På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.
Fråga:
Finns det någon sajt eller liknande som visar hur man räknar ut driftkostnader per mil för bilar?
B Hagstedt
Svar:
Om du söker på ”bilkostnader” och ”bilkostnadskalkyl” på internet, så hittar du ett antal varianter. Men enligt min uppfattning är de antingen för grunda och oprecisa eller alldeles för komplicerade.
När Vi Bilägare beskriver kostnaderna för nya testbilar redovisas kostnad för bränsle (deklarerad samt vår egen testförbrukning), försäkringskostnad, servicekostnader och bilskatt. Slutligen adderas en schablonkostnad för diverse utgifter (däck, tvätt etc).
Så långt är det ganska enkelt. Det svåra är värdeminskning och kostnaden för insatt kapital. Vi tar hjälp av Autovista Inter-Global AB som ger oss värdeminskning baserat på 2 000 mils körning under tre år, på nya testbilar. Det vi inte har med är kapitalkostnaden, som är svårberäknad eftersom insatt kapital i form av inbytesbil och kontantinsats skiljer från fall till fall.
Men om du räknar med dina egna avbetalningar per månad, beräknad bränslekostnad, försäkringskostnad, skatt, årsservice och en schablon på säg 10 000 kr per år så kan du komma ganska nära det bilen kostar.
Den största kostnaden för nyare bilar är värdeminskningen. Den kanske du kan få från oss när det gäller nytt, annars blir det till att göra ett eget överslag. En annan aspekt man måste ta hänsyn till, som också påverkar kalkylen, är hur länge man ämnar behålla bilen.
Erik Rönnblom, Vi Bilägare
Diskutera: Har du något bra tips där man kan kalkylera driftkostnader för bilar?
Fråga:
Finns det någon sajt eller liknande som visar hur man räknar ut driftkostnader per mil för bilar?
B Hagstedt
Svar:
Om du söker på ”bilkostnader” och ”bilkostnadskalkyl” på internet, så hittar du ett antal varianter. Men enligt min uppfattning är de antingen för grunda och oprecisa eller alldeles för komplicerade.
När Vi Bilägare beskriver kostnaderna för nya testbilar redovisas kostnad för bränsle (deklarerad samt vår egen testförbrukning), försäkringskostnad, servicekostnader och bilskatt. Slutligen adderas en schablonkostnad för diverse utgifter (däck, tvätt etc).
Så långt är det ganska enkelt. Det svåra är värdeminskning och kostnaden för insatt kapital. Vi tar hjälp av Autovista Inter-Global AB som ger oss värdeminskning baserat på 2 000 mils körning under tre år, på nya testbilar. Det vi inte har med är kapitalkostnaden, som är svårberäknad eftersom insatt kapital i form av inbytesbil och kontantinsats skiljer från fall till fall.
Men om du räknar med dina egna avbetalningar per månad, beräknad bränslekostnad, försäkringskostnad, skatt, årsservice och en schablon på säg 10 000 kr per år så kan du komma ganska nära det bilen kostar.
Den största kostnaden för nyare bilar är värdeminskningen. Den kanske du kan få från oss när det gäller nytt, annars blir det till att göra ett eget överslag. En annan aspekt man måste ta hänsyn till, som också påverkar kalkylen, är hur länge man ämnar behålla bilen.
Erik Rönnblom, Vi Bilägare
Diskutera: Har du något bra tips där man kan kalkylera driftkostnader för bilar?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Du har även kostnad för parkering/garage. Om du skall vara extra noga, alla parkeringsavgifter/trängsel skatt. Om du har otur/slarvig, p-bot mm.
Enklast är att lägga upp ett Excel-ark med fördelning av kostnad per månad, med en totalsumma och beräkna snitt per månad. Lägg även till antal mil/månad, så får du fram kostnad per mil.
Det svåraste att få in i kalkylen är hur eventuellt inlagt kapital hade kunnat användas bättre. Jag använder Excel till vardagsbilarna.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.