Frågeställaren har en Mercedes Sprinter och upplever att automatlådan byter till högre växel för fort.
”Tycker att den växlar för fort till högre växel. Går det att justera växlingen?” Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.
Fråga:
Jag har en Mercedes Sprinter 315 av årsmodell 2007. Tycker nu att automatväxellådan växlar för fort till högre växel. Det har börjat ”durra” i karossen när den går tungt. Går det att justera växlingen?
Johan Nykamb
Svar:
Det är alltid svårt att svara på den här typen av frågor utan att kunna göra en felsökning. Från verkstäder hör man att det ofta handlar om för lång körsträcka före service, det vill säga att växellådsoljan inte bytts då den ska. Men det finns andra felkällor också. Vi vände oss till Mercedes Sverige där Fredrik Wahrolen svarade: ”Tyvärr är det inte möjligt att komma med ett bra råd utan att ha testat bilen. Vi uppmanar därför Johan att kontakta en auktoriserad verkstad, där han kan få experthjälp.”
Erik Rönnblom, Vi Bilägare
Diskutera: Vad tror du att problemet med växellådan beror på?
Fråga:
Jag har en Mercedes Sprinter 315 av årsmodell 2007. Tycker nu att automatväxellådan växlar för fort till högre växel. Det har börjat ”durra” i karossen när den går tungt. Går det att justera växlingen?
Johan Nykamb
Svar:
Det är alltid svårt att svara på den här typen av frågor utan att kunna göra en felsökning. Från verkstäder hör man att det ofta handlar om för lång körsträcka före service, det vill säga att växellådsoljan inte bytts då den ska. Men det finns andra felkällor också. Vi vände oss till Mercedes Sverige där Fredrik Wahrolen svarade: ”Tyvärr är det inte möjligt att komma med ett bra råd utan att ha testat bilen. Vi uppmanar därför Johan att kontakta en auktoriserad verkstad, där han kan få experthjälp.”
Erik Rönnblom, Vi Bilägare
Diskutera: Vad tror du att problemet med växellådan beror på?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Ett vanligt fel är att oljan i automatlådan inte har bytts, vissa bilmärken (t.ex. Volvo) föreskriver att det inte ens behövs, ändå byter man olja i automatlådor i bilar som går i taxitrafik (detta gäller modeller V70 och V50, hur det ser ut i dagens modeller vet jag inte)
Om man vill dra längre på växlarna behöver man flera körprogram eller koda om i bildatorn.
Koda om i bildatorn, där har vi lösningen. Ibland kan man få byta hela modermodemet.
Koda om och koda om ?!... vafaan går det inte ens att växla manuellt på nya automatlådor,,,?
Tror jag behåller mina 60, 70 och 80-talsbilar ett tag till.
Som Svenne60 skriver så anser Volvo att byte av olja i automaten inte behövs på V70 trots att Aisin som levererar lådan föreskriver totalt byte var 8000:e mil!
Men på taxi byts den!
Som relativt ny ägare till en begagnad liten bil med robotväxellåda har jag nu vant mig vid dirrandet i bilen runt 80 km /t. Den växlar upp tidigare än jag skulle gjort manuellt. Jag förmodar att den helt enkelt är programmerad så för att hålla nere bränsleförbrukningen. I varje fall i testerna som man sedan kan referera till. På samma sätt som körskolläraren fått veta att hen skall lära eleverna att växla tidigt eller t.o.m. hoppa över växlar, Det skall vara miljövänligt.
Bosse i Lindome
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.