Rostskyddare Magnus Odner-Berglund rostskyddar en ny Mazda CX-5.
"Jag kan förstå att biltillverkare inte vill lägga på ett rejält rostskydd för den här lilla marknaden. Men skulle man inte kunna få det som tillval?" Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.
Fråga:
Rostskydd är ju ett kärt ämne för oss här uppe i norra Europa och jag kan förstå att inte biltillverkare vill lägga på ett rejält rostskydd för den här förhållandevis lilla marknaden. Men är det helt otänkbart att man kan få det som tillval?
Till exempel skulle man ju tänka sig att man kunde betala extra för en rejält tjock galvanisering, både under underredet och bakom lacken. Själv skulle jag vara betydligt mer motiverad att betala extra för detta än jag är för mycket av det bling-bling som fyller tillvalslistorna i dag.
Oskar Lindberg
Svar:
Vissa biltillverkare, bland andra Mazda, förser modellerna som säljs i Sverige med extra rostskydd, medan andra menar att det inte behövs (vilket ofta är fel!). Att erbjuda extra rostskydd som tillval kanske skulle bli för krångligt för bilföretaget.
Likaså vore det nog väldigt komplicerat att bryta ut enstaka karosser ur produktionen och förse dem med extra tjock galvanisering.
Det är säkert enklast och billigast om köparen själv lämnar in sin bil på kompletterande rostskyddsbehandling.
Marianne Sterner, Vi Bilägare
Diskutera: Borde biltillverkarna erbjuda extra rostskydd?
Fråga:
Rostskydd är ju ett kärt ämne för oss här uppe i norra Europa och jag kan förstå att inte biltillverkare vill lägga på ett rejält rostskydd för den här förhållandevis lilla marknaden. Men är det helt otänkbart att man kan få det som tillval?
Till exempel skulle man ju tänka sig att man kunde betala extra för en rejält tjock galvanisering, både under underredet och bakom lacken. Själv skulle jag vara betydligt mer motiverad att betala extra för detta än jag är för mycket av det bling-bling som fyller tillvalslistorna i dag.
Oskar Lindberg
Svar:
Vissa biltillverkare, bland andra Mazda, förser modellerna som säljs i Sverige med extra rostskydd, medan andra menar att det inte behövs (vilket ofta är fel!). Att erbjuda extra rostskydd som tillval kanske skulle bli för krångligt för bilföretaget.
Likaså vore det nog väldigt komplicerat att bryta ut enstaka karosser ur produktionen och förse dem med extra tjock galvanisering.
Det är säkert enklast och billigast om köparen själv lämnar in sin bil på kompletterande rostskyddsbehandling.
Marianne Sterner, Vi Bilägare
Diskutera: Borde biltillverkarna erbjuda extra rostskydd?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Även Skoda lägger på extrarostskydd på bilar som ska till Scandinavien.
Ford och Mazda var länge njugga med rostskydd, men titta några år tillbaka i tiden vilka bilar som rostar ohyggligt.... för deras del är det inte lyx. Bara nödvändigt för anständig nivå. Så Mazda ska inte skryta. De borde ha gjort detta för länge sedan!
Jag talade just om rostskyddet med sonen som ska byta tjänstebil.
Han var intresserad av en Outback och jag nämnde just det usla betyg den fick i ViBs rosttest.
" Spelar ingen roll" sa han, " den hinner inte rosta bort på tre år!"
Och så är det. Det är ju lite skillnad på att köpa bilen privat och att ta ut den som tjänstebil.
Företaget leasar ju bilen och har inget intresse i en extra utgift för rostskydd.
Lada Niva har extra rostskydd som tillval. Och inga onödiga krusiduller och finesser.
En alldeles utmärkt ide ! Frågan är om tillräckligt många skulle vara intresserade eftersom de yngre bara är intresserade av sk "lullull". För de som avser att behålla bilen ett antal år så borde detta vara ett utmärkt tillval. Ett problem som jag kan se är att det finns alldeles för få efterbehandlingsstationer, titta till ex i blekinge finns ingen aukturiserad verkstad som sysslar med detta. Ett annat problem som jag kan se är att folk i allmänhet har fått för sig att bilen inte längre rostar vilket bevisligen inte är fallet. Ta tex Volvo varför gör man inte någon form av behandling innanför tilläggsskärmarna, idag är skärmarna endast grundlackerade.
Grejen är att om du köper en ny bil - och tänker åka den mer än 5 år - bör du köra den direkt från handlaren till ett företag som rostskyddar.
Kolla bara att det är en seriös aktör, som vet vad han gör. Det kan bli riktigt illa med elen i dörrar och på andra ställen, om han inte har koll.
En ny bil kostar det runt 8-10 tusenlappar för att göra det ordentligt.
Personligen gör jag inte det. En tjänstebil har man 3 år, allt annat är ekonomiskt oförsvarbart, och byter sedan bort den mot en ny bil. På 3 år hinner som sagt inte bilen rosta sönder.
Att det skapar visst besvär för bilproducenterna/handlarna att hantera extra rotskydd är möjligt. Men för den som i dag beställer ny bil gör ju det mot en framtida tillverkning, dvs att jag tror inte någon tillverkare står med x antal färdiga karosser på gården som alla är gjorda på ett och samma sätt. Därför borde det finnas möjlighet att på ett enkelt sätt ge karossen ett extra bad i galvningen, extra lack och klarlack samt tjockare rostskydd om nu kunder börjar efterfråga detta och dessutom är villiga att betala för detta och räkna med en något längre leveranstid. Producenterna vill ha minsta produktionskostnad och högsta möjliga vinst per produkt, men den producent/Bilförsäljare som lyssnar av kundernas individuella önskemål i alla avseenden har nog mer att vinna på detta genom att en nöjd kund ofta kommer tillbaka.
Producenterna kommer aldrig med erbjudande om extra rostskydd då de lever på att sälja nya bilar vartefter bilarna rostar upp. Det måste nog som alltid börja med att kunderna önskar detta vid beställning av den nya bilen. Vore kanske även en sak som bilförsäljarna skulle kunna tillhandahålla inom sina väggar som en tjänst för kunderna eftersom ett bra rostskydd ska underhållas.
Lustigt att just en Mazda rostskyddas,de rostar lika bra idag som för 10 år sedan,same,same.
Samma med Ford.
Rostskyddar man inte dessa är man ett riktigt miljösvin,leasingavtal eller ej.
Lada vet att skydd behövs och mörkar inte detta heller,juste beteende jmf med ovan nämnda.
Jag åker mercedes som tjänstebil.
De skryter med 30 års rostskyddsgaranti. Så då måste min merca vara rostfri om 30 år?
Eller inte.
Jag höll på att skratta ihjäl mig när försäljaren skulle beskriva den biten på ett seriöst sätt.
Att fylla på rostskydd har varit lite av en kostnadsfråga också.
Samt att jag misstänker att en premiumbil (alltså med nästan löjligt mycket elfinesser) kommer att skrotas därför att elfelen blir för dyra snarare än därför att rosten hinner döda bilen.
Självklart skickar inte tillverkarna med något extra, varför ska de själva bidra till minskad lönsamhet?
Dessutom är ju bilarna trots allt mycket bättre idag än för t.ex. 70-talet. Då var det normalt att en 6 år gammal bil behövde nya trösklar och skärmar.
Karosserna lever längre, motorerna lever längre, elektroniken kommer att skicka bilarna till skroten.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.