På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.
Fråga:
Jag har en Volvo XC70 från 2009 med 2,4-liters dieselmotor. Kan jag använda OK:s motorolja, helsyntet SAE 5W-40? Volvo rekommenderar, enligt instruktionsboken, oljekvalitet ACEA A5/B5, viskositet SAE 0W-30.
Anledningen till frågan är att jag har 16 liter av OK:s olja i garaget, som jag gärna nyttjar först. Jag kör mest i Roslagsområdet där vi normalt ej har kallare än minus 10 grader kallt.
Vad jag förstår är det mest vid riktigt kallt väder som ”Volvo-oljan” är bättre.
ROY
Svar:
Det här med motorolja är ganska komplicerat. Både Volvo- och OKQ8-oljan som nämns är helsyntetiska multigradeoljor (sommar/vinteranpassade). Förutom viskositet klassas motoroljan av ACEA (organisation av europeiska motortillverkare) och API (amerikanskt bränsleinstitut). De additiv som tillsätts för att minska friktion, slitage, bränsleförbrukning, motverka rost, inre läckage etcetera ger helt avgörande förbättringar, förutom basoljan som för syntetoljor består av syntetiska basoljor och inte av mineralolja. Vissa biltillverkare ställer dessutom upp egna krav.
Vi tog kontakt såväl med OKQ8 som Volvo för att få ett vägledande svar. OKQ8:s tekniska avdelning svarar så här: ”Volvos rekommendation är en ACEA A5/B5 olja i kvalitetsnivå och 0W-30 i tjocklek. Jämför man mot OKQ8:s produkt som bilägaren har i garaget, så är den en ACEA A3/B3 och 5W-40 olja. Både kvalitetsnivå och tjocklek skiljer mot rekommenderat. 0W eller 5W kanske inte spelar så stor roll om bilen är av äldre modell och brukas där det inte blir allt för kallt.
Volvo kräver en 0W-30-olja och den är tunnare än det bilägaren har. Vad gäller kvalitetsnivån så skiljer den sig också och här rekommenderar vi att man följer tillverkarens rekommendation. Trots att OKQ8´s olja håller hög kvalitet så är den inte att rekommendera i detta fordon.”
Från Volvos presschef, Annika Bjerstaf, kom följande kommentar: ”Det som gäller är att man uppfyller klassningen. I garantisyfte skall rätt viskositet och klassning användas, annars kan detta vara skäl till avslag. Men i det här fallet är bilen från 2009 och då torde garantiskälet inte längre vara aktuellt. Då räcker det att klassningen uppfylls och viskositeten är av mindre betydelse.”
Erik Rönnblom, Vi Bilägare
Diskutera: Vad tycker du om svaren?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Jag tänker såhär och det är ju en skitig gammal diesel.
Är det partickelfilter på bilen?
Kolla den OK olja du har hemma vilken norm och till vilka andra dieslar och bilfabrikat den funkar till.
Rekomenderas den till några andra dieslar /bilfabrikat med motsvarande avgasrening skulle jag nog köra på dom 16 liter du har hemma och framför allt byta lite tidigare än du brukar då oljan liksom gratis.
1000-1400 mil det mår motorn gott av.
Det är vad jag skulle ha gjort och säker bra mycket bättre än att köra 2000 mil på den exakt rekommenderade oljan.
När man tittar i hyllan för olja på OK så står det 4-5 svindyra likadana syntetiljor men anpassade till typ lika många bilfabrikats motorer.
Kan nog tycka det har gått hysteri i detta på något vis och skillnaden är några olika addetiv eller vad det nu kan heta.
Håller till fullo med mso 1000 medan Annika på Volvo som vanligt har väldigt skeva kommentarer.
Vad har bilens ålder med vald viskositet att göra? Det beror på hur kallt det är, t.ex. om man bor i övre Norrland eller i södra Sverige. Men även om man har för vana att alltid köra dieselvärmaren. Att köra dieselvärmaren 15 minuter före start spar mer bränsle än vad värmaren har förbrukat.
