Frågeställaren har hört att man kan montera ett permanent stopp i gastankarna för att slippa besikta dem och undrar om det stämmer.
”Har hört att man kan montera ett mekaniskt stopp gastankningsanslutningen. Besiktning behövs då inte. Stämmer det?” Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.
Fråga:
Jag har hört att man, inför besiktning, kan montera ett mekaniskt stopp (propp?) i gastankningsanslutningen. Detta gör gastankning omöjlig för all framtid och besiktning av gastankarna behövs inte. Ett av besiktningsbolagen angav detta muntligt. Kan inte hitta något på nätet om detta. Vet ni?
Stig Johansen
Svar:
Vi vände oss till teknikkonsult Morgan Isacsson på Bilprovningen som gav följande besked: Det finns två alternativ att demontera komponenter för gasdrift. Det är möjligt för de bilar som har två certifierade drivsystem och inte bara ett extra nödsystem för till exempel bensin, att sedan omregistrera bilen till bara det andra drivmedlet:
1. Viktiga komponenter i gassystemet demonteras. Minst måste gastankar, påfyllningsanordning och ledningar i gassystemet demonteras. Bränslesystemet ska i övrigt vara oförändrat. Ingen särskild dokumentation krävs då i samband med besiktning om besiktningsingenjören kan avgöra att viktiga komponenter demonterats och bränslesystemet i övrigt är i originalutförande. Vägning utförs dock för att fastställa ny tjänstevikt.
2. Tillverkaren kan även ange specificerade anvisningar för hur gassystemet ska sättas ur funktion. Gassystemet ska då pluggas eller sättas ur funktion på ett permanent sätt så att det inte går att återställa till gasdrift. Bränslesystemet ska i övrigt vara oförändrat.
Dokumentation som krävs vid denna typ av registreringsbesiktning: Intyg/underlag enligt TSFS 2010:87 kap 2, att demonteringen skett enligt biltillverkarens eller tillverkaren av gassystemets anvisningar.
Tillverkarens anvisningar som beskriver hur systemet varaktigt kan tas ur funktion.
Erik Rönnblom, Vi Bilägare
Diskutera: Vad tycker du om svaret?
Fråga:
Jag har hört att man, inför besiktning, kan montera ett mekaniskt stopp (propp?) i gastankningsanslutningen. Detta gör gastankning omöjlig för all framtid och besiktning av gastankarna behövs inte. Ett av besiktningsbolagen angav detta muntligt. Kan inte hitta något på nätet om detta. Vet ni?
Stig Johansen
Svar:
Vi vände oss till teknikkonsult Morgan Isacsson på Bilprovningen som gav följande besked: Det finns två alternativ att demontera komponenter för gasdrift. Det är möjligt för de bilar som har två certifierade drivsystem och inte bara ett extra nödsystem för till exempel bensin, att sedan omregistrera bilen till bara det andra drivmedlet:
1. Viktiga komponenter i gassystemet demonteras. Minst måste gastankar, påfyllningsanordning och ledningar i gassystemet demonteras. Bränslesystemet ska i övrigt vara oförändrat. Ingen särskild dokumentation krävs då i samband med besiktning om besiktningsingenjören kan avgöra att viktiga komponenter demonterats och bränslesystemet i övrigt är i originalutförande. Vägning utförs dock för att fastställa ny tjänstevikt.
2. Tillverkaren kan även ange specificerade anvisningar för hur gassystemet ska sättas ur funktion. Gassystemet ska då pluggas eller sättas ur funktion på ett permanent sätt så att det inte går att återställa till gasdrift. Bränslesystemet ska i övrigt vara oförändrat.
Dokumentation som krävs vid denna typ av registreringsbesiktning: Intyg/underlag enligt TSFS 2010:87 kap 2, att demonteringen skett enligt biltillverkarens eller tillverkaren av gassystemets anvisningar.
Tillverkarens anvisningar som beskriver hur systemet varaktigt kan tas ur funktion.
Erik Rönnblom, Vi Bilägare
Diskutera: Vad tycker du om svaret?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Jag har för mig att skatten blir samma som för en bensinbil så den lär bli bra mycket dyrare om man tar bort gasen! men det ska jag inte ta gift på.
Det finns firmor som gör detta. Ev. Konvegas.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.