Nästa artikel
Bilfrågan: Normalt oljebyte?
Bilfrågan

Bilfrågan: Normalt oljebyte?

Publicerad 12 juni 2014 (uppdaterad 12 juni 2014)
"Var inne på 3 000-milaservice på min Mercedes 180 CGI som gått 2 411 mil. Är det normalt att göra oljebyte i automatlådan då – till en kostnad av 4 590 kronor extra?"
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

FRÅGA:
Var inne på 3 000-milaservice på min Mercedes 180 CGI som gått 2 411 mil. Är det normalt att göra oljebyte i automatlådan då – till en kostnad för mig på 4 590 kronor extra utöver service? Hela kostnaden 8 529 kr.

Mats Eklund

SVAR:
Enligt Mercedes-Benz instruktioner ska ett oljebyte i automatlådan ska göras efter 5 000 mil eller 36 månader (vilket som kommer först). Eftersom serviceintervallerna är 3 000 mil har verkstaden gjort oljebytet redan nu. Hade de väntat till 6 000 mil hade de inte följt serviceföreskrifterna. Det är ovanligt med oljebyte på automatlådor men Mercedes har valt detta för att avlägsna slitagepartiklar i oljan efter inkörningen. Därefter gör du inget oljebyte alls. Dessa uppgifter finns även i OKQ8:s oljeguide, vilken du finner på nätet. 

Bengt Dieden, Vi bilägare

Diskutera: Hur hade du svarat på frågan?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2014-06-12 07:27
snabb95

Borde ha räckt med ett filterbyte för c:a 100 kr om filtret är värt namnet.

#2 • Uppdaterat: 2014-06-12 07:54
duccedriver

Inte fel med gammaldags service, men var det maltwhisky dom hällde i lådan?
Priset antyder ju det......

#3 • Uppdaterat: 2014-06-12 08:15
Thommys

Det står inte hur gammal bilen är. Det kan ju vara 36 månadersgränsen som var uppnådd också.

Jag vet inte heller om personen har köpt bilen som ny. I så fall rekommenderar jag att man alltid väljer ett serviceavtal så blir det, för det första totalt sett billigare, sedan kommer det aldrig en kalldusch när man varit på service, utan snarare tvärt om, man kan gladeligen bara hämta ut bilen utan att betala ett öre. Själv betalar jag 279 kr i månaden (på autogiro) för min B-klass. Priset varierar beroende på motor och modell.

Sedan rekommenderar jag att man alltid köper till förlängd garanti på två år, så får man totalt fyra år. Priset för det är en engångskostnad på 5000-12000 beroende på modell (A-klass till S-klass), en bagatell i köpet och en bagatell om t ex en automatlåda rasar. Garantin följer bilen så även om man har den en kortare tid så ökar andrahandsvärdet. Det går även att köpa till garantin efter köpet, under vissa förutsättningar.

Sedan rekommenderar jag en sak till för de som köper en ny Mercedes. Gå med i Mercedesklubben (en fristående förening) och du får automatiskt bra rabatt på köpet. Dessutom bra rabatt på tillbehör och reservdelar. Men det krävs att du varit med i klubben minst 1 år.

#4 • Uppdaterat: 2014-06-12 09:06
Bortom

Årsmodellen framgår inte. En 2012 (180CGI) har fri service i 3 år/6000mil. Första oljebytet i aut.växellådan är vid 6500mil (enligt instr.boken. Snacka om snålhet).
Intressant med "...men Mercedes har valt detta för att avlägsna slitagepartiklar i oljan efter inkörningen." INGA andra biltillverkare har oljebyte i aut.lådor för att ´avlägsna slitagepartiklar efter inkörningen´. Det är ett förtäckt erkännande att 7G-Tronic lådor forfarande dras med mycket problem, efter 11 års (!) tillverkning.
Aut. olja skall bytas då och då (typ efter 10.000mil) OAVSETT vad tillverkaren säger. Oljor slits (oxiderar) med tiden. Aut.oljan är nästan lika varm som motoroljan (aut.lådor har separat kylare)... varför ska den då aldrig bytas?

#5 • Uppdaterat: 2014-06-12 09:37
Thommys

Bortom

"Det är ett förtäckt erkännande att 7G-Tronic lådor forfarande dras med mycket problem, efter 11 års (!) tillverkning."

Det är det inte alls. Även 5G-lådan (722.6) har ett oljebyte inlagt vid 5000 mil.

#6 • Uppdaterat: 2014-06-12 09:56
Gunnar Lindberg

Mercedes rekommenderar oljebyten i automatlådor inte bara efter inkörning. Min E500 11 år och 12000 mil, fick 8 liter (112 Euro) vid senaste service. 16 nya tändstift var dyrare, 181 Euro.

#7 • Uppdaterat: 2014-06-12 10:22
Tjalle

Vilket "tur"!

Jag har, av olika orsaker, aldrig tidigare köpt en ny bil. Nu har jag beställt en, men - tack och lov - inte en MB!

Jag har förstått att den stora inkomsten för åf INTE är marginalen vid bilköp utan den förtjänst de gör på oskäliga servicekostnader. Undantaget är BMW, som har 3 års fri service.

Jag skulle aldrig köpa en bil som kräver den service som MB tydligen kräver.

Hur gör man i USA? Jag har svårt att tro att amerikaner, som är bortskämda med att en automatlåda går "hur länge som helst" - utan service - accepterar - dyrt - oljebyte.

#8 • Uppdaterat: 2014-06-12 14:02
olvildrajv

@Tjalle 2014-06-12 10:22

I USA byter man olja som galningar. Fortfarande är det mycket vanligt att man byter motorolja så ofta som var 3000 USA-mil (5000 km). Å andra sidan är oljebyten rejält mycket billigare då mellanhänderna ej har trissat upp priserna som här i Sverige. Helt galet att samma motor/vxlolja kostar 3-4 ggr så mycket som i ex USA eller Tyskland.

#9 • Uppdaterat: 2014-06-12 15:25
linnear

På min C klass så byts oljan en gång vid 6000 mil för automaten.
Blir ingen större kostnad efter som jag har fria servicar under ett servicekontrakt från ÅF.
Finns väl ingen som betalar det fulla priset de första tre åren på service för en ny Merca?

#a • Uppdaterat: 2014-06-12 16:07
Tjalle

olvildrajv: jag Googlade och fick följande uppgifter - jag kan inte svara för hur tillförlitliga dom är - men dom stämmer med min uppfattning om amerikanska automatlådor: "Normalt rekommenderar tillverkarna att olja byts var 16.000 mil ( 100.000 miles) - för några av Fords lådor, var 24.000 mil".

I min värld innebär det "hur länge som helst" - första ägaren kör inte 16.000 mil och andra/ tredjehandsköparen byter inte automatlådeolja- lika lite som han byter bromsvätska.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.