Nästa artikel
Bilfrågan: Nödvändig kalibrering?
Bilfrågan

Bilfrågan: Nödvändig kalibrering?

Publicerad 17 januari 2017
Frågeställaren undrar varför en hjulinställning kräver att den adaptiva farthållaren kalibreras.
”För mig låter det jättekonstigt. Hur kan farthållaren ha med hjulinställningen att göra?” Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Jag behöver göra en hjulinställning på min Skoda Octavia Combi. Då säger den auktoriserade bilfirman att gör man en hjulinställning, så måste man samtidigt kalibrera den adaptiva farthållaren. För mig låter det jättekonstigt. Hur kan farthållaren ha med hjulinställningen att göra? Kundmottagaren kunde inte förklara.
Om jag gör en hjulinställning (bara det) hos en lokal verkstad, så kostar det 850 kronor. Skodafirman vill ha tre gånger så mycket för jobbet (cirka två timmar).
Olle
 
Svar:
Enligt Skoda är en justering av farthållaren nödvändig om bakaxelns toe-in har ställts in, vilket är normalt görs vid en hjulinställning.
Marianne Sterner, Vi Bilägare
 
Diskutera: Har du gjort en hjulinställning som krävde kalibrering av andra funktioner?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2017-01-17 09:12
VW Polo 2012

Amatörgissning här, adaptiva farthållaren ska ju även i en längre kurva också känna av att bilen framför också svänger därför är det av stor vikt att din bil känner av rattrörelsen och där med även hjulens vinkel. Så i det fallet ska ju inte radarn "titta" rakt fram utan följa bilen som är framför även om det är en lång kurva tex.

#2 • Uppdaterat: 2017-01-17 09:39
LeifV

Naturligtvis skitsnack från Skoda, de vill bara tömma din plånbok... -det är snarare så att något påverkat din hjulinställning så den är utanför de ursprungliga inställningarna och kalibreringen. När man ställer in hjulen som de skall stå så når man åter inom det område tidigare kalibrering finns.

#3 • Uppdaterat: 2017-01-17 10:06
trasten

Hjulinställning har inte ett fast värde utan man har toleranser som man ligger inom. Är bakvagnen så att man måste justera så vet man ju inte hur den stod innan och med vilka toleranser radarn ställdes in. Alltså måste den kalibreras.

#4 • Uppdaterat: 2024-04-08 13:08
Gäst (ej verifierad)

Får en känsla av att vi av diffusa skäl håller på att traska rakt ut i ett "teknikträsk" i stället för att försiktigt "tassa lite i kanten".

#5 • Uppdaterat: 2017-01-17 21:40
CEAT

Vilket långt och utförligt svar!

#6 • Uppdaterat: 2017-01-17 22:11
jete

Orimligt! Låt dom inte lura pengarna av dig!

#7 • Uppdaterat: 2017-01-17 22:21
jete

F ö så är det bäst ur alla synvinklar om bakhjulen är ställda rakt framåt. Har ställt om på en Ford med mycket gott resultat. Slut på däckslitaget mm.

#8 • Uppdaterat: 2017-01-18 09:21
fppkp

Genom att bilens adaptiva farthållare samarbetar med hur bilens hjulinställning är.
Är bilens adaptiva farthållare kalibrerad. Vid rak ratt rätt hjulinställning. Funkar systemet bäst.
Ska man hårddra det hela så kan man behöva kalibrera backkamera också vid hjulinställning.
Då även den strävar efter rak ratt. Och rätt hjulinställning.

#9 • Uppdaterat: 2017-01-18 10:15
trasten

Gäller även om du har front och sidokamera. Det kan bli en massa kalibreringar om bilen är fullspecad.

#a • Uppdaterat: 2017-01-18 10:49
LeifV

Alla ni som förordar omkalibrering... kan ni hjälpa mig att rent tekniskt förstå?

Man har en bil vars kalibrering (ursprungligen) är inställd efter bilens standardvärden (och hjulinställning). Kalibreringen förutsätter då att t ex toe-in = standard.

Säg att man då smäller in i en trottoarkant = toe-in blir något annat och kalibreringen inte längre är OK. Då lämnar man in bilen, får inställningen återställd till standard och helt plötsligt, gissa nu, så är ju toe-in exakt det som bilen är kalibrerad för -en omkalibrering förändrar inget, inte annat än kundens plånbok.

Visst, lämnar man bilen till en klåpare som ställer toe-in helt åt pipan så ja, då stämmer ju inte kalibreringen längre -men jag är lite osäker på att kalibrering är det rätta sättet att hantera en klåpare på.

För övrigt så är ju en självklar parameter däckslitage... -därför bör man lämna in bilen var 300:e mil för omkalibrering, eller?

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.