Frågeställaren funderar på att köpa en Saab som sin första bil och undrar hur de är i kvalitet. På bilden syns olika former av Saab 9-3.
”Vad ska man tänka på när det gäller reservdelar, vanliga fel osv?” Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.
Fråga:
Jag funderar äntligen på att ta körkort. Faktum är att det som får mig att äntligen vilja ta körkort är för att få skaffa mig och köra en Saab.
Jag tänkte höra med er om hur Saab är att köra och vilken modell ni rekommenderar och varför. Är Saab lämplig som en första bil? Vad ska man tänka på när det gäller reservdelar, vanliga fel osv? Är i första hand ute efter en Saab 9-3 eller 9-5.
Daniel Andersson
Svar:
Att skaffa en Saab som förstabil är inget dumt val. Det är säkra bilar, bra rostskyddade, bekväma, trevliga att köra och det finns många att välja på – över 3 500 var ute på Blocket i maj. Men i den floran gäller det att kunna vaska fram fyndet och attraktiva bilar blir inte gamla på nätet. Försök hitta en bil som inte är så gammal och har gått måttligt långt. Vilken modell och motor du ska välja – diesel eller bensin – är förstås en smaksak. En BioPower-motor som körts mycket på etanol kan eventuellt vara lite svårstartad. Säkrast är att köpa bilen hos en MRF-ansluten handlare som lämnar garantier, även om priset blir lite högre än om man köper privat.
För Saabbilar finns gott om reservdelar och ett förmånligt serviceprogram som kallas 3D. Detta erbjuds i tre olika omfattande steg och i programmet finns också angivet vilken typ av andra åtgärder som behöver göras med bilen vid bestämda miltal.
Marianne Sterner, Vi Bilägare
Diskutera: Har du erfarenhet av att äga Saab 9-3 eller 9-5?
Fråga:
Jag funderar äntligen på att ta körkort. Faktum är att det som får mig att äntligen vilja ta körkort är för att få skaffa mig och köra en Saab.
Jag tänkte höra med er om hur Saab är att köra och vilken modell ni rekommenderar och varför. Är Saab lämplig som en första bil? Vad ska man tänka på när det gäller reservdelar, vanliga fel osv? Är i första hand ute efter en Saab 9-3 eller 9-5.
Daniel Andersson
Svar:
Att skaffa en Saab som förstabil är inget dumt val. Det är säkra bilar, bra rostskyddade, bekväma, trevliga att köra och det finns många att välja på – över 3 500 var ute på Blocket i maj. Men i den floran gäller det att kunna vaska fram fyndet och attraktiva bilar blir inte gamla på nätet. Försök hitta en bil som inte är så gammal och har gått måttligt långt. Vilken modell och motor du ska välja – diesel eller bensin – är förstås en smaksak. En BioPower-motor som körts mycket på etanol kan eventuellt vara lite svårstartad. Säkrast är att köpa bilen hos en MRF-ansluten handlare som lämnar garantier, även om priset blir lite högre än om man köper privat.
För Saabbilar finns gott om reservdelar och ett förmånligt serviceprogram som kallas 3D. Detta erbjuds i tre olika omfattande steg och i programmet finns också angivet vilken typ av andra åtgärder som behöver göras med bilen vid bestämda miltal.
Marianne Sterner, Vi Bilägare
Diskutera: Har du erfarenhet av att äga Saab 9-3 eller 9-5?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Välj en "Biopower", den har lägre skatt.
Att den skulle ha gått mycket på E85 är knappast troligt, de flesta körs på bensin, men motorn klarar etanol väldigt bra så det är inget problem.
Om du inte behöver en kombi/stor lastkapacitet, tycker jag nog att du ska sikta in dig på en 9-3 sedan ("nya" generationen). Snyggare och jag tror också billigare än kombin. Själv skulle jag försökt hitta en välvårdad, rostfri lågmilare, hellre än att den är så ny som möjligt. De börjar ändå bil så pass gamla att årsmodellen inte spelar så stor roll. Och ingen sugmotor, även om de slumpas bort. Turbo ska det vara i en Saab.
9-5 är löjligt billiga, och inget dumt val. 9-3 är lite mindre och lite dyrare. Enligt en bekant som jobbade med utveckling på Saab "när det begav sig", så är bästa årsmodellerna 2005-2007 innan GM's besparingar påverkade kvaliteten. Sök upp en lågmilare och vårda den så lär den stå sig bra i värde. Det blir inte fler...
SKF, du har naturligtvis rätt, Saab går sönder som alla andra bilar, men faktiskt inte mer även om din granne tror det.
Jag har en granne som svor på att Toyota var det sämsta som fanns efter alla mil han kört med den, bara fel och trassel, ändå blev det 36000 mil!
Man ska inte alltid lita på grannar.
Oilsludge på Saab finns inte numera, de som drabbats av det är borta och det var främst före 2004. Tändkassetter kan gå sönder på alla bilar.
En f.d. Saab-9-5 ägare i min närhet pratade mycket om problem med oil sludge och dåliga tändkassetter. Service och reparationer var dyra. När frågeställaren får sitt körkort bör han inte stirra sig blind på Saab utan förutsättningslöst prova alla möjliga bilar som ekonomin tillåter.
Kan bara instämma i råden om köp.
Man får mycket bil för pengarna så lycka till Daniel.
SAAB - ett bra val, sköter man bara om den rostmässigt så.
Stabil, vägsäker..
Saknar min sista 9000CSE, alla options. Väl vässad, 270kmh+..
Numera gubbe - med gubb-bil...Citroen...
*suck* man har blivit gammal....
"Oil sludge" har inte så mycket med Saab att göra, utan med för sällsynta oljebyten. Har själv en 95,a årsmodell -99 med 2-liters turbomotor, med den gamla "dåliga" vevhusventilationen. Byter motorolja o filter med ca 700 mils mellanrum och kollar oljenivån ibland. Drar ingen olja. Inga som helst problem.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.