Frågeställaren funderar på om det är ok att blanda däckfabrikat på bilen.
"Är det någon nackdel att byta två däck mot annat märke om man håller sig till samma dimension?" Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.
Fråga:
Två av mina sommardäck är mer slitna och jag tänkte byta ut dem när höstregnen närmar sig. Nu sitter Dunlop SP Sport Maxx på bilen men de är ganska dyra. Jag funderar på att köpa ett par lågprisdäck istället. Sava har ju fått bra kritik. Är det någon nackdel att byta två däck mot annat märke om man håller sig till samma dimension?
Maxx
Svar:
Grundregeln och rekommendationen från däckbranschens informationsråd är att man bör ha däck av samma typ och dimension och helst av samma fabrikat och mönster – i vart fall på samma axel. Men helst också både fram och bak. Olika däck har ju olika egenskaper. Bilen blir mer konsekvent med samma däck.
Men det går att köra med olika fabrikat fram och bak. Och om man nu vill byta till ett annat, bör man börja med att sätta de nya bak och när det är dags för nästa nya omgång sätter man dessa bak och flyttar de något slitna till framhjulen.
När det gäller fyrhjulsdrivna bilar kan det med vissa system vara noga med att ha samma däck och dessutom inte med för stora skillnader i slitage. Annars kan skillnaden innebära att systemet kopplar in 4WD trots att det inte behövs och har bilen viskokoppling kan den slitas ned. Även kraftöverföringen kan fara illa.
Marianne Sterner, Vi Bilägare
Diskutera: Håller du med?
Fråga:
Två av mina sommardäck är mer slitna och jag tänkte byta ut dem när höstregnen närmar sig. Nu sitter Dunlop SP Sport Maxx på bilen men de är ganska dyra. Jag funderar på att köpa ett par lågprisdäck istället. Sava har ju fått bra kritik. Är det någon nackdel att byta två däck mot annat märke om man håller sig till samma dimension?
Maxx
Svar:
Grundregeln och rekommendationen från däckbranschens informationsråd är att man bör ha däck av samma typ och dimension och helst av samma fabrikat och mönster – i vart fall på samma axel. Men helst också både fram och bak. Olika däck har ju olika egenskaper. Bilen blir mer konsekvent med samma däck.
Men det går att köra med olika fabrikat fram och bak. Och om man nu vill byta till ett annat, bör man börja med att sätta de nya bak och när det är dags för nästa nya omgång sätter man dessa bak och flyttar de något slitna till framhjulen.
När det gäller fyrhjulsdrivna bilar kan det med vissa system vara noga med att ha samma däck och dessutom inte med för stora skillnader i slitage. Annars kan skillnaden innebära att systemet kopplar in 4WD trots att det inte behövs och har bilen viskokoppling kan den slitas ned. Även kraftöverföringen kan fara illa.
Marianne Sterner, Vi Bilägare
Diskutera: Håller du med?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Det är ju svårt att svara rakt på frågan när man inte vet vad det är för bil däcken ska sitta på. Det är min grundkommentar.
Varför snåla på däcken? Den dagen du måste bromsa är du nog glad att du valde rätt däck, det kan skilja flera meter mellan olika däck. Så i praktiken kan det skilja mellan liv och död...
Håller mer Kandidat.
Annars är min grundregel:
Köp alltid en full uppsättning däck av testvinnare (någon av dem). Köp på internet. Det finns stora pengar att spara på att kolla runt priset på internet och ställa det mot de lokala däckhandlarna. Kolla bara att du har någon som vill sätta på däcken på fälgarna.
Kolla också vilkor för avbetalning. Jag köpte nämligen däck till min tjänstebil på jobbet förra hösten. Det visade sig bli något billigare att köpa dem mot avbetalning än kontanthantering. Fråga mig inte hur de fick ihop det...
Observera att jag alltid åker nya eller nästan nya bilar, och att jag normalt inte har en bil privat. Har man en 15 år gammal bil med nära 0 i värde kanske man inte ska köpa däck som är värda mer än bilen. Då kan man tänka sig att köpa 2 däck, när de är slut.
Om man nu vill över på lågpris, är det väl helt rätt att byta 2, och 2 till när det är tid.....
Annars blir det ju inte ekonomiskt rätt, och det vill man uppnå med att köpa lågprisalternativet....
De tänkta sava är ju inte asienskräp, utan continentals billiga alternativ, och inte sämsta alternativet.....
Vad det är för bil kan ju kvitta, sålänge den drivs på 2, principen är densamma.....
Jag har faktiskt bromsat flera gånger med min 2+2 blandning av good-year och kingstar,hårt också, med undanmanöver utan oväntade tendenser, inte en tillstymmelse till sladd, trots billiga däcken bak......
Abs funkar som vanligt, hurdan skillnad det blir på bromssträckan vet jag inget om, men bilen känns bra.......
Även ett esp system borde klara det bra, att greppet kanske inte är lika bra på billiga däck som på testvinnare må vara hänt, men det är en kalkylerad risk man tar, man ska ju dock vara medveten om den.....
Det är ett feltänk att ha billiga däck till en billig bil. Däcken är min livförsäkring när jag kör. Oavsett om bilen är ny eller gammal.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.