"Är det ett större problem på elbilar eftersom de rimligen borde använda bromsskivorna mindre?" Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.
Fråga:
Elbilar och hybrider som har teknik för att återvinna bromsenergi för att ladda batterierna borde rimligen behöva använda de ordinarie bromsskivorna i mindre utsträckning. Dessa bromsskivor blir då sällan varma av friktionsvärme och förblir våta efter avslutad körning på våta vägbanor. Är det en saltad och våt vägbana bildas snabbt rost på bromsskivan. För att undvika detta på icke elbilar kan man försiktigt, beroende på trafiksituationen, torrbromsa bilens bromsskivor de sista 100 meterna innan parkering. Slitaget blir försumbart. Hur blir det på eldrivna bilar? Har de mer problem med rostande bromsskivor? Eller hur kan man nu motverka rost på bromsskivor. Finns bromsskivor i ett mer rostmotståndskraftigt material?
Borde köpa elbil snart
Svar:
Du har helt rätt i din fundering. Vi har fått en del indikeringar från elbils-ägare som noterat att bromsar främst där bak tenderar att ge problem tidigare. Ska man motverka det får man se till att motionera bromsarna regelbundet, under kontrollerad form. Det kan ju för övrigt vara en anledning till årlig översikt då man låter rengöra rörliga delar. Detta borde ingå i serviceåtgärder för elhybrider och elbilar.
Erik Rönnblom, Vi Bilägare
Diskutera: Håller du med om svaret?
Fråga:
Elbilar och hybrider som har teknik för att återvinna bromsenergi för att ladda batterierna borde rimligen behöva använda de ordinarie bromsskivorna i mindre utsträckning. Dessa bromsskivor blir då sällan varma av friktionsvärme och förblir våta efter avslutad körning på våta vägbanor. Är det en saltad och våt vägbana bildas snabbt rost på bromsskivan. För att undvika detta på icke elbilar kan man försiktigt, beroende på trafiksituationen, torrbromsa bilens bromsskivor de sista 100 meterna innan parkering. Slitaget blir försumbart. Hur blir det på eldrivna bilar? Har de mer problem med rostande bromsskivor? Eller hur kan man nu motverka rost på bromsskivor. Finns bromsskivor i ett mer rostmotståndskraftigt material?
Borde köpa elbil snart
Svar:
Du har helt rätt i din fundering. Vi har fått en del indikeringar från elbils-ägare som noterat att bromsar främst där bak tenderar att ge problem tidigare. Ska man motverka det får man se till att motionera bromsarna regelbundet, under kontrollerad form. Det kan ju för övrigt vara en anledning till årlig översikt då man låter rengöra rörliga delar. Detta borde ingå i serviceåtgärder för elhybrider och elbilar.
Erik Rönnblom, Vi Bilägare
Diskutera: Håller du med om svaret?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Det ingår inte i servicerutinen på KIA Optima PHEV att smörja bakre oken vid normal service. Det kostade KIA en uppsättning skivor och ett ok för ett tag sen på min bil.
Man kan passa på att motionera bromsarna när batteriet är fullt då all kraft tas om hand av skivorna.
Värmer inte bilen skivorna själv man har regnsensorn aktiverad på nya bilar? Det gör det iaf på min gamla bmw.
Har kört min Tesla nu 6700 mil och inte tillstymmelse till rost på bakskivorna, vet faktiskt inte om den har något system för att själv motionera dem, eller om det räcker med det bromsandet man kör vid fullt eller riktigt kallt batteri när återregeneringen inte är så stark.
Elbilarnas bromsskivor borde rosta mer.
När jag den 1 april 2019 köpte vår första elbil, en 2017 BMW i3, ibruktagen november 2016, med drygt 3 000 mil på mätaren, kollade jag skivorna. Fram - utmärkta. Bak - gravrost cirka 10 mm in på skivan, i övrigt fina ytor. Lätt gravrost, men ändå. Jag kollade priset för byte, priset uppfattade jag som rätt normalt. Mot bakgrund av erfarenhet av hur ofta de bakre skivorna på de bilar jag haft tidigare (bland annat VW Golf, M-B 180, Volvo V70) har fått bytas räknade jag med att de här skivorna skulle behöva bytas inom ett, möjligen två år. Till bilden hör att vi bor på västkusten, några mil söder om Göteborg. Min fru och jag är pensionärer, vi har oregelbundet körmönster och vi använder inte bromspedalen särskilt ofta. Nu har bilen rullat en vinter och cirka 1 200 mil till. Den rostiga kanten på skivorna ser ungefär likadan ut som för ett år sedan. Jag har inte mätt, men den ser ut att vara ungefär lika stor. Jag är förvånad. Är det så att bromsskivor kan tillverkas i material som inte rostar lika mycket som i vanliga bilar? Och att BMW valt sådant material på i3:an? Jag tycker att det vore intressant om Vi Bilägare kan kolla. För då borde väl alla bilanvändare i Sverige kolla vilka biltillverkare som erbjuder bilar med bromsskivor bak som håller några år längre, även om dom skulle höja priset på en ny bil med några hundralappar.
Jag ställer mej samma fråga som jag gjort många gånger: Varför har inte ALLA personbilar med måttliga motorer, förslagsvis max 150 hk, trumbromsar bak? Även om man som ovanstående bara kör 1200 mil per år så håller bakbromsarna då minst 10 år utan någon som helst åtgärd. Bromseffekten vid "vuxen" körstil är ändå mer än tillräcklig. Det är en av de viktigaste sakerna jag kollar vid bilbyte. Det fanns en tid för ca 15-20 år sedan som jag hade bil med skivbromsar bak och dessa fick då utan undantag plockas ned och smörjas upp en gång per år. Är det inkomsterna för verkstäderna som gör att inte trumbromsar finns mera allmänt på standardbilar? Kom inte och säg att det är bromssträckan som blir för lång. Det är kvalificerat trams precis som påståendet att man inte kan köra med friktionsdäck på ett trafiksäkert sätt på sommaren. Allt handlar om att köra lugnt och avslappnat, hålla avstånd och att vara vaken och ha blicken långt fram. Denna körstil har räckt så att jag har kunnat undvika trafikolyckor i 54 år och många varv kring jordklotet i mil räknat.
glimma-48: Skivor bak hjälper till att få upp dragvikten för släpvagn bland annat. Jag skulle INTE vilja köpa en bil med trumbromsar rent generellt. Någon måtta får det vara!
glimma-48
Är det verkligen så att godkänd släpvagnsvikt påverkas av trumbromsar? I så fall dumt och teoretiskt. Oavsett vilken typ av bromsar så kan man låsa hjulen och då är det bara friktionen mot marken som har betydelse för bromssträckan.
Jämför lastbilar som med 60 tons last tidigare alltid haft trumbromsar. Samma sak med bussar som skall stanna vid varje hållplats med 50 till 100 personer ombord. I mitt tycke är skivbromsar ett snobberi för de tuffa och ett j-a skit. Under den första halvan av mitt drygt 60 åriga bilägarliv har det varit helt underhållsfria trumbromsar på mina bilar. Även efter tjugo års normal användning var trummorna som nya och de limmade beläggen fortfarande 1 cm tjocka på vår Mercedes 190 av 1958 årsmodell.
Håller nog med om att trumbromsar bak skulle räcka för majoriteten av alla Svenssonbilar.
Å andra sidan borde alla ta ut sin bil på en kurvig landsväg och sota ur den ibland ;) Då motioneras alla rörliga delar ;)
raks #2 och Roger #9
Det låter som om BMW och Roger inte anammat eco Driving. Eller att Roger inte undviker onödiga mil.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.