Är en begagnad Peugeot 307 ett bra köp? Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.
Fråga:
Jag funderar på att köpa en begagnad bil, modell halvkombi med dragkrok och har sneglat en del åt Peugeot 307 från år 2006 och uppåt. Är det bra bilar? Från andra hör jag både och. Vad ska man tänka på att kolla extra noga vid ett köp? Har ni förslag på andra, likvärdiga, märken? Eller skulle ni rekommendera något helt annat märke?
Lena
Svar:
Det finns många bilar att välja på i samma klass som Peugeot 307 men du ska förstås välja en som du gillar. En bil som varit med i åtta år har antagligen skavanker här och där. 307:an kan ha problem med glappa styrleder, kärvande bromsklossar, oljeläckage, ryckig motorgång och brott på fjädrarna. Rost behöver du nog inte oroa dig för, även om bilen kunde vara bättre behandlad från början. De vanligaste problemen på Peugeot 307 och andra bilmodeller kan du läsa om på www.used-car-report.com. Statistiken är från Tyskland men den kan läsas på svenska.
Marianne Sterner, Vi Bilägare
Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?
Fråga:
Jag funderar på att köpa en begagnad bil, modell halvkombi med dragkrok och har sneglat en del åt Peugeot 307 från år 2006 och uppåt. Är det bra bilar? Från andra hör jag både och. Vad ska man tänka på att kolla extra noga vid ett köp? Har ni förslag på andra, likvärdiga, märken? Eller skulle ni rekommendera något helt annat märke?
Lena
Svar:
Det finns många bilar att välja på i samma klass som Peugeot 307 men du ska förstås välja en som du gillar. En bil som varit med i åtta år har antagligen skavanker här och där. 307:an kan ha problem med glappa styrleder, kärvande bromsklossar, oljeläckage, ryckig motorgång och brott på fjädrarna. Rost behöver du nog inte oroa dig för, även om bilen kunde vara bättre behandlad från början. De vanligaste problemen på Peugeot 307 och andra bilmodeller kan du läsa om på www.used-car-report.com. Statistiken är från Tyskland men den kan läsas på svenska.
Marianne Sterner, Vi Bilägare
Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Får man gissa att här utbryter en ny och lång debatt om franska vs andra bilar?
Oavsett, så är det alltid ett lotteri med begagnade bilar, man kan ha tur och otur med alla fabrikat. 307 är trevlig att köra, bekväm och rymlig. 307:an vi hade var det aldrig några problem med, medan andra har fått meka med sina. Inget unikt där.
Som tur är, så är bilarna inte komplicerade eller svåra med delar. Felen som är vanligast är billiga att fixa. Rost ser man ytterst sällan.
Jag skulle inte tveka att köpa en 307 igen.
Det är som sagt alltid vanskligt med begagnade bilar och det finns inga garantier för att det ena köpet är bättre än det andra. Bilar sjunker de första åren väldigt mycket i värde men sedan stannar priserna upp lite och det är precis i detta "mellanfacket" som en bil ifrån -06 hamnar. De är förstås väldigt mycket billigare än en helt ny bil men samtidigt inte så mycket billigare än en bil ifrån -09.
Den kan däremot vara typ dubbelt så dyr som en bil ifrån -02 men behöver på inget vis vara bättre på så sätt att den håller bättre/kostar mindre att äga.
När bilarna kommer lite till åren så händer det även en annan sak och det är att skillnaderna mellan alla olika fabrikat och dess modeller inköpsmässigt i det närmaste suddas ut.
Man kan få i princip vilken bil som helst för ungefär lika mycket pengar vilket innebär att en bil som var dyr som ny har tappat väldigt mycket mer i värde än den billigare bilen.
Därför kan man utan större problem i de flesta lägen t.e.x välja en Golf istället som har betydligt bättre rykte men åter igen så finns det inga garantier på att en sådan motsvarar förväntningarna bättre.
Om man nu specifikt gillar just Peugeot så hade jag istället valt en 308:a som kostar ungefär det samma som en 307:a då det är en betydligt bättre och krocksäkrare bil.
