På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.
Fråga:
Har hört att 2 dl tvåtaktsolja vid varje tankning ska vara bra för dieselmotorn. Har själv en husbil med 2,8 l Fiat-diesel av årsmodell 2005. Rekommenderar ni också den inblandningen och i så fall tvåtaktsolja för båtmotorer?
Carl-Gunnar Holst
Svar:
Dieselbränslet i dag är mycket noggrant specificerat till sitt innehåll och sina egenskaper. Att sätta sig över detta och börja blanda in andra substanser är inget vi rekommenderar.
Bengt Dieden, Vi Bilägare
Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
OM jag misstänker att spridarna är något igensatta skulle jag slå i ett additiv köpt över disk som STP Diesel Injection Trim. Jag skulle inte själv grejja med snickarbodsmetoder.
...
Dessutom är det väldigt viktigt att se till att tanken alltid är välfylld i en bil som går lite som många husbilar gör. Det blir förhållnandesvis mycket kondensvatten i en nästan tom tank då luften bär mycket fukt som fäller ut vid temperatursvängingar. Det är bara att kolla gräsmattan nu i höst. Det är inget man vill ha i drivmedlet. Dels rostar tanken om den är av plåt, dels blir det driftstörningar av vatten och bränslefiltret sätts igen i onödan.
Det sa de i mitten av 90-talet med... och det var ett antal insprutningspumpshaverier pga den nya dieselns sämre smörjegenskaper (sänkt svavelhalt).
Att blanda tvåtaktsolja i dieseln (dock mindre än en fjärdedels % för att undvika blårök) skadar inte motorn och är faktiskt bra för insprutarna. MEN inte för en diesel med piezzo-insprutare och / eller med katalysator (partikelfilter)! Fiat 2.8 liter diesel är en common rail maskin (tillverkad av IVECO).
Apropå olika märken av diesel... Jag körde tidigare uteslutande Statoil men sen dom bytte till "Miles" så tyckte jag mig märka vissa problem med min lilla "miljödiesel". Därefter har jag gått "laget runt" av de flesta märken (flera tankar på varje märke) men inte sett nån solklar vinnare så för en månad sen var jag åter på Statoil och tankade och nu tyckte jag faktiskt att jag märkte en förbättring jämfört med OKQ8 som jag körde före Statoil och det var vid låga varvtal när det kunde förekomma en lätt "spikning" vid belastning men denna tendens försvann i stort sett helt med "Miles". Psykologiskt eller inte men f n känns det som att motorn trivs bättre vid låga varvtal med "Miles" diesel - i alla fall jämfört med OKQ8...
Leifer - yes, absolut. Körde ett flertal tankar med den men inget som utmärkte sig positivt. Som sagt - det kanske trots allt är samma sörja i alla pumpar med lite skillnader beroende på leveranstidpunkt - vad vet jag ?
Tvåtaktsolja skulle man använda på samma sätt i en bensin-insprutningsmotor på sjuttiotalet sades det!
Om det gjorde susen, eller bara var en skröna vet jag inte!
Det jag vet är att en motor med igensatta insprutare ofta går bättre efter en rejäl skvätt lacknafta i en tank bensin!
Bara att lukta på injektor-cleaner, eller läsa innehållsangivelsen på biltemas motsvarighet, för att avgöra vad det till största del består av.
Innehållsförteckning finns också på red lines dieselcleaner, nafta och toluen, så det ska väl helt enkelt vara petroleumbaserat lösningsmedel, eller som det heter fint, mineralterpentin!
Det finns ju en anledning till att tillverkarna numera vill byta dieselfilter så jäkla ofta. Dålig Diesel enligt tillverkarna gör att filtrena måste bytas ofta.¨
Tidigare var det i stort sett bara att se till att inte köra med för lite diesel i tanken (särskilt vintertid) så behövde man i princip "aldrig" byta dieselfiltret.
Vid besök hos en dansk Volkswagenverkstad i somras hittade jag en broschyr om "originale additiver - sikrer din motor et langt liv" I denna fanns beskrivet additiver både till bensin- och dieselmotorer. Dessa skulle vara bra för olika förhållanden i motorn och det rekommenderas att användas upp till två gånger per år. Det var VW-standard 507 53 A och B till bensin och 505 26 till diesel. De skulle passa till alla Volkswagen-gruppens modeller med diesel- och bensinmotorer. Har någon sett detta hos någon svensk VW-verkstad?
Jag vet i alla fall att all mackdiesel är kass.
Tankade i hamnen, vit diesel (100% RME-fri), det va fina grejjor och bilen belönade mig med lägre förbrukning, mjukare gång och lättare kallstart.
Mackdiesel är som bekant svagt gulfärgad, och det blir av RME-Tillsatsen.
Och det är helt lagligt att tanka båtdiesel sålänge det är den vita, skattade. Den gröna, skattebefiade, är olaglig att tanka i bilen (Och båtar under ett visst mått).
För frågan: Skadar absolut inte att slå i mindre mängder tvåtaktsolja i dieseln, särkilt på bilar med s.k "pump-düse", alltså traditionell insprutningspump. Dock gör det ingen större nytta på common-railmotorer och är direkt skadligt för piezoelektriska insprutare..
Bäst vore om alla körde på EcoPar...
Nisseste, om du menar vag original additiv, så såldes den i sverige då jag jobbade med reservdelar hos en återförsäljare på 90-talet.
Fråga i reservdelsbutiken, då sålde vi mycket av den.
En produkt liknande stp injector cleaner, men faktiskt effektiv, då hade man ju problem med bränslet, det var då man började mixtra med etanol.
Om det är samma produkt idag vet jag inte.
Håller med PI
Har själv åkeri och har provat olika bolag. Det verkar som det skiljer lite mellan olika motorer men Nissan o Mercedes verkar "spika" lite mindre på lägre varv med Statoil dieseln. Vi har även märkt av en lite bättre ork i Mercedes lastbilarna. Sen att dom ska dra 2% mindre är bara försäljningsprat som jag jämför med tvättmedelsreklamen.. Går inte o mäta så små procentandelar i praktiken då det räcker om det blåser (som det alltid gör ute) eller är lite blött på vägen med högre rullmotstånd som följd så är mätningen satt ur spel
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.