrare, eftersom man lätt kan glömma att byta mellan kontrollerna. Bilprovningen ser gärna att oroliga tar kontakt med sin station före besiktning om frågor finns. Bilprovning gav en öppning för att bilägaren, om denne så vill, kan medföra engångshandskar som besiktningsmannen kan använda och sedan slänga när kontrollen är klar. Men att låta någon annan köra till besiktningen med bilen är inte självklart säkrare. Enklast hade varit om Sverige, liksom andra länder, skjutit upp besiktningskravet i sex månader. Det är i vart fall frågeställarens uppfattning, som irriterat kommenterar enligt följande ”Det är större risk att jag dör av corona, än av att bilen skulle bli trafikfarlig av ett uppskov på sex månader!”
Erik Rönnblom, Vi Bilägare
Diskutera: Har coronaviruset på något sätt påverkat dig som bilägare?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Jag tycker denna bilägare gör det väldigt svårt för sej, allt går att lösa om bara viljan finns.
Tja, är oturen framme bör man utgå ifrån att det är så gott som 100 % säkert att bli smittad om man direkt efter någon som ovetande bär på sjukdomen sätter sig och kör samma bil utan att bära komplett skyddsutrustning och helst med försiktighet desinficera inredningen och i princip hela bilen, med så väl torkade som med sprayflaska eftersom det är allmänt tafsade överallt under en besiktning, innan man drar över en skyddsplast på sätet och kanske växelspaken och sätter sig och kör.
Sedan bör bilen stå minst en vecka i karantän, helst två.
Anser man sig inte klara av detta så får man ställa av bilen eller överlämna uppgiften till någon som kan göra det som krävs.
Så ser det ut, och ingen annan i det här landet kommer att avslöja denna sanning.
Tyvärr är det så att man själv får rädda sitt liv, för vänta dig inte att få hjälp med det från någon annan - inte i det här landet.
Ford har forskat fram att om man har ett värmesystem i bilen som på max kan uppnå en temperatur på - över - 56 graders värme och man låter bilen stå och blåsa denna temperatur i minst 15 minuter, ska det ha avdödande effekt, om en sådan värme kan uppnås i en vanlig bil, är väl beroende på respektive bils kapacitet, men det är värt ett försök.
En kupevärmare borde ju kunna hjälpa till förövrigt.
Sicket trams. Låt en yngre frisk person köra bilen till besiktningen. Låt därefter bilen stå i några dagar så finns ingen eventuell smitta kvar. Stanna sen hemma i minst ett år utan att ha kontakt med någon. Se där, problemet löst.
Dessa kommentarer är skriva av personer som är goda representanter för det samhälle vi har. Inte att undra över är Sverige är sämst i klassen i Norden och bland de sämsta i världen!
SVT: Arne N.
Skojar du så är det dåligt! Menar du allvar, så är det ännu sämre !
Det finns ingenting som visar att situationen är märkbart bättre om 6 månader. Jag tar med mej våtservett och en liten flaska handsprit när jag ska besiktiga i augusti. Det är i första hand ratt och växelspak som ska torkas av.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.