Nästa artikel
Bilfrågan: När kom remmen?
Bilfrågan

Bilfrågan: När kom remmen?

Publicerad 12 oktober 2017 (uppdaterad 6 november 2020)
Vilken Tiguan vågar jag köpa med tanke på kamkedjan? Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Jag är intresserad av att köpa en begagnad Volkswagen Tiguan av 2015 års modell med bensinmotor (1,4 l, 160 hk). Har kollat på tre som finns hos Volkswagenhandlare och har mätarställning 3 000–5 000 mil. Men samtliga dessa bilar är försedda med kamkedja. Efter att läst vilka problem det varit med kamkedja på 1,4 l-motorer undrar jag ifall dessa problem kvarstår på 2015 års modell? Har fått uppgifter om att på Tiguan bytte man till kamrem från 2017 års modell. 

Bernt

Svar:
VW svarar att bilar som tillverkats efter den 25 maj 2015 är försedda med den nya typen av kamkedja och har inga kända problem.

Tiguan från 2017 har mycket riktigt kamrem – men det är också en helt ny bilgeneration som har en från grunden ny konstruktion. 

Marianne Sterner, Vi Bilägare

Diskutera: Skulle du oroa dig för kamkedjan i en begagnad Volkswagen?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2017-10-12 08:19
ToRy

Ny typ av kamkedja från maj 2015? Det låter oerhört märkligt eftersom VAG redan före dess tillverkade en 1.4 TSI-motor med kamrem, t ex för Skoda Octavia III (visserligen med 140 hk) som kom redan som årsmodell 2013. Varför skulle de ha bytt till en annan typ av kedja, om de redan har en motor med rem?

Nyligen frågade jag på en Yeti årsmodell 2016 (dock 1.2 TSI, inte 1.4), och den hade rem.

#2 • Uppdaterat: 2017-10-12 09:57
lillstefan nr.2

Med tanke på problemen som varit med just 1,4 TSI, samt att jag hört en hel del om andra VAG-bensinare med kamkedja (om just kedjan) hade jag avstått från köp. Kamremmar har de alltid haft bra hållbarhet på, varför har de misslyckats så kapitalt med kamkedjor? Har ekonomerna för mycket att säga till om?

#3 • Uppdaterat: 2017-10-12 10:05
L West

Baserat på egna erfarenheter av ett flertal T(F)SI-motorer med både kedja och rem ser jag ingen större orsak till oro blott att oljebyte skett årligen och att ägaren haft koll på oljenivån på motorer med kedja.

#4 • Uppdaterat: 2017-10-12 11:24
Pi

Fast den första VAG-modell som hade den nya kamrems-motorn var såvitt jag förstått deras första modell på MQB-plattformen nämligen Golf 7 Och den presenterades under senhösten 2012 som 2013 års modell. Och initialt var det nog bara MQB-baserade bilar som fick kamrems-motorn även om det ändrades efter nåt år.

#5 • Uppdaterat: 2017-10-12 13:05
Pi

Gissar att "efter 25 maj 2015" är de som har VWs årsmodellkod 2016 och den koden framgår i chassinumret så den vägen bör man via registreringsnumret kunna se om aktuell bil har den nya eller gamla motorn.

#6 • Uppdaterat: 2017-10-12 13:41
Rikard

Jag gissar att motorerna från 25e maj har uppdateringen som tagits fram till kedjemotorena, kunderna åker runt och provar om den funkar.

#7 • Uppdaterat: 2017-10-12 13:59
Rutger Jönåker

Om nu uppdateringen var så bra, varför bytte man då till kamrem strax efter?

#8 • Uppdaterat: 2017-10-12 14:04
Pi

Rikard - givetvis är det så om man läser svaret...:) Men det är antagligen VWs årsmodell 2016 hursomhelst.
Rutger - kamrems-motorerna kom i o m övergången till MQB-plattformen (i huvudsak i alla fall) och denna bilmodell fick ju inte MQB förrän senare.

#9 • Uppdaterat: 2017-10-12 14:18
Rutger Jönåker

Pi - OK, så kamremsmotorn var redan framtagen, men Tiguan fick vänta med den tills nya modellen kom. Jag förstår.

Som svar på frågan ovan: Ja och jag skulle därför avstå köp av VW med kamkedja.

#a • Uppdaterat: 2017-10-12 14:56
ToRy

Det finns pre-MQB-bilar från VAG (som Yeti) som fick motor med kamrem (och skiftet tycks vara för modellår 2016 för just Yeti med 1.2 TSI), och min gissning är att samma sak gäller Tiguan -- alltså rem, inte ny typ av kedja.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.