Nästa artikel
Bilfrågan: Normal överförbrukning?
Bilfrågan

Bilfrågan: Normal överförbrukning?

Publicerad 22 februari 2019 (uppdaterad 6 november 2020)
”Enligt tillverkaren ska den dra 3,5 liter på 100 km vid blandad körning. Vad kan det vara för fel?” Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Jag äger en Hyundai i30 årsmodell 2014. Den drar sju liter diesel på 100 km stadskörning. Den är manuell och har sex växlar. Är det normalt? Enligt tillverkaren ska den dra 3,5 liter på 100 km vid blandad körning. Vad kan det vara för fel?
Ali

Svar:
Jag befarar dessvärre att det alls inte är något fel på din bil. Jag utgår ifrån att du har en i30 med 1,6-litersdiesel. Den ska dra 4,1 l/100 mil vid stadskörning. Men vår erfarenhet från just stadskörning är att förbrukningen kan variera kraftigt, beroende på trafikrytmen och stillastående. Ytterst få bilar klarar tillverkarens uppgivna bränsleförbrukning. 7,0 l/100 km istället för 4,1 låter visserligen vansinnigt mycket högre. Men gör ett test av förbrukningen vid blandad körning. Då bör du hamna i närheten av Vi Bilägares test av bilmodellen hösten 2012, då vår förbrukning landade på 5,3 l/100 km. Det är 23 procent högre än deklarerade 4,3. Blandad körning kan ge en mer rättvis bild av förbrukningen. Och är skillnaden även då extremt stor, kan en kontroll av motorns styrning vara nödvändig.
Erik Rönnblom, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2019-02-22 08:07
L. Mäkinen

Ali kanske inte kör 100% som körcykeln föreskriver. Det kanske till och med är så att AC:n är på och andra trafikanter som påverkar framfarten.

#2 • Uppdaterat: 2019-02-22 08:29
K_Klabbe

Ja tillverkaren lovar väl knappast att förbrukningen som är angiven är den som gäller i verklig trafik. Det är ju en förutbestämd körcykel som tillverkaren kan optimera mot men annars inte påverka. Kanske hade det varit bättre med en poäng istället för l/mil som resultat från mätningarna utifrån körcykeln. Så slipper man förvirringen som bl.a. frågeställaren känner. Huvudsyftet med den uppgivna förbrukningen är ju ändå att jämföra olika modeller och inte att exakt försöka förutsäga vad förbrukningen kommer att bli då det ändå varierar såpass mycket beroende på användning.

#3 • Uppdaterat: 2019-02-22 09:27
hultarn

Nu är ju inte stadskörning alltid likadan. Det är högst individuellt hur bilen körs, kanske endats 5 km varje gång i staden, med många köer och stillastående - inte konstigt om förbrukningen stiger.
Körcykeln är baserad på en viss körning, och väldigt få lär köra likadant, oavsett om det handlar om stad, landsväg eller blandad körning. Sen är det förstås även beroende på hur föraren kör, där skiljer mycket för förbrukningen.

#4 • Uppdaterat: 2019-02-22 09:53
Granlundii

Ja, kör frågeställaren bara stadskörning, antagligen korta sträckor så motorn knappt hinner bli varm - då är väl 7 liter ingen orimlig siffra.

#5 • Uppdaterat: 2019-02-22 10:17
mso 1000

Det är Pricis som för dom flesta andra fast dom bara tankar och ser glad ut och betalar statoil räkningen den sista.
0,7 med lite blandad stadskörning mm är nog fullständigt normalt okey och speciellt en bil med några år på nacken.
En bekant har en hunday ix35 diesel som ligger på 0,86 på färdatorn på årsbasis.

#6 • Uppdaterat: 2019-02-22 11:14
Mattse

Men ärligt, finns det någon som år 2019 verkligen tror på att den av biltillverkaren angivna bränsleförbrukningen stämmer med verklig förbrukning? I stort sett all bil-media inkl ViB har under decennier rapporterat om så kallad överförbrukning vid tester i förhållande till de av tillverkarna uppgivna siffrorna. Det kan inte ha undgått någon, allra helst en som läser ViB och ställer frågan här. Vill du nå den förbrukning som biltillverkarna angav 2014 får du i så fall köra inomhus på rullar i 35 km/h, pumpa upp däcken till 3 bar, plocka av i stort sett all utrustning och installera en manipulerad mjukvara i motorns styrsystem.

#7 • Uppdaterat: 2019-02-22 11:15
Styggavargen

Granlundii, ger jag poäng till....säkert så att det körs korta sträckor med kallstart, så det är nog inte orimligt högt.

#8 • Uppdaterat: 2019-02-22 13:25
bgl

Alla avvikelser från den körcykel som bilen optimerats för medför långt större merförbrukning än tidigare.
För några veckor sedan vid egen tankning i Örebro hörde jag en upprörd tankare på andra sidan pumparna. Han körde en XC90, bensin, med hela familjen ombord och stor taklåda. Dagen till ära var det en kraftig vind från norr som alla fick gasa sig genom på vägen till fjällen. Bakom stod en annan bil i sällskapet som också tankade. Volvoförarens kommentar till ressällskapet i bilen bakom var kort och koncist: Exakt samma förbrukning per mil som den Jeep Grand Cherokee vi ägde i mitten på 1990-talet!

#9 • Uppdaterat: 2019-02-22 17:31
Ben39

Bilen drar rejält mer om man kör i stan kortare sträckor varje start påverkar förbrukningstalet mycket
Överensstämmelsen med fabrikens siffror har blivit sämre med åren
Läs lite om mina bilars förbrukning i verkligheten senaste 15 åren så ser du att du inte är ensam - Det har bara blivit värre med åren om man så säger ...
https://wp.me/p1IAXy-6sB

#a • Uppdaterat: 2019-02-22 18:50
Krister_L

Stadskörning kan ju variera i stort sett hur som helst. Nere i Polen har jag ca: 11 km mellan bostaden och kontoret och kl 05:30 på morgonen (en del trafikljus är avstängda mellan 23:00 och 06:00) kan jag köra med ett snitt på drygt 0,5, medan jag på eftermiddagen med köer och alla trafikljus visande rött knappt kommer under 0,9. (CLA 220D 2017)

// Krister

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.