Hur är rostskyddet på en Toyota Corolla -98? Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.
Fråga:Jag har tittat på en Toyota Corolla 1998 och vet att bilarna håller. Men jag undrar hur rostskyddet är? Jag har för mig att bilarna som kom till Sverige 1998–2001 fick en extra rostskyddsbehandling.
Andreas Wedmark
Svar:
Toyota upphörde med generell extrabehandling innan 1998. Men bilen kan ju vara behandlad av tidigare ägare. Du ska titta extra noga efter rost vid skärmkanterna bak, mot stötfångarfästet. Hissa också upp bilen och kontrollera hur den ser ut undertill – i värsta fall kan det vara mycket rost i plåtskarvarna. Men du ska förstås inte förvänta dig att en 16 år gammal bil ska vara helt rostfri. Vill du vara säker på att den inte är farligt rostig kan du låta göra en besiktning hos exempelvis bilprovningen.
Marianne Sterner, Vi bilägare
Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Måste ju vara utav yttersta intresse huruvida en 16 år gammal bil ser ut rörande rost?
Nu är ju priset på en gammal Corolla osedvanligt högt men vad fan....?
Vad begär man mer än att bilen är besiktigad utav en bil för typ 15000kr?
Lite UNO-varning på frågan. 16 år gamla bilar kan färväntas vara rostiga, men i olika grad. Man får inte mer för pengarna.
Om det var en 6 år gammal bil, så vore det mer intressant.
Det värsta med gamla småbilar är krocksäkerheten. Nu planerar ju ingen att vara med om en olycka, men ändå händer saker i trafiken. Ofta när man minst anar det. Jag rekommenderar alltid mina vänner att köpa någonting i stil med en Volvo 940 eller 850 om man rör sig med de pengarna. De bilarna är visserligen långt ifrån felfria. Men de rostar inte särskilt mycket, och de är relativt krocksäkra. Att man får med hela bohaget i bagaget är en bonus vid besök på Ikea.
Äldre Toyota har lika många fel som andra bilar. Toyotaägarna har dock en förmåga att blunda för det och alltid hålla Toyotaflaggan högt.
Ofta glöms rosten bort som kan komma inifrån och som försvagar bilens krocksäkerhet och som inte direkt syns på utsidan. En bil som varit dåligt behandlad med rostskydd och som har dåliga lösningar ur rostskyddssynpunkt redan från tillverkning, kan vara klokt att undvika (som t. ex. en 16 år gammal Toyota Corolla).
Tänk på att modellen tillverkades i Japan, Turkiet och England, inga delar utom det rent mekaniska (motor&låda) går att flytta över, och de japanska verkar vara de bästa. Dom rostar mycket i underredet. vissa motorer och växellådor som delas med Avensis är dåliga, t.ex 1,8:an. Bra bil men inte värd sitt pris.
Marianne Sterner har fel när hos påstår att Toyota upphörde med generell extrabehandling innan 1998.
Saken är den att extrabehandling i svensk importhamn började hösten 1998 ( årsmodell 1999), denna behandling upphörde årsskiftet 2001/2002.
Lason1:
Alla svensksålda Corollor t.o.m. årsmodell 1998 tillverkades i Japan.
Burnastonfabriken, England, började tillverka Corolla 1999.
I Turkiet tillverkades Corolla Combi och Verso från 2002.
Kan inte minnas att jag sett en enda av dessa Corollor i överdrivet rostigt skick. Slitna och matta i lacken - men knappast rostiga. En liten dåldis på begmarknaden. En bekant hade en 4-hjulsdriven kombi i en ruskigt snygg blå färg. Bilen rullar fortfarande på orten och ser inte det minsta sliten ut. Rätt kul att köra var den med minns jag. Gillar designen på den också (halvkombin ser däremot rätt sorglig ut). Lite som en (då) modern Toyota Tercel 4WD :P
Roger Skagerström: Håller med om att denna Corollamodell har klarat tiden tand förvånansvärt bra. Är troligtvis värd ett betydligt högre rostskyddsbetyg än en tvåa.
Och visst ser man släktskapet (formgivnings-DNA) mellan Corollakombi av denna generation och åttiotalets Tercel 4WD.
Som sagt - någon form av cookie borde fixas så man bara kan rösta Gasa / Bromsa en gång per inlägg.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.