Frågeställaren undrar om det finns bevis för att moderna bilar drar mer bränsle den första tiden.
”ViB hävdar ofta att nya bilar drar lite mer bränsle initialt. Har ni mätdata som styrker att bilar är törstigare under den första tiden?” Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.
Fråga:
ViB hävdar ofta att nya bilar drar lite mer bränsle initialt. Bland annat skrev ni i nummer 01/2017 att förbrukningen för Volvo V90 D3 AWD ”borde minska” från uppmätta 7,5 l/100 km vilket är en överförbrukning på 53 procent.
Jag tvivlar inte på att motorer drog mer initialt förr i tiden, men jag undrar om ni från alla era tester har mätdata som styrker att dagens nya bilar är törstigare under den första tiden. Själv har jag inte noterat någon mätbar skillnad, men jag har å andra sidan bara mätt på de fåtal nya bilar jag haft.
Om ni uppmätt någon minskning vore det intressant att veta hur stor den i så fall är.
Staffan Gildebrand
Svar:
Vi mäter visserligen förbrukningen noggrant på våra långtestbilar (och övriga testbilar) men några jämförelser mellan vad bilarna förbrukar som helt nya och efter några tusen mils körning har vi inte gjort. Bilarna körs under så olika förhållanden, beroende på de olika testförarnas vanor och behov att det inte går att utläsa några säkra skillnader i bränsleförbrukningen.
Uppfattningen att motorer blir snålare när de har ”slitits in” är nog till viss del en kvarleva från förr. Dagens motorer har precisare toleranser och har låg inre friktion redan från början. Att de flesta bilar ändå drar betydligt mer bränsle än vad deklarationen anger är resultatet av den orealistiska körcykel som ligger till grund för förbrukningssiffrorna.
Marianne Sterner, Vi Bilägare
Diskutera: Vad tycker du om svaret?
Fråga:
ViB hävdar ofta att nya bilar drar lite mer bränsle initialt. Bland annat skrev ni i nummer 01/2017 att förbrukningen för Volvo V90 D3 AWD ”borde minska” från uppmätta 7,5 l/100 km vilket är en överförbrukning på 53 procent.
Jag tvivlar inte på att motorer drog mer initialt förr i tiden, men jag undrar om ni från alla era tester har mätdata som styrker att dagens nya bilar är törstigare under den första tiden. Själv har jag inte noterat någon mätbar skillnad, men jag har å andra sidan bara mätt på de fåtal nya bilar jag haft.
Om ni uppmätt någon minskning vore det intressant att veta hur stor den i så fall är.
Staffan Gildebrand
Svar:
Vi mäter visserligen förbrukningen noggrant på våra långtestbilar (och övriga testbilar) men några jämförelser mellan vad bilarna förbrukar som helt nya och efter några tusen mils körning har vi inte gjort. Bilarna körs under så olika förhållanden, beroende på de olika testförarnas vanor och behov att det inte går att utläsa några säkra skillnader i bränsleförbrukningen.
Uppfattningen att motorer blir snålare när de har ”slitits in” är nog till viss del en kvarleva från förr. Dagens motorer har precisare toleranser och har låg inre friktion redan från början. Att de flesta bilar ändå drar betydligt mer bränsle än vad deklarationen anger är resultatet av den orealistiska körcykel som ligger till grund för förbrukningssiffrorna.
Marianne Sterner, Vi Bilägare
Diskutera: Vad tycker du om svaret?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Frågeställningen är i allra högsta grad relevant och enligt mina egna erfarenheter är det dags att avliva denna gamla myt. Det var säkert riktigt på den tiden motorer tillverkades med sämre precision/större toleranser men precis som ViB skriver så är toleranserna oerhört mycket mindre idag så skillnaden på förbrukningen på en ny bil och en som gått typ 1500 mil är nog mer eller mindre omätbar. Detta är nåt som främst bilförsäljarna drar nytta av när nybilsköparen påpekar att bilen drar klart mera än deklarationen men sen när bilen gått ett år eller så är det ju svårt att backa köpet - då är det bara att acceptera läget.
Jo - det är dags för biltidningarna att gemensamt och med skärpa avliva denna myt så att bilförsäljarna får ett argument mindre när vi bilköpare påpekar att bilarna drar väsentligt mera än vad de påstått före köpet.
Jag har köpt många nya bilar och aldrig märkt att förbrukningen minskat med tiden :)
Våra 2 senaste BMW med 30d motor har i princip haft samma förbrukning från första milen. Högre förbrukning när bilen är ny beror nog oftast på att förarens ovana vid aktuell biltyp, växellåda mm. Dessutom för den som byter bil sällan blir den nya en glad överraskning, ofta med högre motoreffekt , men framför allt lägre bullernivå i kupén vilket medför omedvetet högre hastighet. En bekant, numera pensionerad, polis som jobbat mycket med trafikövervakning berättade en gång att han flera gånger stoppat äldre personer som just satt sig i en ny bil för fortkörning. Dom hade inte fattat hur fort dom körde. Jag såg för ca 20 år sen detta hända med en äldre granne som alltid kört försiktigt, han blev av med körkortet och kunde aldrig förstå hur det gick till!
Gamla skrönor kan vara svårt att ta död på, men varför inte fråga biltillverkare istället för tidningar som saknar kunskap och fakta!
Bra svarat. Jag kom att tänka på en sak till den sk mappningen aka motoroptimering, jag har upplevt två fall på nya bilar där den ena öppnades upp på 3.e servicen och drog då lite mer men blev äntligen vettig att köra och den andra ströps då den gått som mässbil o demo och tappade lite tyvärr .-) ja ni märker att jag ser till "posenten" före några doppar mindre.
Kan hålla med om att jag inte heller märker skillnad mellan ny och körd motor på de bilar jag haft. Det som i början drar upp är gärna att man testar lite mer att gasa, kanske lånar ut till någon som är nyfiken att testa och att man inte har hittat alla sweet spots på hur man kör just denna bil/motor/låda på bästa sätt. Sedan är väg/vind/däck/trafik/hastighet/osv... väldigt avgörande, fick härom veckan fantastiska förbrukningssiffror på min, men det hade troligen med yttre omständigheter att göra eftersom den nu drar typ som den snart gjort i 3000 mil...
Har också märkt av två så kallade kampanjer som lagts in på bilar jag haft. I samband m dessa gratis åtgärder uppdaterades programvara. I mitt fall försvann en aggressiv automatlåda. Dock högre förbrukning. Vår senaste Opel m miljödiesel blev klart törstigare efter första service å åtgärd i motorstyrning. Anar lite ugglor i mossen m tanke på VW skandalen. Rykten gick även om Opel ett tag....
Ingen av mina bensinbilar har förändrat förbrukningen över tid.
Att Vi bilägares förbrukning sjunker beror ju på att de alltid tar ut nya bilar den årstiden där förbrukningen är som högst.
Har bara köpt en helt ny bil, en V60 med 5-cyl 2l-motor. Loggade samtliga tankningar i Spritmonitor och noterade ingen minskning överhuvudtaget under 6000 mil.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.