”Helt plötsligt ska fordon inuti cirkulationsplatsen ge företräde till fordon på väg in i cirkulationsplatsen. Är det korrekt?” Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.
Fråga:
Jag bor vid Barkarbystaden och där har kommunen infört avgift för parkering. Det står ingenstans var eller hur du ska avlägga avgiften. Måste det inte tydligt framgå hur man ska göra för att betala?
Kommunen har i en cirkulationsplats gjort ett lokalt undantag och infört väjningsplikt inuti cirkulationsplatsen, det vill säga motsatsen till hur man gör vid en cirkulationsplats – lämnar företräde till de inuti cirkulationsplatsen. Helt plötsligt ska fordon inuti cirkulationsplatsen ge företräde till fordon på väg in i cirkulationsplatsen. Är det korrekt?
Tycker det är helt uppåt väggarna ologiskt skyltat.
R Eriksson
Svar:
Avgiften är inget nytt. Den infördes 2015. Avgiften ska givetvis avläggas i de P-automater som finns inom parkeringszonen. Tyvärr har vi under en längre period endast haft fyra automater utefter Barkarbyvägen. Men nu är ytterligare fem automater på väg upp och senare kommer fler vid de kvarter som ej är färdigbyggda. Hänvisningsskyltar har kommit upp under våren. Man kan även betala via en app – WayToPark, där gällande zon anges.
Gällande rondellen i Kalvhälla-vägen/Barkarbyvägen så är det för Järfälla kommun en ny typ av reglering, ursprungligen avsedd för spårtrafik. Nu prioriteras istället busstrafiken. Därför har vi valt att införa väjningsplikt gentemot kollektivtrafikkörfältet även i övriga korsningar.
Niklas Petrov, Trafikingenjör Järfälla kommun
Diskutera: Vad tycker du om svaret?
Fråga:
Jag bor vid Barkarbystaden och där har kommunen infört avgift för parkering. Det står ingenstans var eller hur du ska avlägga avgiften. Måste det inte tydligt framgå hur man ska göra för att betala?
Kommunen har i en cirkulationsplats gjort ett lokalt undantag och infört väjningsplikt inuti cirkulationsplatsen, det vill säga motsatsen till hur man gör vid en cirkulationsplats – lämnar företräde till de inuti cirkulationsplatsen. Helt plötsligt ska fordon inuti cirkulationsplatsen ge företräde till fordon på väg in i cirkulationsplatsen. Är det korrekt?
Tycker det är helt uppåt väggarna ologiskt skyltat.
R Eriksson
Svar:
Avgiften är inget nytt. Den infördes 2015. Avgiften ska givetvis avläggas i de P-automater som finns inom parkeringszonen. Tyvärr har vi under en längre period endast haft fyra automater utefter Barkarbyvägen. Men nu är ytterligare fem automater på väg upp och senare kommer fler vid de kvarter som ej är färdigbyggda. Hänvisningsskyltar har kommit upp under våren. Man kan även betala via en app – WayToPark, där gällande zon anges.
Gällande rondellen i Kalvhälla-vägen/Barkarbyvägen så är det för Järfälla kommun en ny typ av reglering, ursprungligen avsedd för spårtrafik. Nu prioriteras istället busstrafiken. Därför har vi valt att införa väjningsplikt gentemot kollektivtrafikkörfältet även i övriga korsningar.
Niklas Petrov, Trafikingenjör Järfälla kommun
Diskutera: Vad tycker du om svaret?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Vad jag kan se är det inte skyltat med påbudsmärket D3 för rondell/cirkulationsplats, alltså är det ingen rondell/cirkulationsplats.
Lokala trafikregler som avviker från det normala är trafikfarliga.
Den som ritat vägnätet inne i Barkarbystaden borde se över sin medicinering. Maken till gytter är svårfunnet.
I Ryssland har de så i alla rondeller: De som redan är i dem har värjningsplikt för dem som vill in i dem... Hyfsat snurrigt.
.
Nej, nej och åter nej. Antingen är det en cirkulationsplats eller inte. Den där jäkla halvmesyren är trafikfarlig.
Politiker förstör mycket för allmänheten.
Som boende i Järfälla har jag konstaterat att kommunen numera har en del underliga saker för sig med trafiken. Jag har en elbil som jag laddar utanför simhallen. För några veckor sedan blev jag tillsagd av en vakt att om jag laddade där så skulle jag få böter - för det är en mc-parkering… Uttagen för laddning är skyltade bl.a. med vägmärket T24, laddplats, endast för elbil som det står i körskoleboken.
När jag frågade kommunen så fick jag först svaret att ”Av bifogad bild att döma är det allmän parkering, endast för elbilar och motorcyklar.” Men det var fel svar enligt trafikingenjörerna som upplyste om att T24 kallas ”tilläggstavla laddplats”. Det står alltså fel i den färska körskoleboken…
Att det även finns en skylt med en mc uppfattade jag som att det även var för motorcyklar, precis som kommunen först svarade. Men det är en laddplats för enbart motorcyklar fick jag sedan veta. Har aldrig sett mc på laddning där men väl elbilar.
Vi Bilägare är uppmärksammade på detta via Claes Johansson, få se om det blir något.
Bakvända rondeller hittar man även i Holland och Belgien, helt odugliga!
Rondellen bygger ju på att det ska rotera, annars blir det inget flöde.
Att hitta på lokala lösningar är vansinne!
I Europa är en rondell är alltid skyltad med D3 (eller liknande), finns inte denna skylt är det en rund korsning och andra regler gäller.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.