Nästa artikel
Bilfrågan: När ska remmen bytas?
Bilfrågan

Bilfrågan: När ska remmen bytas?

Publicerad 8 maj 2018 (uppdaterad 6 november 2020)
Frågeställaren undrar vilka intervaller som gäller för kamremsbyte.
”Bilen har gått 25 600 mil. Kamremmen är bytt vid 14 900 mil. När är det läge att byta igen?” Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
En VW Passat som jag är intresserad av har gått 25 600 mil. Kamremmen är bytt vid 14 900 mil. När är det läge att byta kamremmen igen?    
My Haag

Svar:
Kamremmen på denna bil ska bytas var 180 000 km. Det betyder att den bör bytas igen senast vid 330 000 km, enligt Volkswagen Personbilar.            
Erik Rönnblom, Vi Bilägare

Diskutera: Vad tycker du om bilar med kamrem? 

 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2018-05-08 14:50
L. Mäkinen

Kamrem är en bra lösning när den är rätt konstruerad. Tyst och med rätt service fungerar det perfekt. En kedja kommer alltid låta mer och ha en mer komplicerad konstruktion pga behovet av smörjning.

#2 • Uppdaterat: 2018-05-08 15:17
Krister_L

Jag litar inte riktigt på dom där, vi hade en passat på firman som kamremmen small av på, flera tusen mil innan det var dags att byta. Detta trots regelbunden service på märkesverkstad.

// Krister

#3 • Uppdaterat: 2018-05-08 19:43
Bosse1

Ja just när det gäller tillförlitlighet är det inget som slår kedja. T o m min lilla 998cc med tre cylindrar har kedja. Tillförlitlighet först tänkte väl tillverkaren före lättare vikt. Då det ska tjänas pengar så kan valet av rem vara fördelaktigt från tillverkarens sätt att se på det rent ekonomiskt. Kamremsbytena kommer ju onekligen på alla kamremsbilar men inte på de med kamkedja även om det förekommer.

#4 • Uppdaterat: 2018-05-09 16:09
Volvo ägare

De gamla Volvo motorerna hade drev. Varken rem eller kedja. Om man behövde byta dem var det ett arbete på 30-45 minuter. kanske det var bättre förr.

#5 • Uppdaterat: 2018-05-09 20:07
L. Mäkinen

Fast även dreven på gamla Volvo gick sönder. Jag har själv råkat ut för att ett bakelitdrev tappat några tänder mitt under en omkörning.
Dessutom var det en del andra prylar som krävde regelbunden service.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.