Nästa artikel
Bilfrågan: Olika tryck uppe och nere?
Bilfrågan

Bilfrågan: Olika tryck uppe och nere?

Publicerad 6 mars 2020 (uppdaterad 2 november 2020)
"Kan däcktrycket på bilen bli olika beroende på om bilen står på backen eller är upplyft på en billyft eller domkraft?" Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Kan däcktrycket på bilen bli olika beroende på om bilen står på backen eller är upplyft på en billyft eller domkraft? På verkstäder brukar teknikerna fylla på luft när bilen är upplyft vilket naturligtvis ger bättre arbetsställning men kan det påverka däcktrycket?

Svar:
Jag kan förstå tanken, men eftersom ett däckvolymen endast ändras extremt lite är det försumbart. Det som händer när däcket når marken är att formen på det förändras en aning, men volymen är den samma. Det man däremot inte får glömma är att öka däcktrycket när man ska köra med mycket last, alternativt med många passagerare. Anledningen till detta är att ett för lågt däcktryck skapar ett överdrivet och onaturligt slitage på slitbanan, men också en onaturlig arbetstemperatur för gummit.
Erik Rönnblom, Vi Bilägare

Diskutera: Vad tycker du om svaret?
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2020-03-06 18:18
Carl Trefalt

Håll trycket uppe.

#2 • Uppdaterat: 2020-03-06 22:09
Hundter

Exemplet haltar! 2000 kg/ 4 borde ju höja trycket eftersom volymen ändras!
Jag efterlyser en fysiker! :-))

#3 • Uppdaterat: 2020-03-07 08:51
Tjalle

"däckvolymen ändras extremt lite.....försumbart". "formen förändras....volymen är densamma"
Två inte helt identiska svar i ett.
Yttre belastning medför viss deformation, minskad volym och något högre tryck.
Jag kan dock hålla med om att det är marginellt.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.