På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.
Fråga:
I september lämnade jag in min Renault från 2015 på en 4.000-milaservice. Nyligen hittade jag locket till bromsvätskebehållaren liggande löst under huven! Slarv av verkstaden förmodar jag. Kan det innebära något problem som man borde ta upp med verkstaden som gjorde servicen? Som det nu ser ut har jag åkt omkring utan lock i ett halvår.
Thomas Sjöberg
Svar:
Ja, det är ju klart att locket sitter där av en anledning. Främst för att se till att det inte kommer ner smuts i behållaren eller att det stänker in vatten eller annat skräp när du kör. Så jag tycker att du ska ta kontakt med verkstaden och ställa frågan till dem. Då får de ta ansvar, ge ett svar och få kännedom om att det nog var lite väl bråttom innan motorhuven slängdes igen. Då minskar risken att det händer igen, för dig eller någon annan. Bromsvätskan är visserligen hygroskopisk, tar åt sig vatten, och måste därför bytas regelbundet för att inte orsaka korrosion eller ånglås. Det senare kan orsaka bromsbortfall. Problemet uppstår främst på grund av värmen nära bromsarna. Men självklart ska systemet vara så tätt som möjligt.
Erik Rönnblom, Vi Bilägare
Diskutera: Har du råkat ut för något liknande det frågeställaren varit med om?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Idiotiskt. Kommer hur mycket skit och damm som helst ner i bromsvätskan. Jag har råkat ut för något liknande när en gammal 9-5:a servades. Har aldrig blivit vän med verkstäder. Känns alltid som man åker in med ett fel och åker ut med fler. Alltid... "Undra vad de har haft sönder nu då?".
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.