"Är det fel på ert exemplar eller är ni motorjournalister överdrivet petiga?" Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.
Fråga:
Jag funderar på att köpa en Ford Focus med den 8-växlade automatlådan. När man läser era synpunkter på Vi Bilägare får man intrycket att det är en riktigt dålig automat, ryckig och felprogrammerad. Jag har nu testat några olika Focus med denna låda och upplever att den växlar helt okej, även vid parkeringar, fram, back och så vidare, men bara under kortare testkörningar vilket ju inte kan jämföras med era långkörningar. Är det fel på ert exemplar eller är ni motorjournalister överdrivet petiga?
Sven
Svar:
Jag har frågat förarna i långteststallet och de vidhåller uppfattningen att Focus med lilla motorn och 8-växlade automaten växlar hårt. En av långtestförarna, som var med vid testkörningen inför Årets Bil i Danmark, fick då förklarat för sig av Fordtekniker att lådan är tänkt att växla snabbt – i princip från lockup-läge till nästa lockup-läge med så lite slirning som möjligt. De förare som testkört fler bilar av samma version och årsmodell anser att de har samma nackdel, korta och hårda växlingar. Den här egenheten blir mildare i ECO-läge och vid markant mjuk körstil. Med starkare motoralternativ upplevs växellådan också som lugnare. Det här är uppenbarligen inget fel, utan beror på konstruktionen eller snarare i programmeringen av växlingen. Vår testbil fick en uppdatering av mjukvaran men det medförde ingen skillnad. Om du är nöjd med drivlinan finns ingen anledning till tveksamhet inför ett köp – det är ju du som ska trivas med bilen!
Erik Rönnblom, Vi Bilägare
Diskutera: Vad tycker du om svaret?
Fråga:
Jag funderar på att köpa en Ford Focus med den 8-växlade automatlådan. När man läser era synpunkter på Vi Bilägare får man intrycket att det är en riktigt dålig automat, ryckig och felprogrammerad. Jag har nu testat några olika Focus med denna låda och upplever att den växlar helt okej, även vid parkeringar, fram, back och så vidare, men bara under kortare testkörningar vilket ju inte kan jämföras med era långkörningar. Är det fel på ert exemplar eller är ni motorjournalister överdrivet petiga?
Sven
Svar:
Jag har frågat förarna i långteststallet och de vidhåller uppfattningen att Focus med lilla motorn och 8-växlade automaten växlar hårt. En av långtestförarna, som var med vid testkörningen inför Årets Bil i Danmark, fick då förklarat för sig av Fordtekniker att lådan är tänkt att växla snabbt – i princip från lockup-läge till nästa lockup-läge med så lite slirning som möjligt. De förare som testkört fler bilar av samma version och årsmodell anser att de har samma nackdel, korta och hårda växlingar. Den här egenheten blir mildare i ECO-läge och vid markant mjuk körstil. Med starkare motoralternativ upplevs växellådan också som lugnare. Det här är uppenbarligen inget fel, utan beror på konstruktionen eller snarare i programmeringen av växlingen. Vår testbil fick en uppdatering av mjukvaran men det medförde ingen skillnad. Om du är nöjd med drivlinan finns ingen anledning till tveksamhet inför ett köp – det är ju du som ska trivas med bilen!
Erik Rönnblom, Vi Bilägare
Diskutera: Vad tycker du om svaret?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Vad menas med korta hårda växlingar? Min dsg 7 växlar snabbt (typ kort) mellan växlar...bilen försöker hålla lågt varv och många växlar innebär snabbare och kortare växlingar. Går jag över till S läget kan jag dra längre på växlarna med högre varvtal, men använder sällan det läget.. D läget funkar bra nästan alltid utom vid väldigt snabba omkörningar.
Nja jag har kört octavia 1,0 med dsg låda i 7000 mil och jag skulle säga att forden är ryckig jämförelsevis.
Och Fordens 1,0a är nog definitivt törstigare och mer ociviliserad än vag motorn.
Har provkört Focus 180hk med denna låda, kan inte säga att jag reagerade över automatlådan. Gick faktiskt riktigt bra. Jämfört med min förra SUV, Kuga 2015, var Focus automatlådan klart bättre
Styggavargen: tiden mellan att ena växeln är i tills den andra utan att momentomvandlare eller koppling ligger i någonstans. DSG växlar inte snabbt överhuvudtaget i normala bilar. Att den lägger i nästa växel är inte samma sak som att den släppt kopplingarna. Någonstans mellan 500ms till 1000ms är ganska normalt och kan inte anses som snabbt. Den kan givetvis göra det fortare men då blir det obekvämt. Precis som här. Att det är en DSG är inte magiskt för det.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.