På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.
Fråga:
Jag har en CTEK MXS5-laddare och CONNECT CIG PLUG i min Nissan. Frågan är om det är problemfritt och säkert att ladda mitt batteri genom cigarett/12 V-uttaget, eller kan det ställa till elektroniska problem för bilen?
Million
Svar:
Jag ställde frågan såväl till Nissan Sverige som till CTEK Sverige. Åsa Johansson på CTEK svarade att laddaren i fråga är helt elektroniksäker och kan ladda batteriet via cig-plug som har en inbyggd säkring på 8A. Laddare med en maximal ström på upp till 7A bör användas, annars kan det bli för mycket för kablaget. Förutsättningen är också att uttaget är ”levande” när motorn är avstängd (enklast att kolla genom att försöka ladda mobilen när bilen är parkerad, motorn avstängd och nyckeln urtagen).
Fördelen med det här sättet att ladda är att man slipper öppna huven och hitta rätt laddpunkter.
Att koppla direkt på minus är inte längre att rekommendera med tanke på att de flesta nya bilar har ett BMS (Battery Management System) kopplat till minuspolen. Därför är CTEK:s rekommendation att på dessa bilar koppla plus mot plus och minus mot chassi.
Alexandra Österplan på Nissan Sverige svarar däremot att man inte ska ladda via dessa uttag eftersom ”kablaget inte är dimensionerat för den effekten”.
Erik Rönnblom, Vi Bilägare
Diskutera: Har du anslutit en laddare så som frågeställaren beskriver?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
@ .gif
Det är inte långt kvar tills att garantin förverkas om användaren öppnar huven själv. "Huven får endast öppnas av auktoriserad verkstad" :)
.
Är uttaget avsäkrat med 8A så är ju kablaget dimensionerat för detta.
Faktiskt tror jag CTEK har bättre koll på detta än Nissan.
Själv dum elektroniknisse som man är förstår jag inte vad skillnaden är att koppla på minuspolen eller chassit, som med tjock kabel direkt är förbunden med minuspolen, det jag gissar att någon menat egentligen är att gnistbildning kan uppstå nära batteriet och vid storotur antända bildad knallgas, som mot förmodan (trotts att den är lättare än luft, inte har vädrats bort), om man antar att folk iaf börjar med att koppla minussidan för att sedan koppla på pluspolen, då finns denna risk kvar. I övrigt finns det ingen som helst skillnad mellan att koppla på minuspol eller chassi, förutsatt att minuspolen är ansluten (är den inte det, lär man få ladda läääänge om man ansluter laddaren till chassi:)
Jag har alltid kompletteringsladdat på cig uttaget.
Kan aldrig vara något problem.
Cig utag brukar vara avsäkrat med 10A i bilen och dessutom brukar Svenson laddare ge betydligt mindre.
Är bilen helt urladdad så den inte startar brukar jag koppla 25A lastbilsladdaren direkt under huven.
Det är liksom en annan sak.
Damen på Nissan har fel. Naturligtvis är kablaget till cigarett-uttaget anpassat till säkringen till densamma. Så det är inga problem att ladda via cigg-uttaget. Om du ansluter en för kraftig laddare så går säkringen helt enkelt.
Det har aldrig vart rekommenderat att koppla direkt på minuspolen på batteriet. Så länge jag kan minnas har rekommendationen alltid vart att koppla till chassi.
MXS5 ger max 5A. 5A kan man tycka att kabeln bör tåla.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.