Frågeställaren oroar sig för kamkedjan i sin Audi A3 från 2013.
”Hur vanligt är det att den går sönder? Har det hänt på många bilar med denna motor? Den finns ju också i både Skoda och VW?” Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.
Fråga:
Har jag köpt fel bil? Har köpt en Audi A3 2013 med 1,4-liters TFSI-motor. Nu har jag hört att det kan vara problem med kamkedjan. Hur vanligt är det att den går sönder? Har det hänt på många bilar med denna motor? Den finns ju också i både Skoda och VW? Om bilen är servad på auktoriserad verkstad, står de för kostnaden? Vad gäller på maskinförsäkringen?
LG
Svar:
Ja, den motorn är känd för att ha större risk för problem med kamkedjan. Enligt VW finns nu en ny version som vid byte ska hålla bättre. Jag föreslår att du kollar med din auktoriserade verkstad om kamkedjan är bytt på din bil, eller om det kan vara en god idé att byta till den nya versionen för att minska risken. Om bilen alltid blivit korrekt servad hos auktoriserad verkstad ökar möjligheten för en goodwill-överenskommelse, men knappast för hela kostnaden; bedömningar görs från fall till fall. Försäkringsbolagen tycks se haveriet som ett konstruktionsfel och är inte pigga på att betala ut ersättning. Men också där kan bedömningarna skilja sig mellan olika bolag.
Erik Rönnblom, Vi Bilägare
Diskutera: Vad tycker du om svaret?
Fråga:
Har jag köpt fel bil? Har köpt en Audi A3 2013 med 1,4-liters TFSI-motor. Nu har jag hört att det kan vara problem med kamkedjan. Hur vanligt är det att den går sönder? Har det hänt på många bilar med denna motor? Den finns ju också i både Skoda och VW? Om bilen är servad på auktoriserad verkstad, står de för kostnaden? Vad gäller på maskinförsäkringen?
LG
Svar:
Ja, den motorn är känd för att ha större risk för problem med kamkedjan. Enligt VW finns nu en ny version som vid byte ska hålla bättre. Jag föreslår att du kollar med din auktoriserade verkstad om kamkedjan är bytt på din bil, eller om det kan vara en god idé att byta till den nya versionen för att minska risken. Om bilen alltid blivit korrekt servad hos auktoriserad verkstad ökar möjligheten för en goodwill-överenskommelse, men knappast för hela kostnaden; bedömningar görs från fall till fall. Försäkringsbolagen tycks se haveriet som ett konstruktionsfel och är inte pigga på att betala ut ersättning. Men också där kan bedömningarna skilja sig mellan olika bolag.
Erik Rönnblom, Vi Bilägare
Diskutera: Vad tycker du om svaret?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Så här skriver Motormännen om kamkedjefel!
https://www.motormannen.se/aega-bil/reparation-och-service/volkswagens-kamkedjor/
Men vet frågeställaren att det är just den kedjemotorn eller antar han bara? När Audi kom med den nya modellen 2012 ersattes kedjemotorn med den med kamrem. Min 1,4 TFSI av årsmodell 2014 hade i alla fel rem...
Om han har en 2013 borde det i så fall också vara rem och inte kedja.
Har tagit del av bifogad länk #1.
Med risk för att bli tjatig: Det språk Svenska VW (Tomasfolk) använder är inte ett språk kommunicerat från ett företag till sina nuvarande och förväntade framtida kunder.
Det är ett språk och en attityd som väl matchar den kommunikationsteknik som under 50- och 60-talen tillämpades hos statliga myndigheter gentemot medborgarna.
Det är ofattbart. Oavsett om VAG gör dåliga motorer, växellådor eller avgaser så blir de förlåtna och fortsätter att sälja bilar. Vill någon som förstår bättre än jag förklara hur detta går till?
Vi som läser biltidningar och är intresserade av tekniska lösningar är nog bara en promille av bilköparna idag så övriga bilköpare har nog lika bra koll på hållbarheten för kamkedjor som vi har när det gäller nagelskulptering.
Synd bara att myndigheter i vårt kära EU ser mellan fingrarna med fuskande biltillverkare som inte tar ansvar för sina produkter till skillnad från tex USA där biltillverkare får höga bötesbelopp och blir återbetalningsskyldiga till konsumenterna när fusk uppdagas.
Ett av felen med kamkedjorna på VW olika bilmotorer var att härdningen på kugghjulen var dålig vilket resulterade i att kedjan kuggade över så att ventilerna tog i kolvarna vilket vart mycket dyrt att åtgärda.
Eller som ett försäkringsbolag sa att VW fel på kamkedjorna var lika många som alla andra tillverkares fel på kamkedjor tillsammans. Att sedan försäkringsbolagen i många fall står för kostnaden för reparationerna när felen är uppenbart tillverkningsfel i stor skala och låter bilägarkollektivet betala med högre premier är beklämmande.
Men försäkringsbolagen resonerar nog på samma sätt som vid bilbränder att det är bra att det brinner några bilar för då tar fler bilägare helförsäkring och det är ändå bilägarna som får stå för kalaset i slutändan med höjda premier som blir följden!
Obegripligt att VW inte tar ansvar för sina produkter när alla vet att kamkedjan är helt felkonstruerad i vissa motorer. Det visar bara att kunderna värderas till noll när de har köpt. Men de räknar väl med att mörka hela saken, det blir ju billigast så för dem
Det bästa är ju att inte köpa bilar med dessa problem ,det finns ju även andra märken som har kamkedjeproblem till ex.BMW som har en motortyp med enkelkedja som inte håller den motorn förekommer i vissa PSA modeller också även MB har vissa motormodeller med enkelkedjor med dålig hållbarhet,det är dåligt av tillverkarna att inte stå för problemen som kunderna får på grund av för dåliga konstruktioner,utan bara försöka slira sig undan med med hänvisning till ej auktoriserad service och andra undanflykter,det borde gälla samma regler som för säkerhetsdetaljer där vågar dom inte hänvisa till felaktig service.
AJ aj du köpte fel bilmärke!
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.