"Om det inte är något fel – då får jag betala undersökningskostnaden på minst 980 kronor. Jag tycker att det är lite fel. Vad tycker ni?" Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.
Fråga:
Min verkstad säger så här: Om jag kommer in med något som jag tycker är fel på bilen och det visar sig vara ett fel, då åtgärdar verkstaden det utan kostnad under garantitiden. Om det visar sig att det inte är något fel – då får jag betala undersökningskostnaden på minst 980 kronor. Jag tycker att det är lite fel. Vad tycker ni?
Wingvar
Svar:
Spontant förstår jag att verkstaden inte vill stå för en undersökningskostnad, om man inte redan vid första kontakten kan fastställa att kunden vill reklamera ett verkligt fel. Vi bad konsumentverket reda ut vad som gäller.
Erik Rönnblom, Vi Bilägare
Svar:
Det finns ingen specifik regel som tar sikte på vem som ska stå för en undersökningskostnad, vare sig i Konsumentköplagen eller Konsumentverkets överenskommelse med BilSweden om nybilsgaranti. Om konsumenten anser att bilen är behäftad med ett fel är det upp till denne att visa att bilen faktiskt inte fun-gerar som den ska. Konsumenten behöver inte veta vilka delar som kan vara trasiga, utan bara på vilket sätt felet yttrar sig. Om näringsidkaren därefter kan konstatera att ett fel föreligger, uppkommer frågan om när felet uppstod, och därmed vem som ska stå för kostnaderna (inklusive undersökningskostnaden). Under garantitiden är utgångspunkten att näringsidkaren står för kostnaderna. Om något fel däremot inte hittas över huvud taget, kan inte heller näringsidkaren krävas på kostnaden för undersökningen. Konsumenten har då ingen grund för att kräva ersättning för undersökningskostnaden och får istället själv stå för denna.
Daniel Eliasson, Jurist, Konsumentverket
Diskutera: Vad tycker du om svaren?
Fråga:
Min verkstad säger så här: Om jag kommer in med något som jag tycker är fel på bilen och det visar sig vara ett fel, då åtgärdar verkstaden det utan kostnad under garantitiden. Om det visar sig att det inte är något fel – då får jag betala undersökningskostnaden på minst 980 kronor. Jag tycker att det är lite fel. Vad tycker ni?
Wingvar
Svar:
Spontant förstår jag att verkstaden inte vill stå för en undersökningskostnad, om man inte redan vid första kontakten kan fastställa att kunden vill reklamera ett verkligt fel. Vi bad konsumentverket reda ut vad som gäller.
Erik Rönnblom, Vi Bilägare
Svar:
Det finns ingen specifik regel som tar sikte på vem som ska stå för en undersökningskostnad, vare sig i Konsumentköplagen eller Konsumentverkets överenskommelse med BilSweden om nybilsgaranti. Om konsumenten anser att bilen är behäftad med ett fel är det upp till denne att visa att bilen faktiskt inte fun-gerar som den ska. Konsumenten behöver inte veta vilka delar som kan vara trasiga, utan bara på vilket sätt felet yttrar sig. Om näringsidkaren därefter kan konstatera att ett fel föreligger, uppkommer frågan om när felet uppstod, och därmed vem som ska stå för kostnaderna (inklusive undersökningskostnaden). Under garantitiden är utgångspunkten att näringsidkaren står för kostnaderna. Om något fel däremot inte hittas över huvud taget, kan inte heller näringsidkaren krävas på kostnaden för undersökningen. Konsumenten har då ingen grund för att kräva ersättning för undersökningskostnaden och får istället själv stå för denna.
Daniel Eliasson, Jurist, Konsumentverket
Diskutera: Vad tycker du om svaren?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Ett alternativ är att be verkstaden kolla i samband med service, då brukar de inte lägga på extra.
På vis och sätt kan jag förstå verkstaden: Man måste nog stävja lite i bäcken så att folk inte kommer in med kreti och pleti och tar upp verkstadens tid i onödan, så att de kanske inte har tid att ge övriga kunder med riktiga fel den tid de förtjänar. Samtidigt är det förstås lite hårt och nuförtiden med sjukt komplexa elektroniska bling-bling fel så kan det ju vara svårt att veta om något är ett fel eller om det är en "feature".
.
Skulle man inte ha det så så skulle folk ränna i tid och otid. Finns ju... en viss kategori människor som bara ska gnälla och hävda att det är fel på produkten. Idioter vill jag gärna kalla dom. En vän som då jobbade på Fordverkstad hade en kund som strängt hävdade att det var något fel på bilen, då den ryckte i när han körde i stan. En grundlig genomgång gjordes - inget fel hittades. När han demonstrerade själv så visade sig att han ansåg att man inte skulle behöva köra på något annat än ettans växel i stan. Så han låg konstant och studsade på varvstoppet. Men det var fel på bilen för så skulle den inte betee sig.
Har var långt ifrån ensam om att ha sådan idiotidéer för sig. Nu hade han väl ingen ny bil så någon garanti fanns inte - men det skulle helt enkelt inte funka att bjuda på nån undersökningsavgift när det inte finns något fel.
Faktiskt bara att hålla med övriga.
Lite som vissa hypokondriker som springer på vårdcentralen 4ggr i månaden för näsdropp.
Och en av få gånger jag håller med Rapayel.
Men generellt har garanti-begreppet urholkats mer och mer i vårt land - se bara på olika former av elektronik där leverantören/tillverkaren allt oftare försöker slingra sig ur reklamationer och lägga skulden på kunden och ta betalt för felsökningar..
Har dock hittills aldrig råkat ut för att tvingas betala för det jag anser är garantiåtgärder på bilar - men det kanske lika gärna beror på mig eftersom jag inte missbrukar detta.
Förstår hur ni andra tänker, men är inte säker på att det är så vanligt som ni vill påskina, jag tror att motsatsen är vanligare, att man upplever ett faktiskt fel, tex ett glapp (menar nu elektriskt) som orsakar ett verkligt problem, hur benägen är då jag att betala felsökningsavgift 5 ggr då verkstaden inte hittar något fel, just av den anledningen att definitionen av ett glapp just är att det inte uppträder hela tiden, utan oftast så finns inte problemet, givetvis är det fortfarande fel på produkten. Ni andra kanske tycker det är helt OK att köpa en bil med garanti med ett eller flera fel, om verkstaden inte tror på Er? Kan acceptera detta om verkstaden i fråga accepterar att betala tillbaka felsökningsavgiften samt alla kostnader för att felet avhjälps på en annan verkstad.
Ja vem står på konsumentens sida i denna härva... absolut inte tillverkaren generalalagenten eller återförsäljarna.. svårt tro att biltidningarna som låtsas bry sig gör det heller.. mysigare kanske med gratisresor hotel o fina middagar spelar större roll för dessa människor
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.