ASEA A5/B5 är en tunn lågfriktionsolja som skall ge lägre bränsleförbrukning. Men att skrota 16 liter felfri olja är betydligt dyrare än att bilen drar 2 cl mer per mil.
ASEA A5/B5 är inte heller en låg SAPS-olja = låg Askhalt. ROY:s olja ASEA A3/B3 har ungefär samma askhalt som Volvos rekommenderade ASEA A5/B5 och är därför varken bättre eller sämre för partikelfiltret. Bättre för partikelfiltret vore i så fall att välja en ASEA C3-olja som har låg Askhalt och som därför har blivit en allt vanligare rekommendation på senare tid.
Om man har rensat ut innanmätet i partikelfiltret (så det bara är en tom burk), skall man då följa rekommenderad olja för om man har partikelfilter eller skall man följa rekommenderad olja för motor utan partikelfilter?
.
@ Stoor
Självklart har jag det. Samt tagit bort EGR-ventilen och sedan chiptrimmat min härliga V6:a. Men rådet från Audi är olika för samma motor, beroende på om bilen är utrustad med partikelfilter eller inte. Vilket den ju är. Fast ändå inte ;)
Ingreppet ovan gjorde att jag fick 52 Kw (~70 hk) och 130 Nm extra. Och vet du vad det bästa är? Jo, det är att ingen extra skatt (malus) tillkommer. Kan varmt rekommenderas. Nu har jag en familjekombi som för väldigt lite pengar gör cirka 5.7 sek på 0-100 och har en ännu bättre bränsleekonomi än tidigare. What´s not to like? :)
.
@klarsynt, givetvis kan du strunta i olja anpassad för partikelfilter om du tagit bort det, i övrigt är det lika viktigt att följa övrig spec på olja som tidigare, men behöver inte vara C3, About, "what's not to like", ptjaaa att det är olagligt!? Bilen är inte godkänd enligt regbes (om du inte gjort en ny) och kan i praktiken (dock inte troligt) i flygande bes. eller vanlig bes. upptäckas och då sitter du i skiten. men som sagt, att det skulle hända är nog minimal chans, men möjligt att det kommer att läggas fokus på att kolla just detta inom en snar framtid, går ju alltid ringa och fråga:P
@skarj
Ja, men då var det ju förra ägaren som gjorde det. Själv hade jag ingen aning. Trust me: Det är värt det. Det går dessutom inte att upptäcka om de inte tar isär själva partikelfiltret och den typen av besiktningar har jag aldrig hört talas om. Så min rekommendation till alla som vill undvika malus är att köpa en mer mainstream motor och så chiptrimma den, samt ta bort alla eländiga problemgrejer som EGR & PDF, vilket ger mer effekt bara det. Och mycket mindre problem :)
.
Nja, speciellt svårt är det inte, det är ju så att partikelfiltret fyller en funktion:) Så det är ingen komplicerad grej att mäta upp, samma sak så är det lätt att ta reda på om bilen är chiptrimmad, jag drivs inte av någon moralpanik på något vis, men det är nog ingen orimlig tanke på att fet kan börja att testas om man misstänker att folk börjar pyssla med dylika saker. Tveksamt som sagt att polisen kommer att hitta på det själv, men man tar en risk mest det jag vill påpeka. Besiktning och märkesverkstäder kan ju få det på sitt bord i framtiden, att rapportera. Har det gjorts av förra ägaren och den samme har låtit bli att upplysa om detta, så kan det kanske hjälpa, men om vi drar parallellen till att förra ägaren kopplat bort bromsar, du besiktigar bilen, nja helt bra blir det nog inte:) Även om det såklart som bilköpare är mycket enklare att upptäcka bristen på bromsar. Manipulerade bilar ska man passa sig för att köra, sälja dem ska man helt låta bli.
Välj en olja som överstiger rekommendationerna.
0w-30 med låg askhalt eller liknande är fina fisken vintertid.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.