Nästa artikel
Bilfrågan: När kom alu?
Bilfrågan

Bilfrågan: När kom alu?

Publicerad 17 september 2015 (uppdaterad 10 november 2020)
Ett aluminiumchassi svetsas samman i BMW-fabriken i Bayern.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Från och med vilken årsmodell har BMW 520D aluminiumchassi?
Harding S
 
Svar:
BMW 5-serie E60 (03-10) hade aluminiumchassi för samtliga motoralternativ men redan BMW 5-serie (E39) av årgången 96–03 hade fram- och bakvagn i aluminium. Undantaget var 540i där man använde sig av stål för att säkerställa bästa möjliga dynamik trots bilens högre vikt.
Peter Maier, BMW Group Sverige
 
Diskutera: Vad tycker du om trenden med alltmer aluminium i bilkonstruktioner?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2015-09-17 10:03
Hante

Observera att det är bara frontstrukturen i chassiet som var av aluminium.
Den försvann dock till F10 på grund av kostnad och tillvekrningssvårighet.

Huven, framskärmarna och hjulupphängningarna är forfarande av aluminium.

#2 • Uppdaterat: 2015-09-17 10:21
Roger Skagerström

En bekant gled en vinter ner i diket med sin E61. Bilen hade i princip inga synliga skador. Men lite dålig hjulinställning. När man mätte bilen visade sig att den var lite ramsned. Dock får man inte reparera aluminium. Så hela framvagnen (bärande balkar) var tvungna att bytas. Betingade ett pris på cirkus 150 000 kr. Alu är bra, om man inte är försäkringsbolag ;)

#3 • Uppdaterat: 2015-09-17 20:06
GDS

Vilken härlig begagnat-bomb...
Det är leasing som gäller nu...

#4 • Uppdaterat: 2015-09-17 21:30
saabnisse

Roger, det finns inget förbud mot att reparera aluminiumstrukturer.
Dock är det få som klarar det, det är komplicerat och det beror främst på den värmebehandling som måste ske för att få rätt hållfasthet.
Sedan finns det förstås vissa delar som är olämpliga att reparera.
I princip gäller samma saker för vissa detaljer i höghållfast stål.
Tiden när man bara tog fram gasen och värmde och krymte, -tigen/migen för att lappa och laga är tyvärr till stor del förbi.

#5 • Uppdaterat: 2015-09-20 02:38
Edis

Nja, någon egentlig värmebehandling förekommer inte vid reparation. Lagning sker genom att befintliga nitar tas bort med hjälp av ett särskilt svetsverktyg, sedan använder man en liten brännare för att behandla fogytan innan man applicerar primer och fogmassa. Därefter nitas den nya delen fast.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.