Nästa artikel
Bilfrågan: Olika bedömning av våtgrepp?
Bilfrågan

Bilfrågan: Olika bedömning av våtgrepp?

Publicerad 24 oktober 2019 (uppdaterad 5 november 2020)
"Att ha olika märken och mönster som är ”lika” är absolut inga problem, enligt min verkstad. Vad säger ni?" Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Min däckverkstad svarar, på en fråga från mig om att ha olika däckfabrikat på bilen med olika EU-märkning för våtgrepp, att man får ta EU-märkningen av däck med en nypa salt. Anledningen är att märkningen inte har någon gemensam linje. Våtgrepp A är på Pirelli inte alltid samma som våtgrepp A på exempelvis Goodyear. Så alla kör inte efter samma. Att ha olika märken och mönster som är ”lika” är absolut inga problem. Vad säger Vi Bilägare.
Thomas

Svar:
EU-märkningen utgår från samma skala vid betygsättning av exempelvis våtgrepp. Testerna omgärdas av ett regelverk som innebär att ett däck ska få samma resultat oavsett var testet för EU-märkningen utförs. Det finns förstås en marginal inom varje betyg som ger en liten glidning. Så det kan skilja en del på bromsförmågan inom betyget A. Och skillnaden i prestanda mellan ett svagt A och ett starkt B kan vara liten. Men så är det med all betygsättning. När det gäller att blanda olika däck på bilen hänvisar vi till Däckbranschens Informationsråd, som rekommenderar att använda samma fabrikat/modell av däck på bilens alla fyra hjul, men om man ska blanda olika däck bör man åtminstone ha likadana på samma axel. Däck på samma axel bör också vara i likvärdigt skick. Däcken med bäst grepp ska monteras bak på bilen.
Erik Rönnblom, Vi Bilägare

Diskutera: Vad tycker du om svaret?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2019-10-24 08:55
Raphael

Att det kan vara stor spännvidd på däck med samma betyg i EU-märkningen, det har vi ju sett i däcktester. Kanske utöka med tre gradig skala för varje betyg.
T ex: A+ A A-

#2 • Uppdaterat: 2019-10-24 21:22
jete

Det är krav på lika mönster/samma tillverkare för däcken på hö och vä sida per axel i Spanien. Jag åkte dit på det fast däcken såg lika ut men hade olika tillverkare. Det var en MYCKET noggrann kontroll på detta. Blir väl snart krav i Sverige också.

#3 • Uppdaterat: 2019-10-28 20:04
BSAA7

Hamnade fel...Sorry

#4 • Uppdaterat: 2019-10-24 14:21
milkylainen

Kan och kan. Ja du kan. Du kan ha fyrkantiga däck också. Men alla med hjärninnehåll fattar att olika tillverkare kan omöjligen ha exakt samma förutsättningar fast mönstret ser ganska lika ut. Så vill man vara säker och inte råka ut för situationer där friktionstalet skiljer sig väsentligt pga däcken... ja då kör man lika däck på alla fyra. Det är inget magiskt eller konstigt.

#5 • Uppdaterat: 2019-10-27 10:58
milkylainen

jete: Det beror på att vissa vägar därnere blir såpa i väta, för att asfalten är slätare än silke och har dålig avrinning. Däck med olika friktionstal eller mönster blir en dödsfälla då bilen gör piruetter med liten förvarning. Så de har nog nog all rätt att kolla.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.