Nästa artikel
Bilfrågan: Rätt olja i DSG?
Bilfrågan

Bilfrågan: Rätt olja i DSG?

Publicerad 27 november 2014
Gäller samma oljerekommendationer för alla bilar med sjustegad DSG-låda? Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
I nr 17/13 fanns en notis betecknad ”Fel på nästan tre miljoner VW-bilar”. Här anges att den sjustegade DSG-lådan inte klarar syntetolja utan behöver mineralolja för att fungera tillfredsställande, särskilt under varma och fuktiga förhållanden. I Sverige ska bytet ske gratis i samband med service. Vad gäller min egen bil, en Golf Plus 2011, har Volkswagen Personbilar bekräftat att byte till mineralolja kommer att ske vid nästa service.

Med anledning av ovanstående var det därför med stor förvåning jag i nr 11/14 läste att för Skoda Octavia rekommenderar importören inte byte av olja i den 7-växlade växellådan. Det är väl samma typ av DSG7-låda i  Skoda Octavia  som i Volkswagen Golf?

Leif Åkehag

Svar:
Vi rekommenderar, precis som VW, oljebyte i DQ200-lådan (7-stegade DSG). I Sverige berörs 3 583 Skodabilar, däribland några versioner av Octavia. Vi har inte haft något fall i Europa när det varit problem med växellådan (det uppstår främst i länder med varmt och fuktigt klimat) men fabriken har ändå gått ut med en generell rekommendation att byta olja på samtliga marknader.

Mikael Sandberg, Skoda Sverige

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2014-11-27 08:40
Peugo

Pust, som det där skulle hjälpa till att fixa grundproblemet, icke sa Nicke! Tro aldrig biltillverkarna skulle ta på allvar ansvar för sina produkter. Som tur finns det ändå tills vidare (och hoppas för all del i framtiden också) en del andra bilar att välja än från dessa som inte bryr sej.

#2 • Uppdaterat: 2014-11-27 09:16
Swemba

Det är skillnad på att _byta ut_ oljan och att byta olja ...
I fallet DQ200 var det frågan om att byta ut syntetoljan mot mineraloljan. Lådan har torrkoppling och ska inte behöva några oljebyten generellt.
De DCT-lådor Audi har i A4 och uppåt har våtkoppling och dubbla oljetråg. Där byter man oljan i lådan som en del i serviceprogrammet.

#3 • Uppdaterat: 2014-11-27 09:23
Peugo

Våtkopplade DSG-lådor litar ja betydligt mer på än den 7-växlade torra.

#4 • Uppdaterat: 2014-11-27 12:01
snabb95

Skulle vara intressant att veta varför varmt och fuktigt klimat är negativt för torrlamellkopplingen.
Varför skall man byta olja om kopplingen ändå är torr? Varför är mineralolja bättre än en syntetisk olja i detta fall?
Hur kan klimatet påverka oljan i en sluten växel(låda)? Finns det luftväxling via oljesticka eller avluftningshål?

#5 • Uppdaterat: 2014-11-27 13:37
milkylainen

Dq200 använder inte olja till kopplingen. Bara till själva transmissionsdelarna precis som en manuell låda. Mekatroniken använder hydralolja och behöver inte bytas på normal livstid ifall lådan är tät. Skillnaden att byta till mineral från syntetisk i transmissionen är noll i sverige. Möjligen är oljans förmåga att tåla misshandel faktiskt sämre när man byter till mineralolja.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.