Frågeställaren undrar vilka intervaller som gäller för kamremsbyte.
”Bilen har gått 25 600 mil. Kamremmen är bytt vid 14 900 mil. När är det läge att byta igen?” Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.
Fråga:
En VW Passat som jag är intresserad av har gått 25 600 mil. Kamremmen är bytt vid 14 900 mil. När är det läge att byta kamremmen igen?
My Haag
Svar:
Kamremmen på denna bil ska bytas var 180 000 km. Det betyder att den bör bytas igen senast vid 330 000 km, enligt Volkswagen Personbilar.
Erik Rönnblom, Vi Bilägare
Diskutera: Vad tycker du om bilar med kamrem?
Fråga:
En VW Passat som jag är intresserad av har gått 25 600 mil. Kamremmen är bytt vid 14 900 mil. När är det läge att byta kamremmen igen?
My Haag
Svar:
Kamremmen på denna bil ska bytas var 180 000 km. Det betyder att den bör bytas igen senast vid 330 000 km, enligt Volkswagen Personbilar.
Erik Rönnblom, Vi Bilägare
Diskutera: Vad tycker du om bilar med kamrem?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Kamrem är en bra lösning när den är rätt konstruerad. Tyst och med rätt service fungerar det perfekt. En kedja kommer alltid låta mer och ha en mer komplicerad konstruktion pga behovet av smörjning.
Jag litar inte riktigt på dom där, vi hade en passat på firman som kamremmen small av på, flera tusen mil innan det var dags att byta. Detta trots regelbunden service på märkesverkstad.
// Krister
Ja just när det gäller tillförlitlighet är det inget som slår kedja. T o m min lilla 998cc med tre cylindrar har kedja. Tillförlitlighet först tänkte väl tillverkaren före lättare vikt. Då det ska tjänas pengar så kan valet av rem vara fördelaktigt från tillverkarens sätt att se på det rent ekonomiskt. Kamremsbytena kommer ju onekligen på alla kamremsbilar men inte på de med kamkedja även om det förekommer.
De gamla Volvo motorerna hade drev. Varken rem eller kedja. Om man behövde byta dem var det ett arbete på 30-45 minuter. kanske det var bättre förr.
Fast även dreven på gamla Volvo gick sönder. Jag har själv råkat ut för att ett bakelitdrev tappat några tänder mitt under en omkörning.
Dessutom var det en del andra prylar som krävde regelbunden service.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.