Illustration: Johan Isaksson.
"Det finns inte plats att släppa förbi blåljuset och jag får inte överträda hastigheten. Hur jag än gör så blir det ett lagbrott." Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.
Fråga:
Att hindra blåljuspersonal är numera straffbart, likaså att köra för fort. Om jag nu kör en bil med husvagn på en två plus en väg och det kommer ett utryckningsfordon bakom med blåljus och sirener, när jag kör där det bara är ett körfält. Då går det i 80 km/tim. Det finns inte plats att släppa förbi blåljuset och jag får inte överträda hastigheten. Hur jag än gör så blir det ett lagbrott. Jag vill minnas att en förare blev bötfälld för hastighetsöverträdelse när hen ökade hastigheten för att släppa fram en ambulans?
Anders Hallin
Svar:
Jag håller med om att det här kan bli en oerhört frustrerande situation. Jag kontaktade förstås polismyndigheten och fick svaret att den nya lagen mer handlar om att fysiskt hindra insatser av blåljuspersonal. Lagstiftaren menar att du inte medvetet ska hindra en utryckning som i det här fallet sker med bil, men att du själv samtidigt ska hålla dig inom lagens råmärken. Finns det däremot en möjlighet att släppa förbi blåljusbilen så ska man inte missa den, till exempel vid en avfart eller en tillräckligt bred yta vid sidan av vägen. Däremot ska man nog passa sig för att köra långsammare än maximalt tillåten hastighet då omständigheterna tillåter det. Om du med husvagnen kör 60 km/tim när tillåten hastighet i ditt exempel, innebär att du får köra 80. Då måste man nog ha en synnerligen bra anledning till det, för att det inte ska bedömas som att aktivt hindra blåljuspersonalen.
Erik Rönnblom, Vi Bilägare
Diskutera: Vad tycker du om svaret?
Fråga:
Att hindra blåljuspersonal är numera straffbart, likaså att köra för fort. Om jag nu kör en bil med husvagn på en två plus en väg och det kommer ett utryckningsfordon bakom med blåljus och sirener, när jag kör där det bara är ett körfält. Då går det i 80 km/tim. Det finns inte plats att släppa förbi blåljuset och jag får inte överträda hastigheten. Hur jag än gör så blir det ett lagbrott. Jag vill minnas att en förare blev bötfälld för hastighetsöverträdelse när hen ökade hastigheten för att släppa fram en ambulans?
Anders Hallin
Svar:
Jag håller med om att det här kan bli en oerhört frustrerande situation. Jag kontaktade förstås polismyndigheten och fick svaret att den nya lagen mer handlar om att fysiskt hindra insatser av blåljuspersonal. Lagstiftaren menar att du inte medvetet ska hindra en utryckning som i det här fallet sker med bil, men att du själv samtidigt ska hålla dig inom lagens råmärken. Finns det däremot en möjlighet att släppa förbi blåljusbilen så ska man inte missa den, till exempel vid en avfart eller en tillräckligt bred yta vid sidan av vägen. Däremot ska man nog passa sig för att köra långsammare än maximalt tillåten hastighet då omständigheterna tillåter det. Om du med husvagnen kör 60 km/tim när tillåten hastighet i ditt exempel, innebär att du får köra 80. Då måste man nog ha en synnerligen bra anledning till det, för att det inte ska bedömas som att aktivt hindra blåljuspersonalen.
Erik Rönnblom, Vi Bilägare
Diskutera: Vad tycker du om svaret?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Sen är ju trots allt det "smala" körfältet på en 2-1 väg bredare än många tror.....saktar man in och håller så långt till kanten man kan så kommer en ambulans eller polisbil förbi oftast, kanske dock inte om man har en bred husvagn såklart. Vi har väl alla passerat en stillastående bil med punktering eller fel på en smalsektion. Inte blir det tokstopp i trafiken då....
Sen är ju folk idag oavsett vart man är och kör dåliga på att släppa fram blåljusfordon. Senast i helgen körde jag åt sidan för en ambulans här i stan medans 2 bilar framför glatt körde vidare utan nån intention att köra åt sidan.
Nu är det ju så att våra myndigheter ofta propagerar för att vi inte "tjänar" något på att höja hastigheten 10 km/tim. Så då borde det fungera även åt andra hållet. Om man med husvagn håller 80 km/tim några kilometer så "förlorar" inte t ex en brandbil särskilt mycket. What goes around...
Den polis som bötfällde någon som tillfälligt ökade farten för att hjälpa fram en ambulans är nog inte riktigt klok. Den oförlåtliga grava synden att köra lite för fort på 2-1 väg på motorväg i denna situation ska ställas mot chansen att rädda någons liv.
Gissningsvis så förlorar man nog inte mera på att fortsätta hålla t ex 85--90 km/t tills det blir 2-filigt igen än på att minska farten till närmast stillastående för både sitt eget ekipage och brandbil/polis/ambulans för att dessa fordon sen försiktigt skall ta sig förbi på den enkelfiliga vägen. Sen är det riskfyllt att stanna på en sån väg också - eller i stort sett stanna. Kör vidare i 85 -90 på mätaren är nog den smidigaste lösningen och som jag har svårt att tro att den kommer att straffa sig med böter.
@Intelligentes. Varför gör de inte brandbilar som gör 120 km/tim då om några minuter på marginalen är så viktiga?
Har aldrig hört talas om att någon som underlättat ett utryckningsfordons framfart genom att öka hastigheten något blivit lagförd. Rykten finns det gott om och särskilt många osanna om polisers arbete.
Om man ska ha rätt att använda blåljus så ska det vara fara för liv, hälsa eller stort egendomsvärde. Ser man blåljus i backspegeln ska man göra så gott man kan för att underlätta framfarten för ett sådant fordon. Om detta medför att man gör vissa mindre trafiköverträdelser så är
det ingenting någon polis normalt rapporterar. Det är dock egentligen inte tillåtet att bryta trafikreglerna för att underlätta blåljusfordons framfart. Man bör dock kunna hävda nöd. Det händer dock att trafikanter lagförs när de inte lämnar fri väg, vilket kostar 1500kr.
OK Farbror Blå. Jag får enligt lag dra min husvagn i 80 km/tim verklig fart. Hur mycket fortare tycker du att jag ska dra den med ett blåljus i backspeglarna?
@Intelligentes. Din poäng om att vinna några minuter på marginalen håller alltså inte vilket var min tes. Vi måste utgå från den komplicerade verkligheten vilken innehåller massor av olika faktorer. Till dem hör en husvagn som rullar i 80 km/tim några kilometer. Att den utgör ett hinder beror ju på själva vägkonstruktionen.
Jag tycker du ska köra in till sidan och stanna om det är möjligt. Om det rör sig om en 2+1-väg och det inte finns utrymme för omkörning ska du inte köra fortare än du får och kan under rådande trafikmiljö. Du ska ha klart för dig att du vid en eventuell olycka inte kan hävda din oskuld genom att du försökt underlätta framfarten för ett utryckningsfordon. Klyschan ”sunt förnuft” är ofta något man tillämpar (vilket kan betyda olika saker för olika personer). När man byggde 2+1-vägar var utryckningsfordons försämrade framkomlighet en sak man oroade sig över, men fördelarna med dessa vägar vägde över.
Tack Farbror Blå. Varken jag eller någon annan får carte blanche för att trycka gasen i botten. Rimligen tar utryckningsfordonen även hänsyn och låter bli att försöka trycka upp framförvarande fordon över hastighetsgränsen. De borde förstå att de syns och hörs och att andra trafikanter gör så gott de kan även om det förstås kan finnas något undantag.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.