Nästa artikel
Bilfrågan: När ska jag byta kamrem?
Bilfrågan

Bilfrågan: När ska jag byta kamrem?

Publicerad 4 september 2017 (uppdaterad 6 november 2020)
Frågeställaren äger en sju år gammal Volkswagen Golf och har fått olika besked om när kamremmen ska bytas.
”Mekonomen säger vid 12 000 mil medan Möller Bil säger vid 21 000 mil. Nu vet jag inte vad jag ska gå efter, vet ni?” Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Jag har en VW Golf 1,6 TDI ifrån 2010 och har kollat när man ska byta kamrem på den. Mekonomen säger vid 12 000 mil medan Möller Bil säger vid 21 000 mil. Nu vet jag inte vad jag ska gå efter, vet ni?
David
 
Svar:
På nyare Golfar ska kamremmen hålla i 21 000 mil eller tio år. Du bör byta den under 2019, även om bilen inte gått så långt, för materialet i remmen mattas med åren.
Marianne Sterner, Vi Bilägare
 
Diskutera: Har du bytt kamrem i din bil?
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2017-09-04 08:03
Vidstige

Vad kostar det bytet på märkesverkstan?

#2 • Uppdaterat: 2017-09-04 08:44
skarj

Kan ej svara för den kombon, men för Passat med 2.0 Tdi och från 2012 vill de ha närmare 11000 kr, hört med 2 märkesverkstäder och de ligger på nästan samma pris, men då byts allt som jag vill att de ska byta. Vattenpump och alla delar kring remmen, stödhjul lager, sträckare, kylarvätska m.m., sedan är det 21000 mil tills nästa byte. Borde för alla utom taxi innebära max ett byte. Så även om det är dyrt, känns det väl överkomligt under bilens livslängd.

#3 • Uppdaterat: 2017-09-04 14:46
Tvärnit

Ja att TS inte ska lyssna på Mekonomen utan på Möller som för märket.
Men vill TS så kan han försöka att få Möller att byta nu men det kommer inte att lyckas...sådant kallas för en omtanke om kunden.

#4 • Uppdaterat: 2017-09-04 15:48
Björnove

Efter sex år har normalbilisten kört hälften av 21000 mil medan en långpendlare kan ha kört 21000 mil på kortare tid. Rimligtvis så utsätter det remmen för mer "slitage" än sex år och ca 10000 -11000 mil. Åldrandet på en rem i en bil som inte körs kan ju inte vara särskilt stort med tanke på den skyddade miljön under huven. Men finns gällande garanti och/eller motorförsäkring är det nog bäst att byta enligt tillverkarens rekommendationer.

#5 • Uppdaterat: 2017-09-04 17:41
skarj

Det är 10 år vad jag vet, eller 21000 mil, har för mig att tiden (byta efter x antal år alltså) är bortplockad hos vissa VAG med rem.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.