Ett aluminiumchassi svetsas samman i BMW-fabriken i Bayern.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.
Fråga:
Från och med vilken årsmodell har BMW 520D aluminiumchassi?
Harding S
Svar:
BMW 5-serie E60 (03-10) hade aluminiumchassi för samtliga motoralternativ men redan BMW 5-serie (E39) av årgången 96–03 hade fram- och bakvagn i aluminium. Undantaget var 540i där man använde sig av stål för att säkerställa bästa möjliga dynamik trots bilens högre vikt.
Peter Maier, BMW Group Sverige
Diskutera: Vad tycker du om trenden med alltmer aluminium i bilkonstruktioner?
Fråga:
Från och med vilken årsmodell har BMW 520D aluminiumchassi?
Harding S
Svar:
BMW 5-serie E60 (03-10) hade aluminiumchassi för samtliga motoralternativ men redan BMW 5-serie (E39) av årgången 96–03 hade fram- och bakvagn i aluminium. Undantaget var 540i där man använde sig av stål för att säkerställa bästa möjliga dynamik trots bilens högre vikt.
Peter Maier, BMW Group Sverige
Diskutera: Vad tycker du om trenden med alltmer aluminium i bilkonstruktioner?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det är bara frontstrukturen i chassiet som var av aluminium.
Den försvann dock till F10 på grund av kostnad och tillvekrningssvårighet.
Huven, framskärmarna och hjulupphängningarna är forfarande av aluminium.
En bekant gled en vinter ner i diket med sin E61. Bilen hade i princip inga synliga skador. Men lite dålig hjulinställning. När man mätte bilen visade sig att den var lite ramsned. Dock får man inte reparera aluminium. Så hela framvagnen (bärande balkar) var tvungna att bytas. Betingade ett pris på cirkus 150 000 kr. Alu är bra, om man inte är försäkringsbolag ;)
Vilken härlig begagnat-bomb...
Det är leasing som gäller nu...
Roger, det finns inget förbud mot att reparera aluminiumstrukturer.
Dock är det få som klarar det, det är komplicerat och det beror främst på den värmebehandling som måste ske för att få rätt hållfasthet.
Sedan finns det förstås vissa delar som är olämpliga att reparera.
I princip gäller samma saker för vissa detaljer i höghållfast stål.
Tiden när man bara tog fram gasen och värmde och krymte, -tigen/migen för att lappa och laga är tyvärr till stor del förbi.
Nja, någon egentlig värmebehandling förekommer inte vid reparation. Lagning sker genom att befintliga nitar tas bort med hjälp av ett särskilt svetsverktyg, sedan använder man en liten brännare för att behandla fogytan innan man applicerar primer och fogmassa. Därefter nitas den nya delen fast.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.