På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Mejla till bilfragan@vibilagare.se.
Fråga:
Upptäckte att min Subaru Outback hade slitit ner höger bakdäck två mm mer än de övriga tre. Så jag lät göra en hjulinställning som dock visade att bilen var utan anmärkning. Då hade bilen gått 7 500 mil. I vinter har även vinterdäcket höger bak slitits två mm mer än de övriga efter 800 mil. Ny hjulinställning gjordes, vilken nu visade en liten felställning fram. Vill ju inte få de nya sommardäcken nerslitna också. Vad kan vara orsaken?
Svar:
Det är svårt att svara på. Du har ju börjat nysta i rätt ände kan man tycka. Jag antar att det var en fyrhjulsinställning som gjordes? Balansering är också gjord och fälgar kontrollerade gissar jag. Kvar att kolla är hjulupphängning med leder och stötdämpare. Man kan inte utläsa något av hur det ökade slitaget på höger bak ser ut? Klassiska fel vid onormalt däckslitage är fel hjulinställning, obalans, fel däcktryck. Men här verkar det vara ett lite klurigare problem om det som gjorts har gjorts korrekt. Fyrhjulsdrivningen bör med normal körning ge mindre skillnader mellan slitage bak och fram. Har läsekretsen något tips?
Erik Rönnblom, Vi Bilägare
Kommentarer till artikeln (3)
- 16 september 2021 Det skulle - faktiskt -…
- 16 september 2021 Om inte däcket slitits…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.