Min kära moder har haft tre stycken Peugeot 307 SW. En röd, en blå och en grå. En med 1.6l 110 hk, en med 2.0l 138hk - båda bensin. Och den sista var 1.6 HDI. Idag åker hon omkring i en 308 SW (ja åker för hon tycker hon är för gammal för att köra). Nå, dessa bilar fungerade alla väldigt bra. Hon är väldigt förtjust i Peugeot och hennes första var en 205:a. Hon skulle knappast hålla fast vid märket om det hade gett henne en massa problem och bekymmer. Kom ihåg, min mor gör bara de bästa affärerna - det är en stolthet som hon har, och det är också något som jag har ärvt. I vår familj så strävar vi efter att göra det bästa valet, bästa affären, bästa ekonomin, samtidigt som det ska vara mysigt och trevligt också. Detta är vad Peugeot med råge, korn och dinkel uppfyller. Och själv är jag inne på min fjärde PSA-produkt, en Citroën Picasso. Mina Citroën, och även den Peugeot som jag haft, har alla fungerat oerhört bra utan problem och utan mankemang. Jag har bara bytt vanliga förbrukningsartiklar som bromssklossar, torkarblad, glödlampor och gjort vanlig service. Jag brukar låta mina bilar gå över 15 000 mil och sen säljer jag dem för jag tycker det är trevligt med ombyte och något nytt, inte för att de har fungerat dåligt.
Min Picasso HDI -09 har rullat över 11 000 mil och jag stortrivs i denna premiumbil från en äkta premiumtillverkare.
Jag tycker just att komforten i en 307 är fantastisk med bland de bästa stolarna som jag provat och med en fin fjädring och så låga bullernivåer. Nu är ju stolar olika för olika människor, men för mig som är 1,85 lång har stolar och körställning i 307 fungerat väldigt bra för mig.
Har haft en, och den var bra under mitt år med den.
Det jag reparerade var relativt enkelt att utföra, och reservdelspriserna är hyfsade.
Trevlig att köra, och ganska bränslesnål.
Det enda jag inte gillade var förarstolen, för mjuk för att vara bra på långtur.
Min fru, som är mindre på alla ledder, trivdes utmärkt!
Skall ju tilläggas att min ben är för långa tom för volvo, därför trivs jag bäst i tyska bilar.
I allt annat var den som sagt trevlig, och billig att äga och köra!
Exakt en sån modell svärfar hade men som han till slut gav upp med, bara reparationer och dyra sådana till slut var det för dyrt att laga så han fick mer eller mindre skänka bort den, jag skulle personligen aldrig rekommendera någon att handla en bil där det är rena ryska rouletten om man får dyra och kostsamma problem, köp något som inte ligger i bottendelen på kvalitetsundersökningarna, alltså inte franskt!
Tror det skulle vara bäst att stänga diskussionen för det kommer med 100% säkerhet att spåra ur? Köp en 308 i stället, väldigt väldigt driftsäker! Men, undvik 1.6 THP -motorn.
Jag kör en 308 SW, efterträdaren till 307,
Bekväm, tyst och rymlig. Det har inte varit ett enda fel på 10 000 mil, och allt ser fortfarande bra ut.
Tidigare har jag kört både Svenskt och Tyskt, och är förvånad över komforten på alla punkter och felfriheten hos 308an. Jag är positivt överraskad.
Så kan det ju vara "JorgenE" men det är ju ingen garanti för att alla bilar fungerar lika bra. Vi har just nu 3 st 308:or i familjen och själv är jag inne på min andra. ( Hdi ) Bilarna har ju fungerat varje dag men en av dessa har varit lite otursförföljd och fått problem som inte de andra har haft. ( nybilsgaranti )Bilar mellan 2011-2013 ( ej exakt vetenskap ) har en löjligt låg serviceintervall på 1500 mil och det är irriterande när man kör mycket. Dessa årsmodeller är också dyrare att serva.
Den intresserade som inte behöver en kombi kan ju också ta en titt på Citroen C4 som delar mycket med 308:an. Den är i mångas ögon betydligt snyggare.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.